تلاش هیلی برای کاهش نگرانی‌های خروج ترامپ از برجام

 بر خلاف آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در تازه ترین اظهارات خود بار دیگر از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرده و تهدید به خروج از برجام نموده است، مقام های ارشد آمریکایی روز یکشنبه تاکید کردند که واشنگتن در شرایط کنونی همچنان در توافق هسته‌ای با ایران باقی خواهد ماند.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در سخنانی گفت: تهران به مفاد توافق هسته‌ای 2015 میلادی پایبند بوده است. تصور می کنم در شرایط کنونی، شما خواهید دید که ما در توافق هسته‌ای باقی خواهیم ماند.

ترامپ در اظهارات روز جمعه اعلام کرد که توافق هسته‌ای ایران را تایید نمی کند و در آینده نیز تایید نخواهد کرد. وی هشدار داده است که اگر نتوانیم با کنگره و متحدان مان برای یک راهکار در قبال توافق هسته‌ای ایران به نتیجه نهایی برسیم، توافق هسته‌ای لغو خواهد شد.

تاکنون سایر امضاکنندگان توافق هسته‌ای از جمله فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه و چین، ایران و اتحادیه اروپا نگرانی جدی خود را نسبت به اظهارات ترامپ اعلام کرده و بر این باورند که خروج آمریکا از این توافق موجب انزوای این کشور خواهد شد.

بر اساس قانون بازنگری توافق هسته‌ای در آمریکا، اگر رئیس جمهور توافق هسته‌ای را تایید نکند، کنگره 60 روز فرصت خواهد داشت تا تحریم‌هایی را که بر اساس توافق هسته‌ای تعلیق شده، بار دیگر از سر بگیرد، آن هم با رای اکثریت هر دو مجلس.

نیکی هیلی در ادامه افزود: آمریکا نمی‌گوید که ایران توافق هسته‌ای را نقض کرده است، بلکه ما نگران فعالیت‌هایی هستیم که در توافق هسته‌ای پوشش داده نشده است از جمله فروش تسلیحات و حمایت از گروه‌های شبه نظامی مثل حزب الله لبنان.

وی اظهار داشت: سایر کشورها نسبت به این گونه اقدامات ایران بی توجهی کرده‌اند تا از توافق هسته‌ای با تهران حفاظت کنند. آمریکا باید به یک پاسخ و واکنش مناسب در سطح جهانی برای این گونه اقدامات ایران دست یابد. هدف در نهایت این است که ایران پاسخگوی اقداماتش باشد.

هیلی و رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا خواستار برطرف شدن نواقص توافق هسته‌ای ایران شده‌اند.

تیلرسون که با مخالفت کشورهای امضا کننده برجام با مذاکره مجدد بر سر این توافقنامه روبرو است، در سخنانی از احتمال یک توافق ثانویه به موازات توافق فعلی سخن گفته است.

هیلی در ادامه تاکید کرد: علت آنکه آمریکا به دقت توافق هسته‌ای ایران را زیر نظر دارد این است که تنش بر سر توسعه تسلیحات اتمی کره شمالی افزایش یافته است. چیزی که ما الان اعلام می‌کنیم این است که نباید اجازه دهیم ایران نیز به کره شمالی بعدی تبدیل شود.

ترامپ روز جمعه همچنین به وزارت خزانه داری آمریکا دستور داد تا سپاه پاسداران را با تحریم های تازه‌ای روبرو کند.

استیو منوچین وزیر خزانه داری آمریکا تاکید کرده است که این کار را انجام می دهد.

وی در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: درباره ایران با همتایان خود در نشست سالیانه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در روزهای اخیر صحبت کرده‌ام.

وزیر خزانه داری آمریکا البته اشاره‌ای به جزئیات تحریم‌های احتمالی علیه ایران نکرده است.