دسیسه ای جدید علیه ایران در منطقه/ نقشه آمریکایی- سعودی برای تضعیف ایران

گروه سیاسی- تیلرسون وزیر خارجه آمریکا و همچنین حیدر العبادی نخست وزیر عراق همزمان به پایتخت سعودی ها سفر می کنند.

به گزارش افکارنیوز، این سفر همزمان نشان می دهد آمریکایی ها که به شدت از شکست های خود در منطقه ناراحت هستند به دنبال نزدیک کردن عراق به عنوان یکی از متحدان ایران در منطقه به عربستان سعودی هستند.

این در حالی است که سعودی ها نیز بارها و بارها عناد و دشمنی خود با جمهوری اسلامی را نشان داده و در این چند وقت بارها اظهارات ضد ایرانی داشته و ادعاهای مضحک مطرح کرده اند.

سعودی ها در این سالها همواره به دنبال یارگیری در منطقه بوده اند زیرا از نفوذ معنوی ایران در کشورهای خاورمیانه هراس دارند، بر همین اساس است که العبادی به عربستان دعوت می شود و آمریکایی ها نیز خود را به این کشور می رسانند تا شاید اختلافات این دو کشور کم شود .

از سوی دیگر با پیروزی های پی در پی مقاومت در برابر تکفیری ها و داعش در منطقه مشخص شده عربستان می خواهد خود را از این شکست نجات دهد و به همین دلیل است که مردم عراق معتقدند در شرایطی که عملیات ارتش و نیروهای مردمی این کشور علیه تروریستهای تکفیری وارد مرحله نهایی خود شده است، عربستان درصدد نجات عوامل خود از شکست کامل در عراق برآمده است.  

البته عربستان تاکتیک جدید خود را از چندی پیش کلید زده بود، زمانی که عادل الجبیر به صورت شتاب زده به بغداد رفت و ادعای دوستی و گسترش مناسبات با عراق را داد .

 از سوی دیگر سفر نخست وزیرعراق به عربستان را باید در چارچوب تلاش های بغداد جهت ایفای نقش موثر برای حل بحران ها و تنش های منطقه ای و مطرح کردن  عراق از این رهگذر به عنوان یک بازیگر منطقه ای تاثیر گذار و پیشرو ارزیابی کرد.    

این در حالی است که خبرگزاری رویترز در خصوص سفر تیلرسون به ریاض گزارش داد که وی در جلسه گفت و گوهای عربستان - عراق باهدف بهبودی روابط ریاض - بغداد خواهد یافت. قرار است وزیرخارجه آمریکا در جلسه افتتاحیه شورای هماهنگی های عربستان- عراق شرکت کند. این شورا که آمریکا آن را بعنوان ائتلافی جدید میان بغداد و ریاض رواج داده تلاشی برای تقویت روابط عراق و عربستان است.

این موضوع نشان می دهد آمریکایی ها به کمک سعودی ها برای یارگیری در منطقه آمده اند تا عراق به عنوان یار ایران را جذب کنند.

مطمئنا این طرح و استراتژی آمریکایی – سعودی نیز همچون تاکتیک های قبلی به شکست منجر می شود زیرا عراقی ها به خوبی می دانند کشوری که همپای آنها ایستاد و در مقابل تکفیری ها مبارزه کرد ایران بوده و پیمان دوستی ایران و عراق بسیار قوی تر از آن است که سعودی ها خیال می کنند.