دخالت خارجی در اغتشاشات ایران

رای الیوم در مطلبی با اشاره به اغتشاشات روزهای گذشته در ایران آورده است: تظاهرات های اخیر در ایران موجی از شادی در محافل برخی کشورهای عربی به ویژه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و شبکه های اجتماعی آنها به دنبال داشت. مردم این کشورها یا به عبارت دقیق تر بیشتر آنها به خاطر نوشتن قصیده یا توییتی در انتقاد از رژیم این کشورها و درخواست حداقل خواسته با مجازات ۱۵ سال زندان روبرو می شوند و برخی از فعالان و حقوقدانان به سبب بی طرفی در بحران کنونی میان قطر و چهار کشور عربی در پشت میله های زندان به سر می برند.

این رسانه عرب زبان آورده است: نیروهای امنیتی ایران به سوی تظاهرات کنندگان مخالف سیاست هایش، آتش نمی گشاید؛ درحالی که اگر این تظاهرات در یکی از پایتخت های کشورهای عرب حوزه خلیج فارس رخ می داد دهها نفر بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی این کشورها کشته و زخمی می شدند.

رای الیوم می نویسد: نرخ بیکاری در ایران ۱۰ درصد است یعنی کمتر از عربستان به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت در جهان. آمارها نشان می دهد که بیش از یک میلیون شهروند عربستانی خواستار دریافت مستمری بیکاری از دولت هستند.

این رسانه آورده است: دموکراسی در ایران به گونه ای است که به معترضین اجازه آمدن به خیابانها و انتقاد از مقامات داده می شود بدون اینکه از سوی نیروهای امنیتی سرکوب شوند. حتی در حوادث سال ۲۰۰۹ در ایران نیمی از قربانیان از نیروهای امنیتی بودند.

رای الیوم می نویسد: بعید نمی دانیم که طرفهای خارجی در راستای بی ثباتی ایران تلاش کنند به ویژه که کاخ سفید از توافق محرمانه برای مقابله با ایران میان آمریکا و اسرائیل خبر داده بود. هدف این قبیل توافقات، برهم زدن ثبات و امنیت هر کشور عربی که مخالف اشغالگران اسرائیلی وحمایت هفتاد سال گذشته آمریکا از این رژیم وجود داشته است و تصادفی نیست که عراق، سوریه، لیبی، الجزایر و یمن بزرگترین قربانیان این پروژه ها و طرح ها هستند.