تعیین کمیسیون خاص برای پیگیری «تدابیر مقام معظم رهبری»
محسن رضایی طی نشست خبری امروز خود اظهار کرد: در جریان جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، یک کمیسیون خاص 16 نفره تعیین شد تا تدابیر مقام معظم رهبری را به صورت خاص و با فرصت کافی، پیگیری و برای آنها را راهکارهای عملیاتی پیدا کند.

وی ادامه داد: همچنین پیش از آغاز جلسه امروز مجمع تشخیص، «کمیسیون سیاسی، دفاعی، امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام» تشکیل جلسه داد و هیئت رئیسه خود را انتخاب کرد که به موجب آن «علی شمخانی» به عنوان رئیس این کمیسیون، «آقازاده» به عنوان جانشین و «وحیدی» به عنوان دبیر کمیسیون مزبور انتخاب شدند.

رضایی تصریح کرد: همچنین پیش از آغاز جلسه امروز مجمع تشخیص، «کمیسیون اقتصاد کلان، بازرگانی و اداری مجمع تشخیص مصلحت نظام» نیز تشکیل جلسه داد و در نتیجه جلسه این کمیسیون، من (محسن رضایی) به عنوان رئیس این کمیسیون و «محمدباقر قالیباف» به عنوان نائب رئیس اول و «پرویز داودی» به عنوان نائب رئیس دوم انتخاب شدند؛ همچنین «آقامحمدی» نیز به عنوان دبیر کمیسیون اقتصاد کلان، بازرگانی و اداری، انتخاب شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: شنبه هفته آینده نیز جلسات سه کمیسیون دیگر مجمع به منظور تعیین هیئت رئیسه برگزار می‌شود.

رضایی تصریح کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام تا پایان امسال، به محل ساختمان مجلس سنای سابق منتقل خواهد شد و طی ماه‌های آتی، مجمع جلسات خود را در آن مکان برگزار خواهد کرد؛ دفتر آیت الله هاشمی شاهرودی نیز در آنجا قرار دارد و بخشی از کارهای پژوهشی مجمع نیز به آنجا منتقل می‌شود.

وی افزود: در مقابل، ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع، به مرکز پژوهش‌های مجلس واگذار می‌شود.

رضایی ادامه داد: در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت که دومین جلسه در دوره پنجم محسوب می‌َشد، بحث بر روی تدوین راهکارهایی جهت جامه عمل پوشاندند به تدابیر مقام معظم رهبری ادامه پیدا کرد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین بحث در جلسه امروز تمرکز بر روی چگونگی پیاده‌ُسازی سیاست‌های کلی بود تصریح کرد: بحث اصلی در جلسه امروز این بود که آنطور که شایسته است سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی دستگاه‌ها اجرایی نمی‌شوند؛ سیاست‌های کلی باید بتواند در برنامه‌های توسعه، بودجه سالانه و به‌طور کلی در نحوه اداره کشور ساری و جاری باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین ابزارهای اعمال ولایت که در قانون اساسی بر آن تأکید شده است، تدوین و ابلاغ سیاست‌های کلی به دستگاه‌های اجرایی برای عملیاتی شدن است؛ اگر این اتفاق تحقق یابد همه امور و شئون کشور اعم از اقتصاد، دانشگاه، معماری و شهرسازی، وضعیت اداره کشور و غیره اسلامی می‌شود؛ اما چنانچه این سیاست‌های کلی مورد توجه قرار نگیرد همواره بین اداره کشور و یک نظام اسلامی مطلوب شکاف وجود دارد.

رضایی با اشاره به پیشنهاداتی که در جلسه امروز برای اجرای بهتر و جامع‌تر سیاست‌های کلی ابلاغی مطرح شد گفت: در جلسه امروز برخی از اعضا مطرح کردند که سیاست‌های کلی، ابتدا به مسئولان آموزش داده شود تا مسئولانی که امور اجرایی را بر عهده می‌گیرند با یک شناخت کامل از سیاست‌های کلی مسئولیت خود را قبول کنند و از این طریق ابهامات آنها رفع شود.

وی ادامه داد: همچنین برخی از اعضا در جلسه امروز مجمع نیز بر روی مقوله نظارت تأکید داشتند و معتقد بودند که اگر نظارت مجمع تشخیص تقویت شود، اجرای سیاست‌های کلیه ابلاغی قوام بیشتری پیدا می‌کند. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: همچنین برخی از اعضا نیز در جلسه امروز معتقد بودند که دیدگاه‌های قدردانانه که بعضاً در کشور مشاهده می‌شود جمهوری اسلامی را مانند جمهوری‌های دیگر تلقی می‌کند لذا آن اهمیت لازم را به سیاست‌های کلی ابلاغی از ناحیه ولایت نمی‌دهند لذا برای رفع این مشکل نیاز به یک اقدام مطالعاتی و راهبردی عمیق در سطح دانشگاهی و آموزشگاهی است.

رضایی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر ادعای رویترز مبنی بر پیشنهاد ایران به طرف غربی برای مذاکره در امور موشکی گفت: در موضوع دفاعی ما با هیچ کس شوخی نداریم و دفاع از سرزمین مقدس خود را یک واجب بزرگ می‌دانیم که حتی حاضریم در خارج از مرزهای خود برای دفاع از سرزمینمان و اسلام جان خود را تقدیم کنیم؛ لذا ما آنچه تشخیص دهیم برای دفاع از ملت فراهم می‌کنیم و این دفاع در چارچون استانداردهای بین‌المللی است؛ یعنی همان‌طور که اعلام کرده‌ایم از رفتن به سمت ساخت سلاح هسته‌ای پرهیز می‌کنیم.

وی با اشاره به موضع‌گیری‌های رئیس جمهور امریکا گفت: ترامپ یک آدم عجول است و باید بداند قبل از اینکه بازی را شروع کند، شکست می‌خورد؛ ایران امروز حتی با ایران ده سال پیش هم قابل مقایسه نیست و ما در همه عرصه‌ها اعم از سیاسی و دفاعی پیشرفته‌تر شده‌ایم؛ بنابراین ترامپ بهتر است وارد این بازی‌ها نشود وگرنه شکست سنگینی خواهد خورد.

رضایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اگر رئیس جمهور امریکا در 15 اکتبر (23 مهر) پایبندی ایران به برجام را اعلام نکند، تکلیف چه خواهد بود و برنامه طراحی شده چیست گفت: رئیس جمهور امریکا اگر پایبندی ایران به برجام را امضا نکند خودبخود امریکا از برجام خارج می‌شود اما آن‌طور که از خبرها درمی‌آید وی می‌خواهد مسئولیت این موضوع را به کنگره منتقل کند و در آنجا نیز 2 الی 3 ماه وقت خواهد برد.

وی تصریح کرد: چنانچه این موضوع توسط رئیس جمهور امریکا به کنگره منتقل شود، مسئله پیچیده‌تر می‌شود و به نظر من این کار برای رئیس جمهور امریکا نوعی خودکشی محسوب می‌َشود و وی به راحتی نمی‌تواند از تبعات آن شانه خالی کند.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی مبنی بر بهانه امریکایی‌ها برای بازرسی از مراکز غیرهسته‌ای ایران به موجب بند T ضمیمه 1 برجام خاطرنشان کرد: این موضوع خواسته‌ای غیرمنطقی است و ما هیچگاه اسرار نظامی خود را در اختیار کسی قرار نمی‌دهیم. و اگر اسرار نظامیمان لو برود ما آسیب‌پذیر می‌شویم بنابراین ما قبول نخواهیم کرد.

جاسوسی با ایجاد شایعه برای تخریب و جمع‌آوری اطلاعات
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی پیرامون هجمه‌های اخیر علیه قوه قضائیه گفت: اخیراً با توسعه فضای مجازی در کشور، سازمان‌های جاسوسی از طریق ایجاد شایعات سعی می‌کنند تا افرادی که به آن‌ها دسترسی ندارند را در فضای مجازی فعال کنند و هرکس اطلاعی در مورد آن فرد چه درست و چه غلط دارد را به فضای مجازی منتقل کند؛ یعنی سازمان‌های جاسوسی با این روش هم پروژه تخریب را پیش می‌برند و هم به جمع‌آوری اطلاعات می‌پردازند.

رضایی ادامه داد: بنابراین ایجاد شایعات هدفمند در حال حاضر با هدف جمع‌آوری اطلاعات و جاسوسی است که این امر سابقاً از طریق سیستم‌های سنتی امکان ناپذیر و هزینه‌بر بوده است.

وی تصریح کرد: البته پادزهر این روش جدید نیز وجود دارد و با وجود سیستم‌های بین‌المللی به راحتی می‌توان این امر را خنثی کرد چرا که فردا ممکن است گردانندگان و فعالان فضای مجازی در خارج از کشور آبروی یک شهروند عادی را در داخل کشور ببرند؛ بنابراین طراحی سیستم‌های بازدارنده نیز برای حفظ حریم شخصی افراد بسیار ضروری است.