در مورد دریاچه ارومیه فریاد می زنیم ولی کسی پاسخگو نیست

حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم امشب در نشست تخصصی مدیران رسانه‌های گروهی استان در خصوص مدیریت آلودگی هوا اظهار داشت: این جلسه بسیار مبارکی است زیرا دقت بر مسائل زیست محیطی وظیفه مهم تمام سازمان‌هاست.

وی افزود: در تبریز کارخانجات، شرکت‌های مهم از جمله پتروشیمی و پالایشگاه طراحی‌های آینده‌شان را بر مبنای زیست محیطی گذاشته‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با اشاره به بازدید و افتتاح از مخزن 10 هزار تنی پتروشیمی تبریز گفت: در کنار این مخزن یک مخزن دیگر 16 هزار مترمکعبی کلنگ‌زنی شد و این مخزن بر مبنای زیست محیطی طراحی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در روستای کجاآباد مردم گله از آلاینده‌های زیست محیطی داشتند و بنده پرسیدم این پالایشگاه‌های اطراف این منطقه فیلتر دارند که گفتند در تلاش هستیم حل کنیم.

امام جمعه تبریز افزود: پالایشگاه‌ها و شرکت‌های تبریز براساس استانداردهای بین‌المللی زیست محیطی طراحی شده و تجهیزات براساس مستقر شده است.

 وی افزود: این مراکز دارای تصفیه‌خانه و زباله‌سوز با دمای 800 درجه سانتی‌گراد هستند، حتی اولین شرکت در صنایع نفت و گاز است که به مسائل محیط زیستی دقت دارد.

آل‌هاشم تاکید کرد: اهمیت محیط زیست به قدری است که در مورد مسائل زیست محیطی در خطبه نماز جمعه در خصوص آن صحبت خواهم کرد.

وی اذعان داشت: اهمیت محیط زیست خیلی مهم است به طوریکه از مسوولیت انسان در قبال طبیعت می‌توان آن را دریافت، همه باید احساس مسوولیت کنند.

امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه تعالیم دینی بر تعادل انسان و محیط زیست تاکید کرده است، گفت: عوامل ناشی از این عدم تعادل خودخواهی‌های بشری است و اگر اینها رعایت نشود بحران محیط زیست پیش می‌آید و این بحران به ضرر همگان است. 

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه این بحران که ما داریم تنها مربوط به ایران نیست البته اگه بحران هم نباشد می‌توان چالش بزرگ نامید، گفت: چالش زیست محیطی شامل همه دنیاست و ناشی از همان احساس مسیولیت است و مربوط به همه می‌شود.

وی ادامه داد: موضوع گازهای گلخانه‌ای چیزی نیست که فقط به یک عده صدمه بزند و شامل همه بشریت است.

امام جمعه تبریز با تاکید به اینکه آلودگی هوا معضل محیط زیست است که گریبانگیر شهرهای بزرگ کشور شده است و می‌شود پیشگیری کرد،اظهار داشت: این موضوع علاج و درمان دارد به طوریکه که اگر ما حقیقتا با هم همدل، همزبان و هم‌نیت باشیم، تمام همت خودی را پای کهر بیاوریم،می‌توان کاری کرد زیرا این کار را در جاهای دیگر انجام داده‌اند در جاهایی که حتی دو برابر جمعیت کشور ما را داشتند و مشکل آلودگی را حل کرده‌اند.

آل‌هاشم ابراز کرد: پدیده غبار و ریزگردها معضل دیگر محیط زیست است و در خوزستان و کرمان این غبارها زندگی مردم را مختل کرده است که باید علاج شود زیرا این مشکل فقط مربوط به تنفس مردم نیست بلکه به خاطر این پدیده مناطق در حال نابودی قرار گرفته‌اند.

وی افزود: مشکل غبار ضررهای مراتب بیشتر دارد و باید با جدیت دنبال کنیم و دلیل و علت را بیابیم و با شناخت علت‌ها به طور جدی با آن مقابله و آن را علاج کرد.

نماینده ولی فقیه در استان بیان کرد: سومین مشکل محیط زیستی مشکل آب است والبته مسئله آب و مصرف آب خیلی مهم است به طوریکه  که مقام معظم رهبری در یکی از فرمایشات فرموده‌اند 90 درصد آب کشور صرف کشاورزی می‌شود و سایر مصارف دیگر شرب و صنعت و غیره فقط 10 درصد است.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم تدابیری برای آن 90 درصد داشته باشیم و فقط 10 درصد آن 90 درصد را صرف کنیم به همان اندازه آب ذخیره می‌کنیم و این موضوع کمی نیست و باید همه دنبال این موضوع بروند.

امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه با آبیاری قطره‌ای، شبکه‌سازی درست می‌شود و صرفه‌جویی در آب خواهد بود، گفت: فرسایش خاک یکی دیگر از موضوعات است زیرا موضوع خاک در بلندمدت خطر بزرگتری از کمبود آب دارد.

وی متذکر شد: چند سال پیش موضوعات آبخیزداری مطرح می‌شد که باید دوباره مطرح شود زیرا قطع آن زیان بی‌شماری خواهد داشت. 

آل‌هاشم در ادامه غارت جنگل‌ها و مراتع را یکی دیگر از مشکلات محیط زیستی دانست و گفت: مسوولان نباید اجازه به دست‌درازی دهند، از این رو بخش‌های مختلف کشور که مسولیت در زمینه جنگل‌ها دارند باید آگاه باشند و حتی به بهانه جذب گردشگر، هتل‌داری، ساخت شهربازی و مدارس علوم دینی و مدارس معمولی مراتع را از بین ببرند زیرا جنگل باید حفظ شود.

هر اداره‌ای که می‌خواهد تشکیلات درست کند نباید به فکر نابودی جنگل‌ها باشد 

وی ادامه داد: هر اداره‌ای که می‌خواهد تشکیلات درست کند نباید به فکر نابودی جنگل‌ها باشد، نباید اجازه چنین کاری را داد زیرا جنگل باید جنگل بماند.

وی اذعان داشت: مشکل دیگر زمین‌خواری است، این یک مسئله خطرناکی است و البته پدیده زمین‌خواری پدیده جدیدی نیست و قدیمی است و از این رو توقع می‌رود در نظام جمهوری اسلامی ایران این پدیده متوقف شود و اجازه ندهیم با دست‌اندازی به زمین‌ها،ثروت عمومی را به ثروت شخصی تبدیل کنند.

نماینده ولی فقیه در استان تصریح کرد: نباید اجازه دهیم افرادی بیایند با زرنگی و دستکاری کردن قانون و خرید یک نفر در سازمان و اداره‌ای، ثروت عمومی را تبدیل به ثروت شخصی کنند.

وی افزود: راهکارهایی هم برای جلوگیری از تخریب مسائل زیست محیطی وجود دارد.

امام جمعه تبریز در خصوص راهکارهای نجات محیط زیست بیان کرد: تهیه سند ملی و پیوست محیط زیستی یکی از واجبات است و هر سازمانی که مشغول ساخت در شهر،حاشیه و غیره است حتما باید یک دستورالعمل محیط زیستی همراه داشته باشد چرا که بخشنامه کرده‌ایم برای مسائل فرهنگی نیز باید پیوست فرهنگی باشد. 

نماینده ولی فقیه در استان فرهنگ‌سازی در زمینه محیط زیست را پراهمیت دانست و افزود: سازمان محیط زیست و همه دستگاه‌ها باید این کار را انجام دهند و مردم بدانند اهمیت حفظ محیط زیست چقدر است و باید آموزش و پرورش وارد عمل شود زیرا فرزندانمان باید اهمیت مرتع، هوا،جنگل، آب،خاک، زمین و دریا  را به خوبی بدانند و این امر از زمان کودکی میسر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری، جهاد کشاورزی و محیط زیست وظیفه دارند در رابطه با درختکاری به میدان بیایند، گفت: باید بتوانیم درختکاری را رونق دهیم و البته کارهای روز درختکاری نمادین است و باید در طول سال انجام گیرد و درختکاری ما به خاطر این است که جوانان علاقه‌مند شوند.

امام جمعه تبریز به نقش اصحاب رسانه در رساندن پیام زیست محیطی در کشور تاکید کرد و گفت: باید برنامه زیست محیطی گسترش یابد و رسانه‌ها نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

 فریاد دریاچه ارومیه را همیشه می‌زنیم و کسی پاسخگو نیست

وی ابراز کرد: برای نجات دریاچه ارومیه همیشه می‌زنیم ولی کسی پاسخگو نیست زیرا این یک تهدیدی برای آذربایجان است و امیدواریم دست‌اندرکاران این را درک کرده و غفلت نکنند زیرا می‌شود کاری کرد در صورتی که همه با هم باشند و انتظار داریم با جدیت برخورد شود تا مشکلاتی برای کشور ایجاد نشود. 

آل‌هاشم با بیان اینکه با افراد مختلف و سازمان محیط زیست و نهادهای مردمی زیست محیطی ملاقات کرده‌ام که متاسفانه ارتباط خوبی با سازمان محیط زیستی ندارد، گفت: سازمان محیط زیست باید از امکانات فکری و پژوهشی آنها و تحقیقاتی استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: جای تعجب است که در استان در کنار یک رودخانه هزاران ماهی بمیرد و کسی علت آن را نگوید زیرا در پیگیری‌ها هر کسی یک جواب داد و ما هم نفهمیدیم به چه کسی مربوط است و پاسخگو بودن محیط زیست و دامپزشکی کجا است.