چرایی رفتار دوگانه آمریکا با برجام

محمدصادق کوشکی درباره امکان تعلیق برجام از سوی آمریکا بیان کرد: اگر آمریکایی‌ها بخواهند درباره برجام هرکاری انجام دهند، دستشان باز است و منعی ندارند، جز اینکه بگوییم افکار عمومی جهانی، آمریکا را وادارد کند یا اینکه بگوییم مردم دنیا دیگر به آمریکا اعتماد نخواهند کرد، که اینگونه نظرات بسیار احساسی است، زیرا واقعیت دنیا این گونه نیست.

وی ادامه داد: از آن طرف هم سایر کشور‌های ۵+۱ نیز در جایگاهی نیستند که بخواهند آمریکا را وادار کنند؛ برجام را رعایت کند و برای آن‌ها رابطه با آمریکا از اولویت بالاتری برخوردار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درخصوص اینکه چرا مخالفان برجام در آمریکا، امروز مخالف لغو آن هستند، گفت: حاکمیت آمریکا در برابر برجام دوگانه عمل نمی‌کند و این تلقی که برخی مخالف و برخی موافق آن هستند، غیر دقیق و غیر واقع بینانه است. آن‌ها برجام را در راستای منافع و امنیت ملی شان منعقد کرده اند و به اهدافی که می‌خواستند، رسیدند و دیگر به این برجام کاری ندارند، برجام فعلی دیگر برایشان منفعتی ندارد.

کوشکی تصریح کرد: آن‌ها به دنبال این هستند که با توسعه برجام، بخش دیگری از اهداف شان را محقق کنند و به حوزه‌های موشکی، حقوق بشری و یا مباحث منطقه‌ای ایران نیز ورود کنند و این مخالفت و موافقت‌هایی که با برجام انجام می‌شود همگی سناریویی است که در نهایت ایران را مجبور به پذیرش برجام‌های دیگرشان کنند.

وی افزود: اینکه ترامپ بنابر مخالفت با برجام می‌گذارد و برخی دیگر در آمریکا ژست موافقت با آن را می‌گیرند برای این است تا با این به ظاهر دوگانگی، دولت و وزارت خارجه ایران را به این سمت ببرند که برای حفظ برجام با دو گروه خوب و بد در آمریکا مواجه هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: آن گاه گروهی که در آمریکا به آن‌ها خوب می‌گوییم به طرف ایرانی یادآوری می‌کند که اگر می‌خواهی برجام حفظ شود یک مقداری باید آن را در حوزه موشکی و حوزه‌های دیگر هم توسعه دهید، لذا تقسیم کاری در حاکمیت آمریکا شده تا تلاش کنند دامنه برجام را گسترش و توسعه دهند.

وی در خصوص اینکه برجام تنها بین ایران و آمریکا نبوده و کشورهای دیگری هم در تنظیم آن به تفاهم رسیده اند آیا در صورت خروج آمریکا، برجام ادامه می‌یابد، عنوان کرد: برجام قرارداد و توافق نیست. هیچ بار حقوقی ندارد و از لحاظ حقوق بین الملل، تفاهم نامه هم نیست، چون هیچ کسی آن را امضا نکرده است و در مقدمه برجام به صراحت ذکر شده، اجرای برجام برای طرفین چه ایران و چه ۵+ ۱ داوطلبانه است و آمریکایی‌ها با استناد به مقدمه برجام می‌توانند از اجرای بخش و یا همه آن سرباز زده و کوتاهی کنند.

کوشکی تاکید کرد:برجام چون اصلا امضا نشده به همین خاطر به آن برنامه جامع اقدام مشترک می‌گویند، اما این برنامه فاقد بارحقوقی است و از آن طرف نمی‌توانیم اروپا را بر علیه آمریکا به خاطر نقض برجام با خود هماهنگ کنیم. برای اینکه آن‌ها بخاطر خوشایند ما علیه آمریکا موضع نمی‌گیرند.