دوشرط بانک‌ها برای تعیین تکلیف سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری

سیدحسن حسینی شاهرودی ، در خصوص جلسه امروز کمیسیون اقتصادی با حضور روسای برخی بانک ها و موسسات مالی و اعتباری ورشکسته اظهارداشت: در جلسه امروز مسئولان بانک تجارت گزارشی از وضعیت موسسه مالی و اعتباری البرز ایرانیان، بانک آینده، گزارشی از وضعیت افضل طوس، بانک ملل، گزارشی از موسسه عسگریه و موسسه نور یا کارسازان آینده سابق و نیز گزارشی از موسسات اعتماد، پیشگامان کویر و ریحانه گستر ارائه دادند.

نماینده مردم شاهرود در مجلس ادامه داد: این موسسات اعلام کردند که به تعهداتی که به بانک مرکزی داده اند، عمل کرده اند.

وی با اشاره به اظهارات رئیس جمهور در صحن علنی مجلس مبنی بر اینکه ۹۸ درصد از سپرده گذاران تعیین تکلیف شده اند، گفت: برخی از موسسات مالی و اعتباری مانند کاسپین، سپرده گذاران دارای سپرده تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان را تعیین تکلیف کرده و برخی موسسات سپرده های تا سقف ۱۰۰ میلیون تومانشان را تعیین تکلیف کردند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی گفت: بر این اساس سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری دارای سپرده های بالای ۲۰۰ میلیون تومان و تا سقف ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان در حال تعیین تکلیف هستند و تا پایان ماه جاری یا ۱۵ دی ماه، به صورت علی الحساب سپرده هایشان تسویه خواهد شد.

حسینی اظهار داشت: البته تسویه سپرده ها با این قید خواهد بود که سود سپرده ها ۱۵ درصد محاسبه می شود؛ برخی موسسات که در سال ۹۲، ۹۳ و ۹۴ منحل شدند سود سپرده ها ۱۵ درصد محاسبه می شود و اگر مازاد بر ۱۵ درصد سودی پرداخت شده باشد، از اصل سپرده کم می شود.

وی تاکید کرد: همچنین افرادی که تسهیلاتی از این موسسات دریافت کرده اند ابتدا مبلغ تسهیلات کسر می شود و بعد مابقی سپرده پرداخت می شود.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه این تسویه حساب ها علی الحساب است گفت: در صورت شناسایی اموال و دارایی های این موسسات و سهام داران که به حکم قوه قضاییه باید اموال شان شناسایی و مصادره شود، تسویه نهایی صورت خواهد گرفت.

حسینی تاکید کرد: باید اموال این موسسات شناسایی و تبدیل به ریال شود تا تسویه حساب نهایی صورت بگیرد.