بررسی روابط تهران-واشنگتن پس از تسخیر لانه جاسوسی

خبرگزاری اسپوتنیک در مطلبی به بررسی روابط تهران و واشنگتن پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا پرداخت و نوشت: روابط سیاسی و دیپلماتیک تهران و واشنگتن پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال ۱۹۷۹ (۱۳ آبان ۱۳۵۸) و بیانیه الجزایر همچنان پرتنش باقی مانده است.

در حمله دانشجویان به سفارت سابق آمریکا در تهران که چند ماه پس از انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ صورت گرفت گروهی از دیپلمات‌های آمریکایی به مدت ۴۴۴ روز گروگان گرفته شدند. در نهایت، با میانجیگری کشور الجزایر، قراردادی میان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در ۱۹ ژانویه ۱۹۸۱ (۳۰ دی ماه ۱۳۵۹) منعقد شد که به موجب آن بسیاری از محدودیت‌هایی که آمریکا پس از انقلاب برای ایران ایجاد کرده بود، منتفی می‌شد. این مسئله باعث قطع روابط دیپلماتیک بین تهران و واشنگتن شد مسئله‌ای که همچنان نیز ادامه دارد.

یک تحلیلگر حوزه خاورمیانه در دانشگاه لندن گفت: از سال ۱۹۷۹، آمریکا تحریم‌های مختلفی را در عرصه سیاسی و اقتصادی علیه ایران اعمال کرده و این تحریم‌ها که پیش سال ۱۹۸۱ وضع شده، همچنان به وسیله روسای جمهور دموکرات و جمهوری خواه آمریکا ادامه داشته و تقویت شده است.

این کارشناس حوزه خاورمیانه ادامه داد: تهران اعتقاد دارد آمریکا قدرت خصمانه‌ای است که در امور داخلی ایران دخالت می‌کند و از دیدگاه واشنگتن، ایران از گروه‌هایی حمایت می‌کند که مخالف اسرائیل هستند. با این حال، از سرگیری روابط آن‌ها چندان آسان نیست.

وی بر این باور است که یخ روابط تهران و واشنگتن به سفتی ۳۵ سال قبل باقی مانده و تغییراتی در این زمینه به چشم نمی‌خورد. این تحلیلگر معتقد است توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بهترین زمان برای آب شدن یخ روابط بین دو کشور بود و این امکان وجود داشت که پنجره جدیدی به سوی روابط دو کشور ایران و آمریکا باز شود. اما همه مسیر‌های احتمالی برای برقراری دوباره ارتباط میان دو کشور به بن بست رسید.

این کارشناس در پایان اظهاراتش با اشاره به انتشار سند راهبردی آمریکا علیه ایران و اتهامات بی‌اساس ترامپ در مورد تسخیر سفارت آمریکا در سال ۱۹۷۹، طرح اتهام همکاری ایران با القاعده، ذکر نام ایران و حادثه ۱۱ سپتامبر در یک جمله، متهم کردن ایران به تلاش برای بمب‌گذاری در یک رستوران پر جمعیت در واشنگتن، طرح موضوع ارسال چند میلیارد دلار پول نقد به ایران و متهم ساختن ایران به دست داشتن در انفجار سفارتخانه آمریکا در کنیا و تانزانیا و ... اعلام کرد روابط این دو کشور به سرانجامی نمی‌رسد.