آمانو در تهران به دنبال چه خواهد بود؟

 «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شنبه شب در رأس هیئتی برای دیدار با مقامات کشورمان وارد تهران شد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است صبح امروز یکشنبه با «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ملاقات کند.

آمانو ظهر امروز نیز با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان دیدار خواهد کرد.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره اهداف و برنامه سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران گفته است:ما به طور دوره‌ای با مسئولان آژانس دیدار و گفت‌وگو می‌کنیم و اخیراً آقای صالحی با آقای آمانو دیدار داشت. در مناسبت‌های مختلف با مسئولان این نهاد درباره موضوعات مختلف مانند مسائل مرتبط با برجام، موضوعات پادمانی و مسائل پروتکلی دیدار و گفت‌وگو می‌کنیم.

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به طرح مباحث مخالف برجام از جانب هیأت حاکمه آمریکا و رویدادهای مرتبط با آن افزود: سفر آقای آمانو می‌تواند تلاشی برای تقویت برجام و اقدامی با اهمیت باشد.

وی در پاسخ به این سوال که مقامات کشورمان از آقای آمانو برای دفاع از حقوق هسته‌ای کشورمان در برابر هجمه‌های آمریکا چه انتظاری دارند، اظهار کرد: انتظار ما این است که آژانس وظایف حرفه‌ای‌اش را انجام دهد؛ کما این که تاکنون انجام داده و در هشت گزارش، پایبندی کشورمان را به برجام اعلام کرده است.

کمالوندی خاطرنشان کرد:تعهداتی را که پذیرفته‌ایم انجام می‌دهیم؛ گرچه اجرای این تعهدات منوط به این است که طرف‌های مقابل هم تعهداتشان را تمام و کمال انجام دهند.

اهمیت سفر آمانو به ایران در شرایط فعلی بسیار بالاست. حدود سه هفته پیش در روز جمعه ۲۱ مهرماه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا طی نطقی از تایید مجدد برجام سرباز زد و اعلام داشت که ایران به مفاد برجام پایبند نبوده است! این در حالی است که مطابق با یکی از بندهای مفاد عمومی برجام، تنها مرجع رسمی راستی آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران و اعلام پایبندی یا عدم پایبندی تهران به توافق هسته‌ای، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و این نهاد بین‌المللی نیز از زمان انعقاد و اجرایی شدن برجام در دیماه ۹۴، هشت بار پایبندی و عدم تخطی ایران از مفاد برجام را طی گزارش‌هایی رسمی اعلام کرده است.