انگلیس کاملا به برجام متعهد است

 نشست بررسی تحولات اروپا و مسائل ژئوپولوتیک غرب آسیا عصر امروز(19 دی) با حضور سفرای انگلیس، ایتالیا و سوئد در شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد.

نیکلاس هاپتون سفیر انگلیس در تهران در این نشست اظهار کرد: انگلیس به طور کامل به برجام متعهد است و امیدواریم رییس جمهور آمریکا هم در روز‌های آینده تصمیم درستی را درباره این توافقنامه اتخاذ کند.

سفیر انگلیس در تهران افزود: برگزیت باعث تغییر سیاست‌های ما در اروپا نخواهد شد و انگلستان همچنان یک کشور اروپایی باقی خواهد ماند.

وی ادامه داد:ایران کشور بسیار مهمی است که حق مشروع آن ایفای نقش در منطقه است.

هاپتون گفت: روابط تاریخی ایران دارای فراز و نشیب‌های بسیاری بوده، اما لندن برنامه طولانی مدت برای همکاری با ایران دارد.

سفیر انگلیس در تهران تصریح کرد: دولت انگلیس برای رسیدن به برجام تلاش کرد و برجام توافق و دستاورد بزرگی است. برجام طی زمان به اقتصاد ایران کمک خواهد کرد.

هاپتون با اشاره به مشکلات ایرانیان برای سفر به انگلیس اظهار کرد: در طول ماه‌های گذشته پیشرفت‌های زیادی در این باره حاصل شده و سفارت انگلیس در تهران و سفارت ایران در لندن افتتاح شد.

وی با بیان اینکه تعداد صدور ویزا در ماه دسامبر از ۱۵۰ به ۲۵۰ مورد رسید، گفت: تقاضای زیادی از سوی ایرانیان برای صدور ویزا وجود دارد، اما با توجه به شرایطی که وجود دارد و حجم بالای تقاضا‌ها آنان فعلا باید برای مصاحبه به کشور‌های همسایه بروند تا این روند تسهیل شود.

سفیر انگلیس در تهران با اشاره به رقابت تسلیحاتی در منطقه گفت: اگر ما سلاحی را به عربستان می فروشیم از او می خواهیم علیه کسی استفاده نکند و عربستان حق ندارد از این سلاح‌ها در یمن استفاده کند.

وی درباره اعتراض سفارت ایران به عملکرد رسانه‌های فارسی زبان در انگلیس گفت: رسانه‌ها در انگلیس کاملا مستقل از دولت هستند. من در جریان این نگرانی‌ها هستم. موضوعات داخلی ایران به خودش مربوط می شود و مردم ایران در این باره تصمیم می گیرند.

وی تاکید کرد: آزادی بیان حق مردم است، اما اینکه معترضین چه می خواهند بگویند به دولت انگلیس ارتباطی ندارد.

در ادامه این نشست هلنا سوگلند سفیر سوئد در تهران با بیان اینکه امنیت ما وابسته به امنیت دیگران است اظهار کرد: افراط گرایی و تروریسم خطری برای کل جهان است.

سفیر سوئد در تهران گفت: قدرت های بین المللی یکسری رقابت بین خود ایجاد کرده اند و شاهد انتقال قدرت سیاسی نظامی به سمت آسیای جنوب شرقی هستیم.

سوگلند با بیان اینکه جمعیت اروپا در حال کاهش است، افزود: نظام بین الملل که مبتنی بر حقوق بشر است به طور روزانه دچار چالش شده است. ما به دنبال راه حل برای بحران سوریه هستیم.

سفیر سوئد در تهران خاطرنشان کرد:امنیت اینترنت و سایبری برای ما حائز اهمیت است و تمام جامعه مدرن ما بر عملکرد سیستم IT مبتنی است و بیش از 75 درصد تراکنش های ما به صورت الکترونیکی انجام می شود.

وی افزود:سوئد در خصوص تاثیرات مستقیم یا غیر مستقیم جهانی از قبیل خطرات محیط زیستی، افراط گرایی و تروریسم،مهاجرت بی حد جرایم اینترنتی و سایبری بسیار شکننده است.

وی گفت: افراط گرایی و تروریسم تهدیدی است که ما با آن روبرو هستیم اما تهدید در قرن21 ابعاد مختلفی پیدا کرده است.

سوگلند تاکید کرد: سیاست های امنیتی ما بدین صورت است که بتوانیم از عملکرد درست جامعه سوئد محافظت و از بنیادهای دموکراتیک صیانت کنیم.

وی با بیان اینکه ما به صورت فعالانه در موضوعات مربوط به حقوق بشر و دموکراسی شرکت می کنیم و در جلوگیری از بحران کمک خواهیم کرد، گفت: همکاری های اتحادیه اروپا باید تقویت شود.

وی گفت:سوئد به دنبال راه حل بلند مدت برای سوریه است و زنان باید بخشی از فرآیند صلح باشند چرا که وقتی آنان بخشی از این فرآیند هستند، توافق ها پایدارتر است.

وی اضافه کرد:ما برای آتش بس و بازگشت صلح به کشورهایی که دچار بحران هستند کمک می کنیم و  یکی از معدود کشورهای اروپایی هستیم که فلسطین را به رسمیت شناخته ایم و مخالفت خود یا شهرک سازی اسراییل را اعلام کرده آیم.

سفیر سوئد در تهران خاطرنشان کرد: برجام نه تنها از نظر رژیم عدم اشاعه قابل احترام است بلکه برای تجارت بین ما کمک می کند. کشورهای اروپایی علاقمند به همکاری های اقتصادی با ایران است .

وی تاکید کرد:اروپا به صورت قدرتمند از برجام حمایت کرده و از همه طرف ها خواسته که به این توافق بین المللی متعهد بمانند.