ماجرای تعیین رهبر موقت در سال ۶۸ چه بود؟+ سند

در اولین ساعات پس از ارتحال امام (ره) در سال ۶۸، نمایندگان ملت در مجلس خبرگان با درک عمیق و تاریخی از شرایط حساس آن زمان و دسیسه‌هایی که ممکن بود دشمنان برای ایران در سر بپرورانند به سرعت گرد هم آمدند تا برای سکاندار آینده انقلاب مردم ایران تصمیم‌گیری کنند.

ابتدای این جلسه در خصوص ادامه روند انقلاب با شرایط رهبری فردی و یا رهبری شورایی رای گیری شد که بیش از نیمی از حاضران رای به رهبری فردی دادند و پس از آن مصادیق بررسی شد ...

اما در این میان یک ایراد فنی نیز وجود داشت. قانون اساسی طبق دستور امام خمینی(ره) در حال بازنگری بود و برخی از بندهای آن از جمله قسمتی که مربوط به شرط مرجعیت برای رهبری انقلاب بود در حال تغییر بود.

از این رو و باتوجه به اینکه عمده اعضای خبرگان براساس نظر امام، اجتهاد را شرط کافی می‌دانستند، بنابراین به طور موقت و تا زمانی که نظر مردم در رفراندوم تغییر قانون اساسی معین کننده ملاک عمل قرار گیرد، شخصی را که آن زمان در جایگاه مرجعیت قرار نداشت، به عنوان رهبر موقت انتخاب کردند تا در مسایل مهم و حیاتی آن زمان بتواند راهگشای کشور باشد و دشمنان نیز خیال خام حمله به ایران را از سر دور کنند.

بنابراین رای گیری برگزار شد و آیت‌الله خامنه ای به عنوان رهبر موقت انقلاب اسلامی با رای اکثریت مطلق نمایندگان مردم در خبرگان رهبری تا زمان برگزاری رفراندوم انتخاب شدند.

از ۱۴ خرداد ۶۸ تا ۶ مرداد آن سال که نتایج رفراندوم تغییرات قانون اساسی اعلام شود، گرچه ناگفته اما آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر موقت انقلاب اسلامی فعالیت می‌کردند و پس از آنکه موافقت ۹۷ درصدی مردم با تغییرات مشخص شد، دوباره خبرگان ملت گرد هم آمدند تا مجدد برای رهبری تعیین تکلیف کنند.

در این جلسه جدید نیز آنچه مشخص شد اعتماد دوباره و با درصد بالاتر خبرگان ملت به آیت‌الله خامنه‌ای برای علمداری انقلاب اسلامی بود.

در ادامه روایت رسانه ها از دیدار رهبرانقلاب پس از اعلام نتایج رفراندوم با نمایندگان مجلس خبرگان که به معنای تایید مجدد ولایت امری آیت‌الله خامنه‌ای است را مشاهده می‌کنید:

همانطور که ازاین تصویر مشخص است، روزنامه جمهوری اسلامی در شماره روز ۱۶ مرداد سال ۱۳۶۸ از دیدار خبرگان با رهبرانقلاب خبر می‌دهد و می‌نویسد:

مجلس خبرگان در جلسه فوق العاده دیروز خود ضمن بررسی اصول جدید قانون اساسی با اکثریت قاطع و قریب به اتفاق آراء ادامه رهبری آیت الله خامنه ای را تصویب کرد.

روزنامه اطلاعات، دیگر رسانه ای بود که به این موضوع پرداخت. در گزارش روزنامه اطلاعات در تاریخ ۱۶ مرداد ۶۸ آمده است:

مجلس خبرگان بر حمایت قاطع خود از مقام معظم رهبری تاکید کرد.

 

ماجرای انتخاب رهبری بعد از امام راحل را می‌توان یکی از حساس ترین برهه‌های تاریخی انقلاب اسلامی دانست که با هوشیاری و انتخاب دقیق و هوشمندانه منتخبان مردم در مجلس خبرگان توانست بسیاری از مسایل پیش روی انقلاب در مسیر اصلی آرمان‌ها قرار بگیرد.