مصطفی معین:  بخش زیادی از مساله به دولت قبل برمی‌گردد!

مصطفی معین، وزیر علوم مستعفی دولت اصلاحات و فعال سیاسی اصلاح‌طلب اخیراً در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه اعتماد پیرامون میزان پویایی دانشگاه‌های کشور گفته است: «من تفاوت جدی بین وضع دانشگاه‌های مختلف کشور نمی‌بینم. چه در تهران و چه در شهرستان‌ها پویایی و تحرک مورد نظر وجود ندارد و این ناشی از آسیب‌های قبلی است که هنوز هم کم و بیش ادامه دارد. بنابراین باید موضوع را ریشه یابی و شرایط را آسیب شناسی کرد.»

او می‌افزاید:

«بخش زیادی از مساله به دولت قبل بر می‌گردد. یعنی به ایجاد محدودیت‌های بسیار و برخورد با حرکت‌های دانشجویی در آن زمان که هنوز رسوبات و آثار آن باقی است. وضع دانشگاه کمی بهتر شده نه اینکه اصلا تغییری نکرده باشد، اما هنوز تا وضع مطلوب خیلی فاصله دارد.»[۶]

 

*اینکه هنوز و با گذشت ۶ سال از عمر دولت دهم و در حالی که آقای روحانی وارد دولت دوم خود شده است اما هنوز همه چیز «تقصیر قبلی‌هاست»؛ جای تعجب دارد!

فی‌الواقع گویا آقای معین نمی‌داند که دانشجویانی که ۶ سال قبل در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل بوده‌اند، هم‌اکنون عموماً فارغ‌التحصیل شده‌اند و قلیلی از آنها هم در مقاطع دیگر تحصیلی مشغول هستند.

از طرفی دانشگاه هم دیگ رنگرزی نیست که رسوبات رفتارهای بد یا خوب گذشته را در خود حفظ کند زیرا هر نسل نویی از دانشجویان که همه ساله پا به دانشگاه می‌گذارد؛ امیدها، فعالیت و آرمان‌های جدیدی را وارد دانشگاه می‌کند که بسته به سطح تعامل دولت و جریانات سیاسی شکوفا می‌شوند.

آقای معین فی‌الواقع درباره سؤالی که پاسخش را نمی‌دانسته؛ پای دولت اسبق را به میان آورده و آن سؤال اینکه نسل‌های جدید دانشجو چرا کمتر نسبت به پروپاگاندا و جنجال‌های اصلاح‌طلبان واکنش نشان می‌دهند؟!

البته ما هم مثل دکتر معین معتقدیم که پویایی و تحرک سیاسی تا حدّ زیادی در دانشگاه‌های کشور دیده نمی‌شود که از جمله دلایل آن می‌توان به «اخم دولت به انتقاد»، «دودوزه بازی اصلاح‌طلبان نسبت به فتنه سال ۸۸» و «حضور کم‌فروغ مقامات بلندپایه کشور در دانشگاه‌ها علیرغم تواصی چند سال قبل رهبر معظم انقلاب» اشاره کرد.

معین که بحث «دانشجویان ستاره‌دار» در دوره مدیریت ایشان و دولت اصلاحات به راه افتاد! چندی قبل نیز از این گفته بود که ایران در بحران اقتصادی و اجتماعی قرار دارد.[۷] وی البته دلیلی را بر این ادعای خود اقامه نکرده بود...