بروکینگز: طرف‌های برجام باید در پایبندی به آن راسخ باشند

 اندیشکده بروکینگز  در مقاله‌ای در پایگاه اینترنتی خود نوشت طرف‌های مختلف برجام باید به همکاری خود ادامه دهند و بر آمریکا فشار آورند اقدامی به ضرر توافق هسته‌ای انجام ندهد. آن‌ها باید در تعهد و پایبندی خود به برجام متحد بمانند.

در مقاله نشریه بروکینگز آمده است: اوایل ماه جاری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد واشنگتن پایبندی ایران به برجام را تأیید نمی‌کند. ترامپ در سخنرانی خود گفت: «ما به مسیری ادامه نمی‌دهیم که پایان قابل پیش‌بینی‌اش خشونت بیشتر، تروریسم بیشتر و تهدید هسته‌ای ایران است.» این تصمیم ترامپ راه را برای کنگره باز می‌کند تا در مورد تحریم‌های هسته‌ای تصمیم‌گیری کند.

طرف‌های برجام  باید واشنگتن را متقاعد کنند که آن را لغو نکند

شرکای این توافق (انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) بر تعهد خود بر برجام تأکید و اعلام کردند از نظر آن‌ها و بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به تعهداتش در قبال برجام پایبند بوده است. شرکای این توافق بدون داشتن شواهدی مبنی بر نقض توافق از سوی ایران باید در پایبندی خود به برجام راسخ باشند و باید واشنگتن را متقاعد کنند که آن را لغو نکند. در عین حال، شرکای برجام باید با همکاری یکدیگر آن بخش‌هایی از توافق نامه را تقویت کنند که در آن امکان تبادل نظر کارشناسانه وجود داشته باشد و این می‌تواند مبنایی برای موفقیت برجام باشد. آن‌ها همچنین باید از طریق کمیسیون برجام اختلافات خود را حل کنند و در صورت تمایل به نگرانی‌های ترامپ پاسخ دهند. به هر حال، برجام باید دست نخورده باقی بماند.

در ادامه این گزارش آمده است: حملات مکرر ترامپ علیه برجام و توصیفات منفی او نشان‌دهنده نفرت او از میراث دولت باراک اوباما و بی‌احترامی به شرکای دیگر مذاکره‌کننده است. نکته مهم اینکه ادعا‌های رئیس جمهور مبنی بر پایبند نبودن ایران به توافق هسته‌ای بی‌اساس هستند؛ زیرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود اعلام کرده است که ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده است. به گفته دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این آژانس به تمامی سایت‌هایی که درخواست کرده بود دسترسی داشته است؛ خلاصه اینکه ایران تحت سفت و سخت‌ترین رژیم‌های بازرسی و نظارت در دنیاست.

برجام زمینه اعتمادسازی میان طرف‌های توافق هسته‌ای را فراهم می‌کند

برای مذاکره مجدد توافق هسته‌ای، ترامپ باید سایر شرکای برجام را متقاعد کند تا وارد فرایند مذاکره مجدد شوند؛ اما کشور‌های شریک برجام در حمایت خود از تداوم اجرای توافق هسته‌ای راسخ هستند. ما نباید فرایند طولانی که منجر به برجام شد را فراموش کنیم. این مذاکرات طولانی ضرورتاً امروز آسان‌تر نشده اند و سایر طرف‌ها دیگر اشتیاق اولیه برای مذاکره را ندارند.

بروکینز در ادامه نوشت: برجام یک ابزار حیاتی دیپلماسی منع تکثیر است؛ زیرا این توافق مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌شود و به ما اطمینان می‌دهد که بازرسان همواره در ایران حضور دارند تا پایبندی این کشور به توافق هسته‌ای را راستی‌آزمایی کنند. برجام همچنین فرصت‌هایی را برای شرکا بوجود می‌آورد تا مشارکت خود با ایران را افزایش دهند و اعتمادسازی کنند و زمینه را برای همکاری در آینده هموار سازند.

در روز‌های اخیر، انگلیس، فرانسه و آلمان بر پایبندی خود به برجام تأکید کرده‌اند. روسیه هم اعلام کرده است که موضع تهاجمی واشنگتن در قبال برجام ناکام خواهد ماند؛ چین هم بر تداوم اجرای برجام تأکید کرده است. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز گفته است اروپا هر کاری که از دستش برآید انجام می‌دهد تا برجام را زنده نگه دارد. ایران با سایر شرکای برجام تماس گرفته و از آن‌ها خواسته به توافق هسته‌ای پایبند باشند. در عین حال آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای همچنان به کار خود در راستی‌آزمایی توافق نامه ادامه می‌دهد. همه این مواضع زمینه را برای پایبندی شرکا به توافق هسته‌ای ایران هموار می‌کند.

کمیسیون مشترک برجام می‌تواند به مناقشه‌ها درباره توافق هسته‌ای ایران پایان دهد

در انتهای این مقاله آمده است: طرف‌های مختلف برجام باید به همکاری خود ادامه دهند و بر آمریکا فشار آورند اقدامی به ضرر توافق هسته‌ای انجام ندهد. آن‌ها باید در تعهد و پایبندی خود به برجام متحد بمانند. آن‌ها باید به همه مفاد برجام پایبند بمانند. راه‌های دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد تا بتوان با آن ترامپ را متقاعد کرد توافق هسته‌ای را زنده نگه دارد. یک راه استفاده از کمیسیون مشترک برجام است. این کمیسیون می‌تواند به مناقشه‌های ممکن خاتمه دهد و کاری کند که طرف‌های برجام به صورت یکجانبه عمل نکنند.