افزایش انتقادات اصلاح‌طلبان از روحانی

 علی تاجرنیا، فعال اصلاح‌طلب و از نماینگان مستعفی مجلس ششم، به تازگی طی یادداشتی در روزنامه اعتماد درباره رئیس‌جمهور روحانی نوشته است: اگرچه اصلاح طلبان همواره تاکید کرده‌اند که سهمی را از قدرت طلب نمی کنند یا آقای روحانی کاملا شعارهای اصلاح طلبانه‌ای را بیان می کرد اما متاسفانه عدم شفافیت فضای سیاسی در کشور و عدم محوریت احزاب باعث شد تا عملا در اداره کشور سلیقه های مختلفی به وجود بیاید.

تاجرنیا می‌افزاید:

«اگر در دوره اول حمایت اصلاح طلبان از آقای روحانی حمایتی کامل و تام بود، در دوره دوم با توجه به انتظاراتی که از دولت می رفت و بخش هایی از آن محقق نشد، حمایت بخشی از اصلاح طلبان در دوره دوم دولت توام با نقد بود. به نظر می رسد که این روند ادامه پیدا کند و در آستانه دو انتخابات بعدی فضای عرصه سیاسی کشور شفاف تر شود. در چنین شرایطی دو جناح مشخص‌تر از مطالبات خود حرف خواهند زد و همچنین ممکن است که بر نقدها افزوده شود.»

 

*تاجرنیا پیش از این هم طی اظهاراتی از این گفته بود که رئیس‌جمهور روحانی عقبگرد کرده و نمی‌تواند آنطور که باید به تعهدات خود عمل کند.

او همچنین قبلاً یک بار دیگر هم بحث تند شدن انتقادات اصلاح‌طلبان علیه آقای روحانی را مورد اشاره قرار داده و در ادبیاتی تهدیدآمیز گفته بود:

«به صورت طبیعی حمایت اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی و در دوسال آینده ادامه خواهد داشت. با این وجود پس از دو سال و در نیمه پایانی دولت همراهی نقادانه اصلاح‌طلبان با دولت آغاز می‌شود و کم‌کم به سمت نقدهای جدی‌تری پیش خواهد رفت. البته این وضعیت در شرایطی به وجود خواهد آمد که عملکرد آقای روحانی به همین شیوه‌ای باشد که در پیش گرفته‌اند. اگر آقای روحانی در رویکرد خود نسبت به اصلاح‌طلبان تغییر ایجاد کند، شرایط متفاوت خواهد شد.»

در کنار این اظهارات، بایستی رویداد مهم دیگری را هم به معادلات تحلیل سیاسی وارد کرد و آن کشاکش در گرفته در این روزهای جبهه اصلاحات است.

کشاکشی بزرگ که در یک سوی آن انکار کنندگان ائتلاف با رئیس‌جمهور روحانی و کسانی قرار دارند که می‌گویند مسئولیت عملکرد روحانی بر عهده اصلاح‌طلبان نیست!

در سوی دیگر این گره کور هم چپ‌هایی قرار دارند که معتقدند بد و خوب روحانی به پای اصلاح‌طلبان نوشته می‌شود و اصلاحات نمی‌تواند از زیر بار مسئولیت حمایتی که از روحانی بعمل آورده شانه خالی کند.

با این وجود به نظر می‌رسد سمت سنگین این الّاکلنگ با اصلاح‌طلبان ستادی و مردان خاکستری اصلاحات باشد که همواره رویکرد اصلی این جریان خاص سیاسی را تعیین کرده‌اند.

به این معنی که اصلاح‌طلبان زنگ «عبور از روحانی» را به صدا درآورده‌اند و تاجرنیا درباره رخدادی در آینده حرف زده است که از هم‌اکنون نشانه‌های پرحرارت آن آشکار شده است.

برخی معتقدند رئیس‌جمهور روحانی روزهای سختی را با اصلاح‌طلبان در پیش رو خواهد داشت.