حاجی‎دلیگانی: چرا مردم را اذیت می‌کنید؟

طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس‌ شورای اسلامی موضوعی بود که با پیگیری کمیسیون آیین‌نامه داخلی به صحن علنی مجلس رسید.

امکان صدور حکم از سوی کمیسیون اصل نود و کاهش سن فعالیت وزرا به 65 سال از جمله موضوعاتی بودند که از سوی موافقان و مخالفان کلیات این طرح مورد توجه قرار گرفت.

حاجی‎دلیگانی: چرا مردم را اذیت می‌کنید؟

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر که در قامت مخالف کلیات طرح اصلاحیه آیین نامه داخلی مجلس، سخن می‌گفت، تأکید کرد: هنگام رای اعتماد دادن به وزرا، دولت موظف است برنامه 4 ساله خودش را همراه با اسامی پیشنهادی وزرا ارائه دهد. در این اصلاحیه ارائه برنامه دولت حذف شده است. نمی‎دانم این از روی عمد بوده است یا سهو؟

او افزود: خدا شاهد است که به اینجا می‎گوییم خانه ملت اما کجا شأن ملت را رعایت می‎کنیم. شما به ورودی مجلس بروید و ببینید ورود و خروج مردم چگونه شده است. چرا مردم را اذیت می کنید؟ حقوق نمایندگان هم باید رعایت شود. اینگونه نباشد که مجبور باشیم برای باز شدن میکرفون، داد بزنیم!

کاظم دلخوش نماینده موافق این طرح، افزایش تأثیرگذاری کمیسیون اصل 90 را نکته مهم این اصلاحیه دانست و گفت: کمیسیون اصل 90 عملا تأثیر گذاری ندارد. این اصلاحیه، جایگاه این کمیسیون را اصلاح کرده است.

قاضی‌پور: با این اصلاحیه،فاتحه نمایندگی خوانده می‌شود

اما نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه دیگر چهره ‌ای بود که به مخالفت با این طرح پرداخت. او معتقد بود: «با ماده 35 اصلاح آیین نامه، فاتحه نمایندگی خوانده می شود. دیگر سئوالی به مجلس نمی آید. با این ماده رئیس کمیسیون همه کاره می شود. آقای لاریجانی اصل 88 قانون اساسی می گوید در هر مورد که یک چهارم نمایندگان از رئیس جمهور و وزرا سئوال کنند رئیس جمهور یا وزیر موظف به حضور در مجلس است. اما با این اصلاحیه دیگر هیچ سئوالی به مجلس نمی آید و این موجب فساد می شود.

او با اشاره به کاهش سن مجاز برای فعالیت وزرا، اظهار کرد: الان نخبه هایی هستند که کار ندارند. به قولی دکتر شدن آسان و آدم شدن سخت است! ما برای نمایندگان مجلس 75 سال سن برای کار تعیین کردیم اما برای وزرا 65 سال را مشخص کرده ایم. این ظلم است چون متوسط عمر مفید 78 سال شده است. با این مواد دیگر نمی شود، نظارت کرد. الان ما دو سئوال از رئیس جمهور داریم که اجازه طرح داده نمی شود.

لاریجانی در پاسخ به جمله آخر قاضی پور توضیح داد: خودتان آمدید و گفتید که جلسه ای بگذاریم و اگر نشد سئوال را پیگیری کنم.

در پایان صحبت‌ها، عزت الله یوسفیان ملا در قامت رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس چند نکته از اصلاحیه را یادآور شد. او با اشاره به سرانجام نامعلوم تحقیق و تفحص‌هایی که روانه قوه قضائیه شده است، گفت: 39 سال تحقیق و تفحص داشتید و همه را پشت تریبون خواندید و به قوه قضائیه ارجاع کردید و نتیجه ای نداشته است. این آیین نامه این امکان را فراهم ساخته که خود کمیسیون اصل 90، تبدیل به دیوان شود و اینگونه قدرت عملش بیشتر می شود. هر فردی از طرز کار قوای سه گانه شکایت دارد، می تواند از طریق مجلس شکایت کند. براساس این اصلاحیه، کمیسیون اصل نود حتی می تواند حکم صادر کند.

او در رابطه با کاهش سن فعالیت وزرا،‌ اظهار کرد: 65 سال سن مجاز برای وزرا، موضوعی است که همه به ما اعتراض می کردند که 70 سال سن برای وزرا زیاد است به همین دلیل این اصلاح انجام شد.

در نهایت کلیات این طرح با نظر مثبت نمایندگان همراه شد.