جلیلی: نگاه انقلاب حفظ وضع موجود نیست

 سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام طی نشستی با مسئولان «باشگاه کشاورزان جوان» و جمعی از کشاورزان و روستاییان در آستانه روز ملی روستا دیدار و گفتگو کرد.

جلیلی در این دیدار اظهار کرد: اگر در تقویم رسمی یک روز به نام روز روستا نام گذاری شده است، به دلیل این است تا از سوی مردم، مسئولان و نظام به «روستا» و «روستاییان» توجه بیشتری صورت بگیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اگر مقام معظم رهبری بر تولید و اشتغال تاکید ویژه دارند، یکی از بسترهای رونق تولید و افزایش اشتغال ظرفیت روستاهاست.

وی اظهار کرد: البته نباید تمام ظرفیت روستا‌ها را در تولید و اشتغال منحصر کرد، زیرا توان و ظرفیت روستا بسیار بیشتر از این دو مقوله است، زیرا بسیاری از بزرگان و مفاخر کشور زاده روستا‌ها بوده و هستند.

جلیلی ادامه داد: استعدادهای بسیاری در عرصه‌های مختلف در روستاهای سراسر کشور وجود دارد که برای شکوفا شدن آن‌ها باید مشخص شود هر یک از دستگاه‌های مختلف چه کارویژه‌ای نسبت به روستا‌ها دارند؟

وی با تاکید بر اینکه باید مشخص شود وضع موجود روستا‌ها به چه شکلی است و با وضع مطلوب چقدر فاصله داریم، گفت: البته نظام جمهوری اسلامی در بسیاری از شاخص‌ها و خدمات به روستاییان مانند آب، برق، گاز، جاده و... نسبت به گذشته کارنامه خوب و قابل دفاعی دارد، اما این کافی نیست و با وضع مطلوب فاصله دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این جلسات و نشست‌های مشابه نیز باید کمک کند تا بتوانیم ضمن آسیب شناسی دقیق از وضع موجود، به سمت وضع مطلوب نزدیک‌تر شویم.

وی افزود: کار گروه روستا و عشایر ما در سال‌های گذشته به طور مفصل درباره وضعیت روستا‌ها کار کرده و به صورت عینی و عملی بیش از ۱۰۰ روستا در سراسر کشور را بررسی کرده اند و بر همین اساس برای ۴۰ دستگاه و وزارتخانه‌های مختلف حاکمیتی، مجموعه مباحث مفصلی را تدوین و آماده کرده اند که چگونه می‌توان از وضع موجود به سمت مطلوب حرکت کرد

جلیلی ادامه داد: البته این ۴۹ دستگاه نیز فقط منحصر به قوه مجریه و دولت نیست و سایر دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی از جمله سازمان اوقاف، رسانه ملی و حتی حوزه‌های علمیه را نیز شامل می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت نقش مردم در پیشبرد اهداف و آرمان‌ها اشاره کرد و گفت: مردم خود روستا نیز در حرکت به سمت وضع مطلوب نقش مهم و جدی دارند و اینطور نیست که همه مشکلات فقط از طریق دستگاه‌ها و مسئولان حل شود.

وی افزود: اخیرا سفری به روستای کریم آباد رشتخوار در استان خراسان رضوی داشتم و از نزدیک دیدم که چند جوان توانسته اند با ابتکار عمل و خلاقیت، طی ۱۵ سال روند مهاجرت از روستا به شهر را «معکوس» کنند و حتی آمار برخی آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق و اعتیاد را به «صفر» برسانند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به موفقیت‌های «باشگاه کشاورزان جوان» گفت: موفقیت‌های این مجموعه در روستای کریم آباد رشتخوار حتما می‌تواند در سایر روستا‌ها نیز به یک الگو تبدیل شود.

جلیلی تصریح کرد: خوشبختانه مقام معظم رهبری هم از اقدامات سازنده «باشگاه کشاورزان جوان» ابراز خرسندی کرده و با تشویق این مجموعه، امروز فعالیت‌های آن‌ها در سایر استان‌ها از جمله خوزستان نیز ادامه دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: ما معتقدیم مصداق کار سیاسی صحیح و سالم، همین مدل اقدامات است و حضرت علی (ع) هم درباره حرکت سیاسی صحیح می‌فرمایند که حرکت سیاسی نباید برای افزونی ثروت و قدرت بلکه باید برای اصلاح امور و کمک به مظلومان و محرومان باشد.

وی تاکید کرد: اینکه چند جوان به صورت آتش به اختیار بدون آنکه معطل مسئولان و دستگاه‌های مختلف بمانند، مشغول رصد مشکلات روستا‌ها و یافتن راه حل برای آن‌ها هستند، مصداق کار فرهنگی تمیز و فعالیت صحیح سیاسی است و باید تلاش کرد تا این مدل اقدامات گسترش پیدا کند.

جلیلی خاطرنشان کرد: نگاه انقلاب حفظ وضع موجود نیست، پیشرفت و رسیدن به قله هاست و امروز هم حاصل تجربه و کار باشگاه کشاورزان جوان در اختیار همه دستگاه ها، نهاد‌ها و مردم است و همین روحیه خالصانه، رمز پیشرفت کشور است که باید تلاش کرد در سایر عرصه‌ها از اقتصاد تا فرهنگ نیز گسترش پیدا کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: جناب آقایان مهندس صاحبی، مهندس عظیمی و مهندس رضا پور که نقش مهمی در پیشبرد کارهای باشگاه کشاورزان جوان داشته اند نمونه هایی از آتش به اختیار و حرکت در مسیر حل مشکلات واقعی نظام و مردم هستند.

وی در پایان افزود: «باشگاه کشاورزان جوان» در عمل نشان داده که نه ادعا دارد و نه برای کار خود انحصار خاصی ایجاد کرده است بلکه هر جا نیاز بوده است خالصانه تمامی تجربیات خود را منتقل کرده است. آنجا که دولت استقبال کرده است تمام این تجربیات صادقانه ارائه شده است، آنجایی که سازمان بسیج اعلام آمادگی نموده است، باشگاه آورده‌های خود را در اختیار گذاشته است و از همه مهم‌تر هرجا مردم اعلام آمادگی نموده اند باشگاه با توانمندسازی آن‌ها سعی کرده است تا مشکلات روستاییان و کشاورزان به دست خود آن‌ها به حداقل ممکن برسد.