اجازه خدشه دار شدن تمامیت ارضی کشورهای اسلامی را نمی دهیم

 علاء الدین بروجردی روز پنجشنبه در نشست مطبوعاتی در پایتخت سوریه افزود: همزمانی تحولات اقلیم کردستان عراق با افول قدرت داعش ارتباطی آشکار دارد زیرا آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال منطقه ای ناآرام و درگیر در این نقطه حساس از جهان هستند تا همه امکانات منطقه به جای اینکه برای مقابله با رژیم صهیونیستی به کارگرفته شود، در درون خود مصرف شود.

وی بیان کرد: شکست داعش در حلب و دیرالزور سوریه و موصل عراق و پس از آن اقدام نابهنگام اقلیم در برگزاری همه پرسی با چنین هدفی به عنوان سیاست راهبردی آمریکا و رژیم صهیونیستی انجام می شود.

بروجردی اظهارداشت: وقتی می گوییم یکپارچگی عراق خط قرمز ماست باید بدانید که ما مقابل عبور از این خط قرمز دست بسته و نظاره گر نیستیم.

وی اضافه کرد: انتقال سوخت به اقلیم کردستان و پروازها به فرودگاه بین المللی اربیل متوقف شده و مرزهای مشترک که دراختیار اقلیم بود در اختیار دولت مرکزی عراق قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: این اقدامات اولیه است و اگر ازاین اشتباه دست برداشته نشود، گام های بعدی در راه خواهد بود.

بروجردی تصریح کرد: این نخستین همه پرسی نیست که در اقلیم کردستان عراق برگزار شده است و در سال 2005 یکبار این ماجرا انجام شد و شکست خورد و این بار نیز حتما موفق نخواهد شد.

وی افزود: در روی صحنه این اقدام رژیم صهیونیستی و در پشت صحنه آن آمریکا قراردارد و کشورهای همسایه اجازه نخواهند داد، این طرح صهیونیستی عملی شود.

بروجردی گفت: احترام ویژه ای برای مردم کرد در ایران و کشورهای همسایه قائل هستیم و بهترین ارتباط را در همه سال ها حتی پیش از پیروزی انقلاب با مردم کرد داشته و داریم.

وی اضافه کرد: موضوع کردها به عنوان مردم شریف کردستان با اشتباه راهبردی یک فرد کاملا جداست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: اینکه تنها رژیم صهیونیستی از این همه پرسی حمایت می کند و از برداشتن این گام خرسند است، پیام روشنی برای منطقه دارد و همین واقعیت برای تفسیر ماهیت این اقدام کافی است.

بروجردی بیان کرد: در همه سطوح مذاکرات مهمی صورت گرفته است و تصمیم های لازم برای برداشتن گام های عملی براساس نیاز گرفته شده است.

وی افزود: غیر از تحرکات علنی، ارتباط های اعلام نشده ای نیز در سطح بالا میان جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، عراق و سوریه داشتیم.

بروجردی افزود: مفهوم ارتباطات دراین سطح از نظر نظامی و سیاسی پیام روشنی را به منطقه و اقلیم کردستان منتقل می کند.

وی تصریح کرد: سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری در دیدار رئیس جمهوری ترکیه، پیامی روشنی را دراین زمینه به جهان ابلاغ کرد.

***نشست های آستانه

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره گفت و گوهای سوری در آستانه نیز گفت: نشست های آستانه که تاکنون 6 دور آن برگزارشده است در دور آخر به دلیل توافق های میدانی و عملیاتی از اهمیت ویژه ای برخوردار بود.

بروجردی اضافه کرد: موضوع مهم این است که کشورهایی که در تحولات سوریه نقش آفرینی می کنند و نظر آن ها می تواند تاثیر گذار باشد، دور یک میز نشستند و به توافق رسیدند که در ایجاد آرامش در مناطقی از مناطق بحرانی سوریه از طریق این توافق نظر خود را اعمال و عملیاتی کنند و هر سه کشور رضایت خود را از پیشرفت مذاکرات اعلام کردند.

وی درباره نقش ترکیه در روند حل و فصل بحران سوریه اظهارداشت: همین که در 6 دور مذاکرات پای میز مذاکره نشسته و با جمهوری اسلامی ایران و روسیه به توافق رسیده، نشان دهنده جدی بودن ترکیه در این راهبرد است.

بروجردی با بیان اینکه در جهان سیاست هیچ چیز دائمی و ثابت نیست، افزود: البته کشورهایی را که در بحران سوریه سیاست های دیگری را درپیش گرفتند باید تشویق شوند به برقراری امنیت و ثبات در سوریه کمک کنند.

وی بیان کرد: ما نسبت به تحولات اخیر خوشبین هستیم ولی باید دانست که در پشت پرده بحران سوریه آمریکا یا رژیم صهیونیستی قراردارند و براین اساس، در میدان باید نقش آفرینی نیروهای رزمنده همچنان، نقش تعیین کننده خود را داشته باشد.

***بازسازی سوریه

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره موضوع بازسازی سوریه نیز اظهارداشت: موضوع بازسازی سوریه و نقش جمهوری اسلامی ایران در آن از ماه های گذشته مورد بحث و توافق قرار گرفته است و سفر معاون اول رئیس جمهوری به دمشق در آینده نزدیک نقطه عطف این توافق هاست و طبیعی است که گام های عملی نیز برداشته خواهد شد.

بروجردی افزود: حضور جمهوری اسلامی ایران با حداکثر ظرفیت ممکن در نمایشگاه دمشق نیز نشان دهنده اراده کشورمان در ایفای این نقش است.

***تغییر مواضع کشورها در قبال سوریه

وی درباره تغییر مواضع برخی کشورها درقبال سوریه گفت: تغییر مواضع کشورها درقبال سوریه به تدریج انجام خواهد شد.

بروجردی اضافه کرد: به دلیل پیروزی های تاثیرگذار ارتش و نیروهای مردمی و هم پیمان های آن ها در میدان مبارزه با تروریسم در داخل سوریه و ناامید شدن دشمنان از اینکه بتوانند کارهای اساسی در این زمینه براساس برنامه ریزی های پیشین خود انجام دهند، این تغییرات حاصل شده است.

وی اظهارداشت: تغییر ادبیات سیاسی بسیاری از کشورها که زمانی به دنبال سوریه بدون بشار اسد بودند و پذیرفتن این واقعیت که اسد رئیس جمهوری این کشوراست و تعامل با این واقعیت، نشانه تغییر تدریجی سیاست های کشورهای مورد نظر است.

***توافق هسته ای و اظهارات ترامپ

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درپاسخ به سوالی درباره چگونگی پاسخ به خروج احتمالی آمریکا از توافق هسته ای گفت: توافق هسته ای یک توافق رسمی بین المللی مورد احترام همه کشورهایی است که آن را امضا کرده اند و از پشتوانه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برخوردار است به همین خاطر همه کشورها و بویژه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مقابل تهدیدهای ترامپ و نقض برجام موضع گیری کرده اند.

بروجردی اضافه کرد: آمریکا تردید نکند اگر بخواهد بازی را برهم بزند بازنده اصلی خواهد بود و جمهوری اسلامی ایران امروز در شرایطی قرار دارد که به مراتب سریع تر از قبل از توافق هسته ای می توانیم به فعالیت های هسته ای ادامه دهیم.

*** اختلاف کشورهای خلیج فارس

وی درباره نزدیک شدن ایران و قطر نیز گفت: به خاطر سیاست هایی که کشورهای اسلامی و عربی در منطقه هدف قرار می دهند که بیشتر آن ها توسط عربستان انجام می شود، متاسفیم.

بروجردی با بیان اینکه آنچه در یمن صورت گرفته یک فاجعه انسانی است، افزود: بیش از 10 هزار انسان بیگناه که هزاران نفر از آن ها زن و کودک هستند به خاک و خون کشیده می شوند و مدعیان حقوق بشر مانند آمریکا و انگلیس به راحتی سلاح دراختیار رژیم عربستان قرار می دهند و آتش بیار این معرکه هستند.

وی افزود: ما همانگونه که در زمان اشغال کویت توسط صدام، اعلام کردیم با این اشغالگری و ظلم درحق ملت کویت مخالفیم، در ظلم دیگری که در حق قطر انجام شد و این کشور همسایه تحریم شد فضای کشور را به روی هواپیماهای قطر بازکردیم زیرا تحمیل هرگونه بحران به جهان اسلام خدمت به رژیم صهیونیستی است.

***فلسطین

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره ادامه کمک ها به ملت فلسطین نیز گفت: از برداشتن هرگامی درجهت احقاق حقوق تضییع شده مردم فلسطین استقبال می کنیم.

بروجردی اظهارداشت: تجربه تاریخی در چند دهه گذشته نشان داده است که نمایش احقاق حقوق فلسطینی ها با واقعیت فاصله زیادی دارد.

وی اضافه کرد: رژیم صهیونیستی زبانی غیر از زور نمی فهمد و هیچ احترامی برای هنجارهای تعریف شده بین المللی قائل نیست و به شهرک سازی در سرزمین های اشغالی برخلاف همه موازین ادامه می دهد.

بروجردی افزود: تازمانی که این واقعیت ها وجود دارد، مردم فلسطین باید با سلاح و زبان زور و تا آزادسازی همه سرزمین های فلسطین، حق خودشان را بگیرند.

وی بیان کرد: تقویت مقاومت یکی از سیاست های راهبردی و دائمی جمهوری اسلامی ایران است و پیوسته دنبال می شود. حماس بخشی از نیروهای مقاومت درطول سال های گذشته بوده است و ما مذاکراتی با آن ها انجام دادیم و پس از رسیدن به نتیجه نهایی، اعلام خواهد شد.

***همکاری ایران و روسیه در سوریه

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره همکاری جمهوری اسلامی ایران و روسیه در سوریه اظهارداشت: اتاق مشترک عملیاتی میان جمهوری اسلامی ایران، سوریه، روسیه و عراق از مدت ها وجود دارد و این هماهنگی نقش بسیار مهمی در تحولات ایفا کرد.

بروجردی اضافه کرد: حتما رژیم صهیونیستی و داعش از شکست داعش نگران هستند و دیده ایم که چگونه سران داعش را از مهلکه نجات می دهند.

وی افزود: محور اساسی هماهنگی و همکاری این چهار کشور مبارزه با گروه های تروریستی بوده است.

***اوضاع یمن

بروجردی درباره کمک های جمهوری اسلامی ایران به ملت یمن نیز اظهارداشت: ما بارها اعلام کردیم و اکنون نیز اعلام می کنیم که برای کمک های دارویی، انسان دوستانه و برپایی بیمارستان صحرایی و مقابله با بیماری خطرناک وبا که گسترش فراوانی پیدا کرده است، آماده هستیم.

وی گفت: متاسفانه با مانعی به نام عربستان روبرو هستیم وحتی هواپیمای حامل داروی جمهوری اسلامی ایران تا فضای یمن رفت ولی به خاطر اینکه دشمنان یمن نمی خواستند این کمک صورت بگیرد، برای جلوگیری از فرود هواپیمای جمهوری اسلامی، فرودگاه را بمباران کردند.

*** بمباران مواضع نیروهای مقاومت در سوریه

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: باعث تاسف است و ما معتقدیم در پشت پرده این تحرکات آمریکایی ها قراردارند زیرا می خواهند روند پیروزی ها و روند سیاسی را دچار اختلال کنند.

بروجردی افزود: این اتفاق باعث می شود که نیروها با عزم و جدیت بیشتری در بعد نظامی عمل کنند و اجازه تکرار این جنایت ها را ندهند.

وی اظهارداشت: همه دنیا می دانند که جمهوری اسلامی ایران، روسیه و سوریه درحال مبارزه با تروریسم هستند و آمریکا و رژیم صهیونیستی درحال حمایت از تروریست ها هستند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی سه شنبه شب در راس هیاتی پارلمانی وارد پایتخت سوریه شد.

علاء الدین بروجردی و هیات همراه روز پنجشنبه با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه درباره تحولات منطقه و سوریه و روابط دوجانبه دیدار و گفت و گو کرد.

علاءالدین بروجردی روز چهارشنبه نیز در دمشق با 'ولید المعلم' وزیر امورخارجه و 'حموده یوسف الصباغ' رئیس جدید مجلس سوریه دیدار و گفت و گو کرده بود.