حجت الاسلام کلانتری: دانشگاه آزاد به دنبال حذف هیچ جریانی نیست

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در دومین نشست هم‌اندیشی نمایندگان رئیس دانشگاه در هیئت نظارت بر تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی با گرامیداشت سالروز شهادت آیت الله محمد مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار داشت: یکی از بهترین تفسیرها درباره وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت و همگرایی همه افراد در حرکت به سوی مقصد الهی و انسان سازی است که رسالت همه انبیا الهی نیز بر همین اساس استوار است.

وی با بیان اینکه در رژیم طاغوت حوزه را نهادی متحجر و دور از زمان و دانشگاه را نهادی کافر و بی‌دین می دانستند، گفت: زمانی که شهید استاد مطهری عضو هیئت علمی دانشگاه تهران شدند، بسیاری از حوزویان او را منزوی کردند.

 کلانتری افزود: حوزه و دانشگاه باید دو بال برای رشد و بالندگی کشور و همچنین جهش‌های مادی و معنوی در نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به انتصاب سید حسین نصر از سوی رضا شاه برای تأسیس دانشگاه اسلامی اشاره و تصریح کرد: قرار بود در فاز نخست، دانشگاه اسلامی در سه شهر مشهد، قم و شیراز با هدف منزوی کردن و برچیده شدن حوزه تأسیس شود.

وی با اشاره به هوشمندی امام راحل از هدف رضا شاه در تأسیس دانشگاه اسلامی در اوایل دهه 50 ، خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) با تأسیس این دانشگاه به شدت مخالفت کردند و اولتیماتوم دادند که در صورت هرگونه اقدام در این زمینه تمامی حوزه و کشور را علیه رضاشاه بسیج می کنند.

کلانتری با تأکید بر اینکه تأسیس دانشگاه اسلامی توسط رضا شاه به دلیل واکنش شدید امام راحل در همان ابتدا در نطفه خفه شد، گفت: هدف آنها از ساخت دانشگاه اسلامی این بود که با دین، فرهنگ و سنن ملی و پیشرفت واقعی مبارزه و وابستگی و خودباختگی در مقابل غرب را نهادینه کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به برکات انقلاب اسلامی در کشور اشاره و تصریح کرد: خدمتی که انقلاب اسلامی به کشور کرده مشابه خدمت پیامبران بزرگ الهی به بشر است.

وی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی خدمات بی‌نظیری به کشور داشت، افزود: اگر انقلاب اسلامی به وقوع نمی‌پیوست، خبری از فرهنگ ملی، اسلام ناب و پیشرفت‌های امروز وجود نداشت.

کلانتری خطاب به نمایندگان ریاست دانشگاه در هیئت نظارت بر تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: وظیفه شما در تشکل‌ها بسیار حساس و به دور از هرگونه تشریفات است. شما باید جدی و همه جانبه فعالیت و از هرگونه سهل‌انگاری و بی‌دقتی پرهیز کنید.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: متأسفانه برخی کار در تشکل‌ها را جدی نمی‌پندارند، در حالی که کوچکترین ضعف و بی‌دقتی مشکلات بزرگی را به وجود می‌آورد.

وی ملاک کار و فعالیت در تشکل‌ها را قانون و آیین‌نامه عنوان کرد و افزود: اگر در زمینه‌ای کمبود قانون و آیین‌نامه وجود دارد، باید قانون ایجاد شود و مخاطبان تفکرات و سلایق سیاسی گوناگون در چارچوب قوانین و مقررات فعالیت کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری در خصوص اینکه باید دانشجو وسط میدان کار و فعالیت باشد،اظهار داشت: باید مدیران دانشگاهی به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که عنصر اصلی فعالیت در حوزه‌های سیاسی و فرهنگی که همواره دانشجو است، در میدان اصلی باشند.

وی ادامه داد: باید طوری رفتار کنیم که نسل جوان با کمال میل وارد میدان فعالیت و تلاش شود، در این صورت است که نتایج مثبتی خواهیم گرفت.

کلانتری هدف اصلی شکل‌گیری تشکل‌ها را تجربه کار جمعی و گروهی، احساس مسئولیت و درک مسایل و مشکلات نسل جوان از نزدیک برشمرد و افزود: باید مسایل و مشکلات را با نسل جوان با گفت وگو و تفاهم حل کرد و براساس تعامل پیش رفت.

وی بر تشکیل منظم و مرتب جلسات نمایندگان ریاست دانشگاه در هیئت نظارت بر تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد و افزود: جلسات را به طور منظم برگزار و صورت جلسات را برای اعضا ابلاغ کنید و آرشیوی از تمام فعالیت‌های خود داشته باشید.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: برگزاری کلاس‌های معرفتی که منجر به نخبه پروری می‌شود را جدی بگیرید و سطح آگاهی و دانش خود را درباره مسایل روز کشور ارتقاء دهید.

در این نشست محمد قربانی مدیرکل تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: باید سامانه‌ای به منظور ساماندهی و جمع آوری اطلاعات مربوط به تشکل‌های دانشجویی و اساتید طراحی شود.

وی افزود: تشکیل اولین اتحادیه تشکل‌های اسلامی سیاسی اساتید در دانشگاه آزاد اسلامی در دستور کار است.