جاسوسی کن و نشان خدمت بگیر یعنی چی؟!

در کدام طرف میز مذاکرات، منافع مردم ایران پیگیری شده است؟ فردی که از طرف ایران به مصاف گروه 5+1 رفته است اما در عمل نیروی آنها بوده! از یک طرف با کراوات و نام آمریکا و انگلیس و فرانسه و در طرف دیگر بدون کراوات و به نام نمایندگی از دولت حسن روحانی!

یک سال پیش در چنین روزهایی یک عضو تیم‌ مذاکره‌کننده بازداشت شد و اتهام جاسوس بودن آن در رسانه‌ها پخش شد اما رسانه‌های دولتی به سرعت سعی داشتند تا این خبر را بایکوت و حتی تکذیب کنند چرا که جاسوس خواندن فردی که به او مدال خدمت و 50 سکه طلا هدیه داده شد یک رسوایی بزرگ سیاسی بود.

بازداشت و زندانی شدن حسین موسویان که در دولت اصلاحات و تیم مذاکراتی روحانی مشغول بوده و به جرم ارائه اطلاعات به بیگانگان هنوز از ذهن مردم پاک نشده که تایید خبر محکوم شدن یکی از اعضای تیم هسته‌ای دوباره بحث‌برانگیز شد.

سخنگوی دستگاه قضایی کشور درخصوص حکم صادره برای این جاسوس این‌گونه خبر داد:  عضو دستگیر شده تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، آقای عبدالرسول درّی‌اصفهانی فرزند حسین دوتابعیتی بوده در کانادا و ایران. این فرد متهم به جاسوسی بوده و با دو سرویس هم مرتبط بوده است که حکم 5 سال حبس وی تایید شده و قطعی است و از این جهت باید حکم 5 سال حبس را تحمل کند.

محسنی اژه‌ای حتی درخصوص فساد مالی درّی‌اصفهانی گفت: همچنین یک پرونده فساد مالی هم دارد که هنوز کیفرخواست صادر نشده است.

اما درّی اصفهانی کیست؟ عبدالرسول درّی اصفهانی جاسوس دوتابعیتی، علاوه بر فعالیت‌های اقتصادی دولتی و خصوصی، «مسئول یکی از کمیته‌های مهم هیئت مذاکره‌کننده» و «نماینده بانک مرکزی» در این تیم بوده است یعنی همان کسی که قرار بود با مشورت خودش درباره مفاد برجام در لغو تحریم‌ها به تیم مذاکره‌کننده جهت‌دهی کند. شاید همین شاه کلیدی باشد برای ضعف‌های ساختاری برجام درخصوص عدم لغو تحریم‌ها علیه کشورمان.

عبدالرسول درّی اصفهانی قبل از انقلاب با خزانه‌داری آمریکا کار می‌کرده است و نماینده خزانه‌داری  آمریکا در بخش کشور انگلستان بوده است.

او بعد از انقلاب به عنوان کارشناس حقوقی در وزارت دفاع مشغول کار می‌شود و پرونده‌های مربوط به تجهیزاتی که از آمریکا خریداری می‌کرده‌ایم را به او می‌دهند و روند کارهایی که باید به نفع ما حکم گرفته می‌شد به صورتی پیش رفت که در ادامه متوجه شدیم که همه آرا به ضرر ما و به نفع آمریکایی‌ها تمام شده است.

وی تابعیت کانادایی دارد و به عنوان مشاور آقای سیف در بانک مرکزی مشغول به کار بوده و از چندین جا نیز حقوق گرفته است؛ او از بانک مرکزی ماهیانه 7500 پوند معادل حدود 35 میلیون تومان حقوق دریافت و همچنین مبالغ دیگری از جاهای دیگری دریافت کرده است. به عنوان مثال از کمیته برجام و بانک سامان که از طرف آقای سیف عضو هیئت‌مدیره آنجا شده بود، حقوق دریافت می‌کرده است.

او همچنین در تیم مذاکره‌کننده زیر مجموعه تیم آقای بعیدی‌نژاد بود و هنگامی که به وی مشکوک می‌شوند، زمانی که قصد فرار به کانادا داشته است در پروازی که در ترکیه و همراه آقای ظریف بوده است، دستگیر می‌شود.

وی دارای پاسپورت کاناداست و در حال حاضر مدیر یک شرکت دارویی در تورنتو است که به درخواست نهاوندیان وارد تیم مذاکره‌کننده شده است.

نکته جالب آنجاست که درّی اصفهانی وقتی بازداشت می‌شود و پرونده‌اش در حال رسیدگی بود اعلام کرد: بازداشت من شایعه است و من هم‌اکنون در دفتر کارم هستم. حتی وزارت خارجه نیز این خبر را تکذیب می‌کند و بعیدی‌نژاد از دیگر اعضای تیم مذاکره‌‌کننده به دفاع از درّی اصفهانی می‌پردازد و به نوعی دو تابعیتی بودن او را زیر سوال می‌برد.