اختلاف اصلاح طلبان با دولت علنی تر شد/ پشت پرده سناریوی جدایی جهانگیری از روحانی

گروه سیاسی- رابطه اصلاح طلبان با اعتدالیون و دولت دیگر آن رابطه سراسر محبت آمیز نیست، سردی روابط این دو طیف سیاسی از بعد از انتخابات روز به روز بیشتر شده و حالا به نظر می رسد اصلاح طلبان می خواهند با فشارهایی جهانگیری را از دولت جدا کنند تا کارنامه دولت به پای اصلاح طلبان و کارگزارانی ها نوشته نشود.

به گزارش افکارنیوز، چندی پیش بود که عارف به عنوان یکی از شخصیت های تاثیر گذار جریان اصلاحات عنوان کرده بود که «اعتدال» را یک گفتمان نمی‌دانم و شرایط زمانی ما را به مسیری برد که واژه «اعتدال» را به «اصلاحات» الصاق کردیم، درحالی‌که الزاماً نیازی به این کار نبود، چراکه در دل گفتمان اصلاحات، اعتدال نهفته است.

در همان جلسه بود که عارف به دولتی ها طعنه ای زد و گفت : در یک جبهه سیاسی هر حزبی باید وزن خود را در داخل آن جبهه سیاسی بشناسد و با توجه به وزن خود فعالیت کند و انتظاراتش را با توجه به وزن و جایگاه خود هماهنگ کند. نگاه قیم‌مآبانه و پدرسالارانه در حرکت جبهه‌ای نباید وجود داشته باشد و اگر حزب یا احزابی بخواهند نگاه قیم‌مأبانه نسبت به دیگر احزاب داشته باشند، مطمئناً شکست خواهند خورد و حرکت جبهه‌ای را با مشکل روبه‌رو خواهند کرد.

از سوی دیگر مرتضی مبلغ از فعالان سیاسی اصلاح طلب درباره جدایی جهانگیری از روحانی و دولت می گوید: این حرف‌ها هیجانی است و اساس عقلانی و منطقی ندارد. خیلی فرعی و شخصی است. هیچ‌گاه در جریان اصلاحات به‌عنوان یک ایده هم این موضوع مطرح نبوده است که آقای جهانگیری خود را از دولت کنار بکشد. برخی ممکن است تک‌نوازی کنند و مواضع شخصی داشته باشند که البته این امری طبیعی وعادی است.  در مورد 1400 هم به نظر من بحث‌ها زود است. ما سال 96 را پشت سر گذاشتیم و از انتخابات خارج شدیم و باید تمام توجه‌ها به این باشد که دولت بتواند مطالبات مردم را پاسخ دهد و مشکلات را حل‌وفصل کند و با توجه به فضای سیاسی در کشور خیلی زود است که درباره چهار سال دیگر مسائل را طراحی و صحبت کنیم. تاکنون در بین اصلاح‌طلبان چنین مطلبی مطرح نبوده و تمام فکر و ذکرها متوجه مشکلات مردم است که دولت بتواند موفق شود و با کارآمدی کار خود را پیش ببرد.

از سوی دیگر واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز درباره پیشنهاد برخی چهرههای اصلاحطلب به اسحاق جهانگیری برای استعفا و فاصله گرفتن از روحانی برای آن‌که کارنامه دولت روحانی به پای او نوشته نشود و بتواند در انتخابات بعدی به‌عنوان نامزد اصلاحطلبان(و اپوزسیون دولت) وارد رقابتها بشود گفت: کسانی‌که چنین حرفهایی را در جامعه میزنند، نه خیرخواه آقای جهانگیری هستند، نه خیرخواه دولت و نه می‌خواهند به ما کمک کنند.

وی افزود: هیچ اختلافی میان آقای جهانگیری با دولت، وزرا یا شخص آقای روحانی وجود ندارد. ما نه از ایشان و نه از دیگر اعضای دولت چیزی که مؤید اختلاف باشد نشنیدهایم و به این حرفها هم اعتنا نمیکنیم.

به نظر می رسد هرچند برخی اصلاح طلبان به دنبال این هستند که کارنامه دولت به پای آنها نوشته نشود و به همین دلیل سناریویی را چیده اند تا جهانگیری را از دولت جدا و برای سال 1400 مطرح کنند اما این جریان سیاسی چه بخواهد و چه نخواهد عملکرد دولت به پای آنها نوشته خواهد شد.

سردبیر روزنامه اصلاح طلب شرق نیز درباره تناقض رفتاری اصلاح طلبان با دولت می گوید: اصلاح‌طلبان در تناقضی تاریخی گیر افتاده‌اند؛ تناقضی که همواره با آنان بوده است: در کنار مردم و منتقدان دولت ایستادن، یا حمایت همه‌جانبه از دولت روحانی، وفاداری به کدام وفاداری؟ رأی مردم یا حمایت از روحانی.

وی افزود: اصلاح‌طلبان به‌اتفاق راه سومی را برگزیده بودند: آنان کج‌دار‌ و‌ مریز، زمان می‌خریدند تا در فرصت مناسب استراتژی تازه‌ای طراحی کنند. 

به نظر می رسد در آینده اختلافات میان جریان اصلاح طلب با دولت بیش از گذشته نیز شود.