سناریوی آمریکا برای مقابله با برنامه موشکی ایران/ یک بام و دو هوای اروپایی ها

به گزارش افکارنیوز، نطق نیکی هیلی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل از یک سو و از سوی دیگر اظهارات وزیر خارجه فرانسه در آمریکامبنی بر توافق فرانسه و آمریکا برای افزایش فشار بر ایران را می توان نشانه هایی از ائتلاف جدید آمریکا علیه ایران دانست.

جالب اینکه نه‌تنها فرانسه، بلکه آلمان و انگلیس و حتی کشورهای اتحادیه اروپا موضعی مشترک را با دولت ترامپ اعلام کردند و ضمن محکوم کردن برنامه موشکی ایران، خواستار اعمال فشار شورای امنیت و وضع تحریم‌های جدید علیه تهران شدند.

نیکی هیلی در نشست شورای امنیت ایران را به رفتارهای بی ثبات کننده متهم کرد و از شورای امنیت خواست ایران را به خاطر فعالیت‌های موشکی تحریم کنند.

اینطور که به نظر می رسد آمریکایی ها تحریم های جدید به بهانه موشکی ایران را در دستور کار خود قرار داده و به دنبال یارکشی هستند زیرا نیکی هیلی با صراحت از شورای امنیت قطعنامه‌ای برای ممنوع کردن همه فعالیت‌های موشک‌های بالستیک ایران را خواستار شد.

این در حالی است که تنها چندین ساعت بعد از حمله موشکی یمن به کاخ شاهزاده سعودی ، نیکی هیلی انگشت اتهام را به سمت ایران گرفت و مدعی شد موشک شلیک‌ شده از یمن به کاخ پادشاهی در پایتخت عربستان تمام نشانه‌‌های حملات قبلی را دارد که با کمک سلاح‌های ارسالی ایران انجام شده است.

 نیکی هیلی گفته " این موشک شلیک‌ شده دربرگیرنده تمام نشانه‌های مشابه با حملات پیشین به‌وسیله تسلیحات ارسالی از طرف ایران است. ما باید به‌طور مشترک دست به اقدام بزنیم تا جنایت‌های تهران مشخص شود... باید دست به هر کاری لازم است بزنیم تا آنها پیام را دریافت کنند. اگر این کار را نکنیم، ایران، جهان را به یک بحران منطقه‌ای عمیق‌تر خواهد کشاند."

وی اعلام کرد که با شماری از دوستان در شورای امنیت در حال همکاری برای پیدا کردن گزینه‌های لازم جهت افزایش فشارها بر ایران هستیم.

کد واژه دوستان توسط هیلی در واقع کشورهای اروپایی هستند که در قضیه برجام نیز حضور داشتند و به همین دلیل است که نمایندگان انگلیس، فرانسه، آلمان و همینطور رئیس هیات نمایندگی اتحادیه اروپایی در سازمان مللمشترکا از سخنان نیکی هیلی حمایت کردند.

نماینده فرانسه فعالیت‌های موشکی ایران را منشأ نگرانی‌های فزاینده عنوان کرد و مدعی شد آزمایش‌های موشکی اخیر ایران و پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ با قطعنامه 2231 شورای امنیت مغایرت دارند.

همچنین ماتیو جان ریکفرات نماینده انگلیس، ایران را به انتقال موشک برای ارتش یمن برای حمله به ریاض متهم کرد و گفت این اقدام خطر افزایش تنش‌ها و تهدید ثبات در منطقه را به همراه دارد. او همچنین از آزمایش‌های موشکی ایران هم انتقاد کرد و آن را با قطعنامه 2231 ناسازگار دانست.

کریستوف هیوسگن نماینده آلمان نیز ابتدا توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را موفقیتی برجسته برای دیپلماسی دانست و بر عزم کشورش برای حفظ آن تأکید کرد. او سپس ضمن تأکید بر پایبندی تمام طرف‌ها به تعهدات‌شان ذیل این توافق، خواستار اجرای کامل و موثر قطعنامه 2231 شد.

وی نیز با متهم کردن ایران به انتقال سلاح برای ارتش یمن، آن را منشأ نگرانی خواند و خواستار تحقیقات مقتضی درباره آن شد. نماینده آلمان همچنین با اعلام نگرانی از فعالیت‌های موشکی ایران از این کشور خواست از انجام اقداماتی که باعث «تشدید تنش‌ها، وخامت درگیری‌ها و تعمیق بی‌اعتمادی» می‌شود خودداری کند.

به نظر می رسد اختلاف اروپا و آمریکا بر سر ایران گویا نه تنها جدی نیست که ائتلافی برای مقابله با برنامه مشوکی ایران در حال شکل گرفتن است و هر کشوری در این سناریوی آمریکایی و صهیونیستی نقشی دارد.

اروپایی ها در حالی از برجام دم می زنند و از آن حمایت می کنند که رد راستای سیاست های آمریکا علیه ایران نیز در موضوع هسته ای گام بر می دارند و سیاست یک بام و دو هوا را در پیش گرفته اند.