تهیه برنامه ویژه برای شرایط خاص و زلزله در تهران

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور روز سه شنبه در دومین همایش استانداران سراسر کشور از تهیه برنامه ویژه برای شرایط خاص و زلزله در تهران خبر داد و گفت: ۲۲ استان برای پشتیبانی و ارائه خدمات از مناطق ۲۲ گانه تهران در شرایط خاص و ویژه تعیین شده اند.

رحمانی فضلی افزود: همچنین در مناطقی که پیش بینی می شود میزان تخریب ها زیاد است باید مسوولیت پشتیبانی و خدمات رسانی با استانهای نزدیک تر و توانمند تر باشد.

وی از رئیس سازمان مدیریت بحران خواست ضمن برگزاری مانور در تهران نسبت به نحوه پشتیبانی و خدمات رسانی استانها در تهران در شرایط خاص پروتکل مشخصی تهیه کند.

رحمانی فضلی همچنین با تاکید بر تعیین تکلیف هر چه زودتر انتصاب فرمانداران افزود: انتصاب فرمانداران باید طبق بخشنامه های وزارت کشور انجام شود همچنین هیچکس حق تحمیل نیرو به استانداری ها و وزارت کشور را ندارد.

وی از تاکید رئیس جمهوری بر استفاده از نیروهای جوان، خلاق و مبتکر در فرمانداری ها خبر داد و افزود: استانداران از جوانان برای نقش آفرینی در فرمانداری ها استفاده کند.

وزیر کشور با بیان اینکه فرمانداران باید قدرت تعامل و هماهنگی در استان داشته باشند، تاکید کرد: ما چک سفید امضاء برای انتصاب فرمانداران به کسی نداده و نمی دهیم. همچنین به استانداران توصیه می شود تا حد امکان از استفاده از نیروهای بازنشسته خودداری کنند.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنان خود درباره حضور گشت های ویژه در برخی مناطق گفت: نیروی انتظامی طبق قانون مسوول امنیت شهرها و روستاها است بنابراین در موارد خاص با درخواست نیروی انتظامی و موافقت شورای امنیت کشور و شورای تامین استانها می توانید اقدام به ایجاد قرارگاه کنید که البته مسئولیت آن هم بر عهده نیروی انتظامی است که در این شرایط می توانند از سایر نیرو ها از جمله بسیج و … استفاده کنند.

وی با تاکید بر حمایت جدی دولت از سازمان های مردم نهاد اظهارداشت: نحوه هزینه کرد سمن ها باید از سوی سازمان اجتماعی نظارت شود همچنین اجرای طرح های مورد نظر سمن ها هم باید به تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استانها برسد.

وزیر کشور با بیان اینکه هیچ یک از دستگاه ها حق ندارند وارد حریم خصوصی مردم شوند، افزود: اگر در مجامع عمومی با ناهنجارهای اجتماعی مواجه شدیم باید با امر به معروف و نهی از منکر آن ها را از اقدامات خود آگاه و هدایت کرده و اقناع سازی صورت بگیرد اما اگر با ناهنجاری های اجتماعی و فسادهای اخلاقی سازمان یافته رو به رو شدید باید طبق قانون برخورد شود.

رحمانی فضلی تاکید کرد: میزان رشد طلاق در برخی از استانهای کشور متوقف و در برخی استان ها هم رو به کاهش بوده است.