آژانس در آخرین گزارش، اجرای کامل برجام از جانب ایران را تائید کرده است

 «کارین کنایسل» وزیر خارجه جدید اتریش در جریان گفت‌وگو با روزنامه «تایمز آو اسرائیل» از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرد.

وی در پاسخ به خبرنگار این روزنامه در زمینه موضع‌ کشورش در زمینه توافق هسته‌ای گفت که کشورش نیازهای امنیتی ویژه اسرائیل را درک می‌کند و آنها را بسیار جدی تلقی می‌کند. به همین دلیل این مسئله در برنامه دولت جدید اتریش مد نظر قرار گرفته داده است.

وی افزود: «برنامه جامع اقدام مشترک با ایران نشان داد که بحران‌ها را می‌توان به وسیله مذاکره و تاکید بر گفت‌وگو حل کرد و هیچ جایگزین ارزشمندی برای اینکه ایران در مسیر هسته‌ای متوقف شود، وجود ندارد.»

این مقام اتریشی اجرای کامل توافق را عاملی دانست که به وسیله آن در راستای اعتمادآفرینی اقدام نمی‌شود بلکه ساختاری است که به منظور کنترل به کار گرفته می‌شود.

کنایسل گفت: «ما معتقدیم که این توافق، امنیت بیشتری برای کشورهای منطقه به دنبال دارد که یکی از آنها اسرائیل است. آژانس‌بین المللی انرژی اتمی به تازگی و در آخرین گزارش خود بار دیگر اجرای کامل توافق هسته‌ای با ایران را تائید کرده است.»

کنایسل اگر چه از اعضای حزب افراط‌گرای آزادی که در دولت جدید اتریش حضور دارد، نیست اما از جانب این حزب منصوب شده است. وی به داشتن گرایش در زمینه حمایت از دیدگاه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل مبنی بر اینکه فلسطینیان، اسرائیل را به عنوان کشوری یهودی به رسمیت بشناسند، شناخته می‌شود.

وزیر خارجه اتریش که سالها در خاورمیانه زندگی کرده است و به زبان‌های عربی و عبری مسلط است در عین حال اعلام کرد که دولت جدید اتریش تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در مورد به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را نمی‌پذیرد.