برجام و پیروی اروپا از آمریکا

سیدمحمد حسینی فعال سیاسی و دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در یادداشتی نوشت: در وضع تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، اروپایی‌ها کاملا با آمریکا همکاری کردند و باهماهنگى در مذاکرات تقسیم کار کرده و به دنبال زیاده طلبی بودند.

البته اروپایی‌ها پس از امضای برجام تاکنون و به ویژه بعد از تهدیدات ترامپ، موضع گیری‌های سنجیده ترى در حفظ برجام داشته اند، آن‌ها توصیه کردند که آمریکا به برجام وفادار باشد، زیرا معتقدند با برجام می‌توانند ایران را کنترل کرده و محدودیت‌ها را تداوم بخشند.

بدون تردید جمهوری اسلامی ایران باید با دیپلماسی فعال و پرتحرک از اختلاف نگاه سردمداران اروپا و کاخ سفید نهایت بهره برداری را بکند و تا حدامکان مجامع جهانی و افکار عمومی غرب را با خود همراه سازد و از مواضع نابخردانه ترامپ حقانیت خود را به رخ جهانیان بکشد؛ اما اینکه بخواهد به همراهی و حمایت اروپا در موضوع برجام اعتماد کند، نشانگر خوش خیالی و اعتماد بلاوجه است، چون سابقه رفتار اروپا بیانگر تبعیت ان‌ها از سیاستهاى آمریکا در مقاطع حساس است. در شرایط فعلی هم چه بسا برای اخذ امتیازات و انعقاد قراداد‌های سوداور چراغ سبز‌های به دولتمردان مانشان دهند ولی در بزنگاه‌های مهم ما را تنها بگذارند و زیر بیرق کدخدا سینه بزنند.

اروپایی‌ها در گذشته نشان داده اند که هرکجا آمریکا تهدیدی کرده آن‌ها نیز پشت سر او و در حمایتش قرار گرفته‌اند، برای نمونه هنوز هم بانک‌های بزرگ اروپایی با ایران رابطه بانکی برقرار نکرده اند و علیرغم رفت و آمد هیئت‌های اقتصادی و سیاسی با سروصدا و تبلیغات زیاد از این کشور‌ها به ایران در انعقاد و اجرای قرارداد‌ها و سرمایه گذاری در ایران همواره نگران مجازات‌های آمریکا هستند لذا ما نمی‌توانیم به حمایت اروپایی‌ها در قضیه برجام و سایر موارد اطمینان داشته باشیم.

ایران از ابتدا با صراحت اعلام کرده است که مذاکرات تنها درباره صنعت هسته‌ای است و در موضوعات دیگر مثل تنش‌ها و تحولات منطقه‌ای و توان موشکی ورود پیدا نمی‌کند. بار‌ها اعلام شد اگر غربی‌ها در اولین موضوع مذاکرات به تعهداتشان پایبند بودند، بعد بررسی می‌شود که موضوعات دیگری را با آن‌ها مورد مذاکره قرار دهیم یا خیر.

به هر حال در وضعیتی که آمریکا هم جسم و هم روح برجام را نقض کرده و علاوه بر اینکه تحریم‌های گذشته را بطور کامل برنداشته، تحریم‌های جدیدی را بر علیه ایران وضع و اعمال کرده است، چگونه می‌توانیم، بحث موشکی را هم مطرح کنیم؟ در حالیکه ما همواره مورد تهدید هستیم و نیاز داریم که سلاح بازدارنده داشته باشیم.

ایران تجریه ۸ سال جنگ را دارد که در آن نبرد تحمیلی اروپا، آمریکا و برخی کشور‌های منطقه از صدام حمایت کردند. در حالی که در منطقه‌ای پرآشوب وناامن زندگی می‌کنیم، نمی‌توانیم به اقتدار کشورمان برای خوشایند غرب آسیب بزنیم. سرنوشت برخی کشور‌ها مانند عراق و لیبی را هم دیده ایم که وقتی غربی‌ها مطمئن شدند این کشور‌ها از نظر تسلیحات ضعیف هستند به آن‌ها حمله کردند لذا از این جهت بحث موشکی را نمی‌توانیم، بپذیریم.

یکی دیگر از مواردی که این روز‌ها از سوی برخی سیاستمداران غربی برای گنجاندن در مذاکرات مطرح می‌کنند، مسائل منطقه‌ای است؛ در این خصوص هم عقلانیت حکم می‌کند با غربی‌ها وارد مذاکره نشویم، چون در برجام به تعهدات و وعده هایشان پایبند نبودند.

حالا دیگر حتی کسانی که نسبت به دولتمردان آمریکایی خوش بین بودند و فکر می‌کردند آن‌ها متعهد می‌مانند؛ فهمیده اند که مذاکره با آن‌ها بی نتیجه است و نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد. کوتاه سخن اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون دولتمردان آمریکا در صدد براندازی نظام اسلامی بوده اند البته دموکرات‌ها با تزویر و نیرنگ و جمهوری خواهان با خشونت و زور، که ایران اسلامی دربرابر آن‌ها با صلابت و اقتدار ایستاده و از آرمان‌ها و اهداف خود دست برنداشته است.

اگر امروز مطرح می‌کنند که تنها ترامپ چنین اخلاق و روحیاتی دارد، توجیهی بیش نیست؛ ما این خصومت را محدود به او نمی‌دانیم و این رفتار وحشیانه و وقیحانه منحصر به او نیست و گذشتگان ترامپ هم در صدد خشکاندن ریشه ملت ایران بودند و از ایران به عنوان محور شرارت یاد می‌کردند و نشان می‌دادند که یک کینه ودشمنی عمیق و ذاتی با ایران دارند.

حالا هم که ژنرال مک مستر مشاور امنیت ملی آمریکا و نیز تیلرسون وزیر امور خارجه این کشور چنین اظهارات خصمانه‌ای را مطرح می‌کنند ما باید قاطعانه‌تر بر مواضع به حق خودپافشاری کنیم و ازموضع قدرت با آن‌ها برخورد کنیم همانطورکه درمنطقه آن‌ها را به استیصال کشیدیم و فراموش نکنیم که عقب نشینی، کوتاه آمدن، اندیشه سازش و تسلیم می‌تواند آسیب‌های فراوانی به نظام جمهوری اسلامی وارد کند.

ومن یتوکل علی الله فهو حسبه