ضابطان هیئت عالی نظارت بر اجرای سیاست های کلی تعیین شدند

 محسن رضایی امروز یکشنبه در جریان نشست خبری خود با اصحاب رسانه پیرامون مصوبات جلسه امروز و جلسه قبلی مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: در جلسه گذشته مجمع پیرامون تعیین استاندارد در سطح کشور بحث شد و مقرر شد برای بالا بردن سطح کیفیت کالا‌های وارداتی و همچنین تقویت مسئله رقبت پذیری کالا‌های ما با کالا‌های خارجی مقوله استاندارد تقویت شود.

وی ادامه داد: در این رابطه محدوده‌ی استاندارد در کالا‌های پزشکی مورد اختلاف بود که مقرر شد در زمینه تجهیزات پزشکی، سازمان استاندارد مسئول باشد، اما در قبال مواد غذایی و دارو مسئولیت بر عهده وزارت بهداشت باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مصوبات جلسه امروز مجمع گفت: در جلسه امروز مجمع، ضابطان هیئت عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی تعیین شدند و این ضابطین خدمت مقام معظم رهبری ارائه می‌شوند و چنانچه ایشان تایید کنند این هیئت عالی کار خود را آغاز می‌کند.

رضایی خاطر نشان کرد: با تشکیل هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی در مجمع تشخیص مصلحت نظام امر نظارت در حوزه‌هایی همچون محیط زیست، بانک و بودجه تقویت می‌شود.

وی با اشاره به ترکیب هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی گفت: در این هیئت علاوه بر رئیس ودبیر مجمع وسران سه قوه ۲۰ نفر از اعضای خود مجمع هم عضویت دارند که برای مدت دو و نیم سال انتخاب می‌شوند. همچنین معاونان روسای سه قوه نیز بدون حق رأی در هیئت عالی نظارت شرکت دارند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اقدام رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی بیان داشت: اقدام ترامپ اعلام جنگ علیه مسلمانان و ملت فلسطین است واقدامی ارزیابی می‌شود که امنیت منطقه را به هم می‌ریزد.

وی با اشاره به شکل گیری و گسترش تظاهرات درسراسر کشور‌های اسلامی به ویژه فلسطین علیه تصمیم ترامپ بیان داشت: رژیم صهیونیستی علیه تظاهر کنندگان فلسطینی از سلاح گرم استفاده می‌کند، اما بدون تردید انتخاب سرزمین قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و ادامه محاصره مسجد الاقصی یک اهانت بزرگ به مسلمانان است و کمتر از اشغال فلسطین نیست.

رضایی با بر شمردن دو دلیل احساس مسئولیت جمهوری اسلامی در قبال اقدام اخیر رئیس جمهور آمریکا اظهار کرد: نخست نکاه انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به بیت المقدس برخلاف منافع مردم فلسطین است و نشان دهنده تداوم و گسترش اشغالگری صهیونیست‌ها است. دلیل دوم آن است که مسجد الاقصی و سرزمین قدس برای مسلمانان مقدس است و از این رو ما از نویسندگان و خطبا می‌خواهیم که به بُعد مقدس بودن سرزمین قدس بیشتر بپردازند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام از همه مسلمین می‌خواهد که به این قیام ادامه دهد تا آمریکا از تصمیم خود عقب نشینی کند چرا که امروز شرف و حیثیت مسلمانان در سرزمین فلسطین مورد اهانت قرار گرفته است.

وی بیان داشت: با اقدام اخیر، انتفاضه جدیدی به نام آزادی قدس در سرزمین فلسطین شروع خواهد شد و این انتفاضه جدید طوفانی‌تر از انتفاضه‌های گذشته خواهد بود.

رضایی با بیان اینکه ترامپ صهیونیستی‌ترین رئیس جمهور آمریکا است از موضع عربستان سعودی در قبال توطئه جدید علیه قدس انتقاد کردو گفت: اینکه ولیعهد سعودی اعلام کرد یک مکانی از قدس نیز به عنوان پایتخت فلسطین انتخاب شود نشان دهنده آن است که دولت عربستان با رژیم صهیونیستی همراهی می‌کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: درواقع یک مثلث متشکل از آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در منطقه شکل گرفته است که احتمالا می‌خواهند در انتخابات عراق و سایر رویداد‌های منطقه نیز دخالت کنند.

وی با اشاره به واکنشی که کشور‌های اسلامی باید در قبال توطئه جدید آمریکایی – صهیونیستی علیه قدس شریف اتخاذ کنند، گفت: حداقل کار این است که کشور‌های اسلامی سفرای خود را از آمریکا فرا بخوانند و یا به مانند سال ۱۹۷۳ صادرات نفت را قطع کنند و یا کاهش دهند تا آمریکا را از تصمیم خود وادار به عقب نشینی کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون سفر بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس به ایران گفت: با موضع گیری‌هایی که ترامپ داشته است یک فاصله میان اروپا و آمریکا در قبال ایران پیش آمده که امیدواریم این سفر‌ها باعث شود اروپایی‌ها مواضع قاطع تری در رد تندروی‌های آمریکا اتخاذ کنند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص ساز و کار اقدامات هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی در مجمع تشخیص بیان داشت: دبیرخانه مجمع تشخیص اقدامات کارشناس مرتبط با نظارت بر سیاست‌های کلی را انجام می‌دهد و نتایج ارزیابی‌های خودرا به هیئت عالی جهت تصمیم گیری ارسال می‌کند؛ همچنین چنانچه مصوبات مجلس با سیاست‌های کلی مغایرت داشته باشد شورای نگهبان مصوبه مزبور را مسترد می‌کند. علاوه بر این‌ها پیرامون اقدامات دولت و قوه قضاییه نیز گزارشات هیئت عالی خدمت مقام معظم رهبری ارسال می‌شود.

رضایی افزود: در هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی در نظر داریم تا از توان سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های با زرسی در کشور استفاده کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی بر جابه جایی مکان مجمع تشخیص گفت: این موضع در دست اجرا است و ساختمان مجمع تشخیص به ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی منتقل می‌شود.

وی درپایان درپاسخ به سوال خبرنگار میزان مبنی بر اینکه آیا مجلس می‌تواند پیرامون معیار‌های رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن قید شده در اصل ۱۱۵ قانون اساس وفق جزو ۵ بند ۱۰ سیاست‌های کلی انتخابات اعلام نظر کند یا خیر؟ گفت: اختیار تعیین ضوابط رجل سیاسی به شورای نگهبان داده شده است و مجلس به عنوان مشاور و پیشنهاد دهنده می‌تواند نظر خود را به شورای نگهبان ارائه دهد.