منزوی شدن آمریکا با لغو توافق هسته‌ای

نشریه فارین پالیسی طی گزارشی ضمن اشاره به تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای نوشت که خروج از این توافق موجب بی‌اعتمادی به آمریکا و منزوی شدن این کشور خواهد شد.

فارین پالیسی می‌نویسد: خروج آمریکا از یک توافق تنها پس از تغییر یک دولت در این کشور موجب خواهد شد تا در آینده هر کشوری که قصد توافق با آمریکا را دارد، نسبت به این کشور بی‌اعتماد شود.

در ادامه این گزارش آمده است: خروج از توافق هسته‌ای نه تنها موجب انزوای ایران نشده بلکه آمریکا را منزوی خواهد کرد.

این نشریه آمریکایی می‌نویسد: در صورت خروج از برجام کنگره آمریکا می‌تواند تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کند اما آمریکا که روابط تجاری با ایران ندارد پس تنها راه تنبیه ایران متقاعد کردن شرکت‌های آسیایی و اروپایی برای عدم مراوده با ایران است اما تا زمانی که ایران به تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای پایبند است بعید به نظر می‌رسد که این شرکت‌ها حاضر به انجام چنین کاری شوند.

در ادامه این گزارش آمده است: ترامپ می‌تواند گزینه خود در قبال توافق هسته‌ای را با کشورهای اروپایی اجرا کند و آنها را تهدید به قطع روابط تجاری با ایران کند اما این یک تهدید جدی برای مبارزه با بزرگترین شریک تجاری آمریکا خواهد بود و احتمالا باعث ایجاد یک بحران کامل درست در زمانی خواهد شد که ارتباطات تجاری با آتلانتیک پیش از این تحت فشار قرار گرفته است.

فارین پالیسی در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: تصور این که چگونه ترامپ می‌خواهد ایران را مجددا به پای میز مذاکره بکشاند دشوار است و این یک بازی خطرناک با نتایج غیرقابل پیش‌بینی است و با توجه به وجود تناقضات و غفلت در کارهای ترامپ، وی ممکن است اوضاع را به حالت غیر قابل کنترلی بکشاند و آمریکا را در برابر ایران و کره شمالی وارد بحران و جنگی کند که هیچ کس خواهان آن نیست و به خصوص رئیس جمهوری که پیش از این وعده داده درگیری‌های خارجی آمریکا را محدود کند.