تکاپوی آمریکا برای لغو برجام

 پایگاه خبری «هاآرتص» در گزارشی به راهبرد جدید ترامپ درباره ایران پرداخته و می‌نویسد در حالی که کنگره آمریکا در آستانه تصمیم‌گیری در قبال توافق هسته‌ای است ایران همکاری اقتصادی با روسیه و چین و اتحادیه اروپا را افزایش می‌دهد.

این پایگاه خبری گزارش داد: در پی تصمیم ترامپ مبنی بر عدم تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای و واگذاری این امر به کنگره برای تصمیم‌گیری، مقامات کنگره به زودی تصمیم خواهند گرفت که آیا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال شود یا خیر و در همین حال مقامات از گروه‌های مختلف در تلاش برای متقاعد کردن کنگره برای تصمیم‌گیری درست در این باره هستند.

در این گزارش آمده است: تنها آمریکایی‌ها نیستند که منتظر تصمیم‌گیری کنگره درباره توافق هسته‌ای هستند بلکه اتحادیه اروپا نیز پیش از این اعلام کرده که حتی اگر آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کند، این توافق را ترک نخواهد کرد.

هاآرتص می‌نویسد: از سویی دیگر روسیه و چین و کشورهای اروپایی به روابط تجاری خود با ایران ادامه می‌دهند و توافقنامه‌های تجاری بلند مدت با این کشور امضا می‌کنند که این اقدام پیامی برای واشنگتن است؛ زیانی که در پی اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به آمریکا وارد می‌شود کمتر از زیانی نیست که متوجه ایران خواهد شد.

 در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به سرمایه‌گذاری روسیه و چین و کشورهای اروپایی در ایران آمده است: اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران چه معنایی می‌تواند داشته باشد در حالی که روسیه چندین توافقنامه تجاری با ایران امضا کرده و قصد دارد 30 میلیارد دلار در این کشور سرمایه‌گذاری کند، وقتی که چین به خرید نفت خام از ایران ادامه می‌دهد و زمانی که شرکت‌های اروپایی به سرمایه‌گذاری خود در ایران ادامه می‌دهند.