کاتسا با تحریم‌های قبلی چه فرقی دارد؟

 کانال اقتصاد سیاسی درباره تحریم های جدید آمریکا علیه ایران نوشت:  لیست تحریمی اس دی ان امریکا ذیل قانون کاتسا به روز رسانی شد. کسانی گمان کرده اند چون افراد به روز رسانی شده قبلا هم در لیست بوده اند، اتفاق تحریمی جدیدی نیافتاده. این برداشت غلط است.

در این به روز رسانی برچسب هایی به بعضی افراد که قبلا در لیست بوده اند اضافه شده است که باعث می شود دلیل و تبعات حقوقی حضورشان در لیست تحریم متفاوت باشد. مهمترین برچسب، SDGT است که به معنای تحمل تبعات حقوقی مترتب بر گروه های تروریستی و حامیان ان هاست. وقتی اسم کسی چنین برچسبی می خورد تنبیهات متفاوتی نسبت قواعد قبلی برای همکاری با او وجود دارد.

متاسفانه تصور بعضی رسانه ها و مسئولان داخلی ان است که این تنبیهات به ممنوعیت سفر به امریکا یا بلوکه شدن اموال در امریکا محدود می شود. اگر چه این موارد درست است ولی مهم نیست.

قبل از اضافه شدن این برچسب، هر شخص حقیقی یا حقوقی ای که با اعضای اس دی ان لیست کار می کرد نهایتا از چرخه دلار قطع می شد. ولی حالا که این برچسب اضافه شده کسی که با این نهادهای برچسب دار کار می کند خودش به اس دی ان لیست می رود و حالا بقیه باید مواظب باشند با این نهاد تازه در لیست رفته همکاری نکنند که ناگاه از چرخه دلار کنده نشوند. این تفاوت اصلی کاتسا با تحریم های قبلی و عامل اهمیت برچسب SDGTاست. در واقع به زودی موجی از ورود افراد تازه به اس دی ان آغاز می شود که جرم ان ها همکاری با افراد برچسب دار است. اکنون صرفا شاهد استارت زدن ماشین هستیم.

مهم تر از افرادی که برچسب خورده اند، افرادی هستند که برچسب نخورده اند. در واقع اوفک عامدانه  در مرحله اول صرفا در حال سنجش واکنش دولت جمهوری اسلامی ایران است .نوع عمل دولت از جمله شخص حسن روحانی، بانک مرکزی و وزارت نفت مهمترین عامل تعیین مرحله بعد است.

تنها چیزی که شاید، تاکید می کنم شاید، مانع از حرکت یا مانع از شتاب گرفتن ماشین کاتسا در دوپاره کردن اقتصاد ایران شود، حمایت دولت از اشخاص حقوقی ای است که امشب برچسب خورده اند. وقتی از حمایت می گویم منظور طبعا نه سخنرانی و توئیت بلکه حمایت عملی است. هر نوع همکاری یا هماهنگی ای که در چارچوب قواعد کاتسا باید منجر به ورود نهاد دولتی مهمی به اس دی ان شود. به این معنا که به امریکا نشان داده شود دولت برای حمایت از افراد تحریم شده اماده است تا لب تحریم شدن برود. این تنها حقیقتی است که می تواند زیر ساخت معرفتی کاتسا- شکاف دولت - سپاه- را دچار نقص کند. تا لب دره باید برویم تا در دره نیافتیم.

اینده کشور ایران به واکنش دولت مرتبط است. هر چند که اگر بخواهم صریح باشم، امید زیادی به وقوف اهالی دولت به اهمیت نقششان نمی رود. أما به هر حال بی اثر کردن منطق کاتسا و شاید از صرفه انداختن ان برای یانکی ها بیش از پیچیدگی فنی نیازمند فهم و خواست است.