سخنان خوشرو در نشست عمومی شورای امنیت درباره متجاوزان سعودی

 سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: می‌توان از عربستان سعودی به عنوان کودک کشان در حال پیشرفت یاد کرد.

غلامعلی خوشرو در نشست عمومی شورای امنیت با استناد به آخرین گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره کودکان و منازعات مسلحانه افزود: سال ۲۰۱۶ سال پرمخاطره برای کودکان بود که در آن ۴۰۰۰ مورد تخلف توسط دولت‌ها و ۱۱۵۰۰ مورد توسط گروه‌های غیر دولتی ثبت شد و خشونت علیه کودکان در سال ۲۰۱۶ به سطح هشدار دهنده‌ای رسید که این موارد شامل جلوگیری از رسیدن کمک‌های انساندوستانه به کودکان نیز می‌شود.

وی گفت: با شکست داعش در عراق و سوریه، جهان جنایات آن‌ها علیه غیر نظامیان و بویژه کودکان را فراموش نخواهد کرد.

خوشرو تاکید کرد: تعداد زندانی کردن کودکان به وسیله ارتش رژیم اسرائیل به ۴۴۴ نفر یعنی بالاترین حد خود رسید، دنیا در روز ۲۰ سپتامبر شاهد آن بود که چگونه ارتش اسرائیل کودک ۱۶ ساله فلسطینی زخمی را که به زمین افتاده بود هدف قرار داد و این فقط نمونه‌ای از جنایاتی است که این رژیم هر روز بر ضد غیرنظامیان فلسطینی و در قالب سیاست‌های تبعیض نژادی اعمال می‌کند و به کسانی که در مقابل اشغالگری مقاومت می‌کنند برچسب تروریست می‌زند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: براساس گزارش دبیرکل، کشتار و آزار کودکان در یمن نیز ادامه دارد؛ بیش از ۵۰۰ کودک جان خود را از دست دادند که مسئولیت بیش از نیمی از آن بر عهده ائتلاف به رهبری سعودی است و مسئولیت دیگر طرف‌ها از جمله داعش و القاعده در شبه جزیره عربستان است.

خوشرو گفت: یمن در آستانه سومین سال جنگ سعودی‌ها علیه این کشور در وضعیت مصیبت بار قرار دارد؛ قحطی و دسترسی نداشتن به خدمات پزشکی میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند و بیش از ۸۰۰ هزار مورد ابتلا به وبا گزارش شده است درحالیکه حدود نیمی از تسهیلات درمانی به علت محاصره یمن از سوی سعودی‌ها به دست آنان نمی‌رسد و مسئولیت این وضعیت مصیبت بار بر عهده سعودی هاست که به جای مصالحه سیاسی تنها در پی پیروزی نظامی بر یمن هستند.

وی تصریح کرد: با وجود این که کودکان کشته می‌شوند، خانه‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها بمباران می‌شوند متاسفانه فشار سیاسی به سازمان ملل متحد مانع از اقدام لازم برای جلوگیری از کشتار و خشونت علیه کودکان شده است.

سفیر کشورمان در سازمان ملل افزود: نام رژیم اسرائیل با وجود این که کودکان فلسطینی را به طور مستقیم هدف می‌گیرد هرگز در فهرست سیاه ناقض حقوق کودکان قرار نگرفته است.

خوشرو تاکید کرد: نام ائتلاف به رهبری سعودی نیز بخاطر جنایات آن علیه کودکان یمنی سال گذشته ابتدا در فهرست سیاه ناقض حقوق کودکان قرار گرفته، اما با فشار و تهدید سعودی از آن خارج شد.

خوشرو گفت: جالب توجه است که در گزارش امسال، دبیرکل هر چند نام ائتلاف به رهبری سعودی را در فهرست سیاه ناقضین حقوق کودک قرار داده است، اما تحت عنوان جدیدی از آن می‌توان بعنوان کودک کشان در حال پیشرفت یاد کرد!

نماینده دایم کشورمان در سازمان ملل در پایان گفت: برخورد گزینشی با ناقضان حقوق کودکان به معنی خیانت به کودکان به عنوان آسیب پذیر‌ترین اقشار بشریت است و اعتبار گزارش‌های سازمان ملل متحد و جهان شمولی حقوق بین المللی انسان دوستانه را زیر سوال می‌برد.