امیر عبداللهیان: سعودی‌ها با دستور صهیونیست‌ها مسئله سعد حریری را ایجاد کردند

 حسین امیرعبداللهیان در استودیو برنامه نگاه یک شبکه اول سیما افزود: در شش سال گذشته از زمانی که بحث بیداری اسلامی در جهان عرب شروع شد اتفاق نامیمونی آغاز گشت که مثلث شیطانی آمریکا، اسرائیل و عربستان نقش فعالی را عهده دار بودند. هدف اساسی و اصلی این مثلث با ابزارهای بخصوصی دنبال شد ابزارهایی مثل عنصری به نام داعش، هر چند داعش به صورت ایدئولوژیک ارتباط مستقیمی با القاعده دارد، اما در روند شکست‌های این گروه تروریستی، آمریکا و اسرائیل برخی کشورهای اروپایی هم شکست هایی را متحمل شده اند.

وی ادامه داد: اقدامات تروریستی و همکاری‌های این مثلث شیطانی بر هیچ کس پوشیده نیست، اما به برکت ایثارگری مدافعان حرم و مقاومت، اتفاق بزرگ و میمونی روی داد، با ایثارگری این شهدا یک خطر بزرگ از سَر منطقه و جهان اسلام دور شد. حذف داعش حداقل پروسه ۱۰ تا ۲۰ ساله‌ای را می‌طلبید، اما شاهد بودیم در زمان بسیار کوتاه‌تر از دو تا سه این اتفاق روی داد.

تحولات منطقه، پازل به هم پیوسته‌ای است که قابل تجزیه نیست

 

امیرعبداللهیان گفت: قرار بود داعش در فاز اول حضورش منطقه را بی ثبات و به موازات آن درگیری‌های طایفه‌ای را تشدید کند و در فاز بعد تقسیم و حرکت جغرافیایی جمعیت بر مبنای نگاه فرقه‌ای در روی زمین انجام دهد. حامیان داعش پس از شکست‌های متوالی فاز دوم و جایگزین خودشان را آغاز کردند، آغازی به وسعت برگزاری رفراندوم در کردستان شمال عراق، رفراندوم فقط ظاهر قضیه بود و در باطن، مسعود بارزانی همانند جریان داعش مورد استفاده ابزاری قرار گرفت. قبل از برگزاری رفراندوم وزیر دفاع آمریکا با بارزانی دیدار و در ملاقاتشان حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی عراق را مطرح کرد، البته به بارزانی گفته بودند برگزاری رفراندوم به منزله قبول نتیجه نیست و باید بررسی شود، در ضمن صهیونیست‌ها هم بلافاصله خوشحال نشوند، بارزانی نیز از رسانه‌های غربی خواسته بود پس از برگزاری رفراندوم در دفاع از او زیاد شلوغ کاری نکنند تا همه چیز طبیعی به نظر برسد.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل افزود: شکست داعش مرحله اول خیانت مثلث شیطانی آمریکا، اسرائیل و عربستان در منطقه بود که طراحان این عملکرد بلافاصله شتابزده پس از شکست داعش، وارد فاز دوم یعنی تجزیه کردستان عراق شدند و وقتی دیدند فاز دوم نیز جواب نداد مسئله لبنان را آغاز کردند.

امیرعبداللهیان گفت: بیش از دو و نیم سال لبنان فاقد رئیس جمهور بود و در نهایت گروه‌های سیاسی لبنان توافق کرده و این کشور را از بن بست سیاسی خارج کردند.

 

وی ادامه داد: سران عربستان باور دارند لبنان تفرج گاه آنان است و همه چیز این کشور باید در اختیار عربستان باشد در مورد یمن و بحرین نیز همین دیدگاه را دارند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل گفت: طبق آخرین اخبار بدست آمده دریافتیم سعد حریری در هتل یا همان زندان پنج ستاره تحت نظر است این رفتار بسیار توهین آمیز است که نخست وزیر یک کشور مثل عروسک خیمه شب بازی در دست عربستانی‌ها باشد، به خاطر رفتار ناشایسته مقامات عربستان با سعد حریری هیچ کس در لبنان نمی‌گوید که این استعفا به خاطر دخالت ایران و حزب الله در امور لبنان بوده است و نگاه اتهام آمیز همگان به عربستان است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: عربستان فعلی با ساختار حکومتی که دارد بدون اجازه آمریکایی‌ها جرأت حمله به یمن را نداشته است.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل گفت: محور صهیونیستی ــ​​ آمریکایی در پی ادامه بحران در منطقه هستند. آنان می‌خواهند در ادامه داعش، طرح تجزیه عراق و ایجاد بحران در لبنان، منطقه آرام نباشد. همه لبنان و حتی اعضای خانواده سعد حریری می‌خواهند برای جبران توهینی که با استعفای نخست وزیر لبنان در عربستان شده است وی به لبنان بازگردد. خانواده سعد حریری و مقامات لبنانی وضع وی را به عنوان کسی که در عربستان گروگان گرفته شده است پیگیری می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه استعفای نخست وزیر لبنان نباید به عنوان دعوای بین لبنان ــ سعودی و جمهوری اسلامی ایران تلقی شود گفت: با توجه به شکست داعش پیش از زمان مقرر اکنون رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها می‌خواهند منطقه، ناآرام بماند و زمانی منطقه آرام شود که صهیونیست‌ها در بالاترین جایگاه قرار گرفته و بقیه کشورهای منطقه تجزیه و ویران شده باشند. صهیونیست‌ها می‌خواهند کشورهای منطقه را درگیر یکدیگر نگه دارند، اما سطح همکاری‌های اقتصادی خود را با این کشور‌ها افزایش دهند تا زمانی که منطقه آنگونه که آنان می‌خواهند شود و دروازه هر تجارت و سیاستگذاری بزرگ از رژیم صهیونیستی بگذرد.

امیر عبداللهیان گفت: در داخل لبنان هیچ مسئله‌ای بین سعد حریری و دیگر گروه‌ها در این کشور نبود، اما چون زمان پایان داعش نبود سعودی‌ها با دستور صهیونیست‌ها مسئله سعد حریری را ایجاد کردند. محور آمریکایی ــ​ صهیونیستی انتظار داشت داعش یک دهه برنامه‌های آنان را پیش ببرد، اما محور مقاومت با نقش برجسته رهبر معظم انقلاب اسلامی و شهدای مدافع حرم معادله آنان را برهم زد.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل گفت: سعودی‌ها رفتار زمختی را از خود در منطقه به جا می‌گذارند و نمی‌خواهند با عراق دموکراتیک و دموکراسی در لبنان کنار بیایند.

وی با بیان اینکه امروز استخوان‌های داعش در لبنان، سوریه و عراق خرد شده و این گروه کاربردی برای آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها ندارد افزود: سعودی‌ها در پی بی ثباتی در لبنان هستند.

امیر عبداللهیان گفت: رژیم صهیونیستی آرزوی درگیری کنترل شده بین عربستان و جمهوری اسلامی ایران را دارد بطوری که به این رژیم آسیبی نرسد. در حالی که رئیس جمهور آمریکا نیز همه چیز را به چشم دلار می‌بیند و بر این اساس اشتباهات زیادی را انجام داده است بر اساس تحلیل عربی، عربستان با طراحی صهیونیست‌ها وارد مسیر تجزیه شده است.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل گفت: حسنین هیکل اندیشمند مصری در دیداری که با وی داشتیم گفت: آغاز تجزیه عربستان زمانی است که خاندان آل سعود در درون خود درگیر شوند. محمد بن سلمان اقداماتی را انجام می‌دهد که دستور صهیونیست‌ها و آمریکایی هاست.

 

وی گفت: تجزیه عربستان به نفع منطقه نیست و اگر این کشور تجزیه شود آغازی برای تکمیل حلقه تجزیه‌ها در منطقه خواهد شد. آمریکایی‌ها نیز می‌دانند که عربستان با این نظام بسته باقی نمی‌ماند، اما زمان تجزیه عربستان زمانی است که آمریکایی‌ها بطور کامل آن را بدوشند و از منافعش استفاده کنند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل با بیان اینکه سعودی‌ها خود را برای جنگ سه ماهه با یمن آماده کرده بودند گفت: جنگ یمن قدرت نمایی محمد بن سلمان به عنوان وزیر دفاع عربستان بود و وی مسیر پادشاهی در این کشور را طی می‌کند. جهان عرب هم اکنون بدون رهبر تأثیرگذار است و بن سلمان در پی کسب این جایگاه در میان کشورهای عربی است.

امیر عبداللهیان گفت: بن سلمان تاکنون در این موضوع ناکام مانده است که نمونه آن پراکندگی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است. بازیگران جوانی در اطراف ما نقش آفرینی می‌کنند که خروجی آن‌ها جنگ طلبی در یمن و گسترش تروریست در منطقه است و رفتارهای عقلانی ندارند.

وی با اشاره به تعداد زیاد سلاحی که در دست مردم یمن است گفت: اینکه کسی به یمنی‌ها موشک بدهد امکان آن وجود ندارد، زیرا اکنون عربستان اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه را نیز به این کشور نمی‌دهد، اما اگر کسی در منطقه موشک بخواهد آنقدر در دست یمنی‌ها هست که می‌تواند از آن‌ها بخرد.

امیرعبداللهیان افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا گفته است که یمن راه حل سیاسی دارد و همه طرف‌ها در منطقه باید با عقلانیت جلوی شتابزدگی برخی حاکمان جوان را بگیرند. محور مقاومت در بهترین شرایط خودش است و صهیونیست ها، ​ آمریکایی‌ها و سعودی‌ها نمی‌توانند پیروزی‌های محور مقاومت و قدم هایی که این محور برای ثبات منطقه برداشته است تحمل کنند.