عراقچی: قدس پایتخت قطعی جهان اسلام و فلسطین است

سید عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه در همایش «قدس پایتخت صلح ادیان»، با تسلیت ایام فاطمیه و گرامی داشتن آغاز دهه فجر، گفت: این همایش بسیار  مهم و به موقع است و واقعاً باید به زکاوت سازمان فرهنگ و ارتباطات تبریک گفت، زیرا قدس و حواشی قدس به موضوع اول جهان اسلام باید زنده نگه داشت.

وی افزود: این همایش از دو جهت اهمیت دارد؛ جهت اول اینکه قدس را همواره باید به عنوان موضوع اول جهان اسلام زنده نگه داشت. متأسف هستیم که موضوع جهان اسلام به جای قدس شریف منتهی به مسایل دیگر در جهان اسلام شده است.

عراقچی ادامه داد: هر گونه تلاش برای جلب توجه به جهان اسلام در موضوع به غیر از فلسطین و قدس و اینکه رژیم صهیونیستی تهدیدی برای جهان اسلام است محکوم می کنیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه فلسطین را باید به عنوان موضوع اول جهان اسلام زنده نگه داشت، گفت: حضور ادیان در این اجلاس و مشارکت آنان بسیار مهم است. معرفی قدس به عنوان پایتخت صلحی برای جهان و اینکه بیت‌المقدس جزو تغییر ناپذیر، جدایی ناپذیر، و تقسیم ناپذیر جهان اسلام و فلسطین باید مدنظر داشت.

وی افزود: قدس شریف قبله گاه اول مسلمانان است و اهمیت بسیار بزرگی برای جهان اسلام دارد و همچنین، پایتخت فلسطین است و یک واقعیت تغییرناپذیر است. ما همواره از این واقعیت، حمایت کردیم و خواهیم کرد و از حرکتی که در جهت تغییر این واقعیت ایجاد شود، مقابله خواهیم کرد.

عراقچی از قدس شریف به عنوان مرکزی برای همه ادیان (اسلام، مسیحیت و یهودیت) یاد کرد و گفت: قدس مورد احترام همه ادیان الهی است و باید همچنان باقی بماند. اقدام اخیر رییس جمهور آمریکا برای شناسایی قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونسیتی و انتقال سفارت آن کشور به بیت المقدس قطعاً اقدام محکومی است و از طرف جهان اسلام و حتی جامعه بین‌الملل هم محکوم شده است.

وی تصریح کرد: قدس شریف پایتخت قطعی فلسطین است و این موضوعی است که همه جهان اسلام به آن اذعان دارند و پای آن ایستاده‌اند. به فرموده رهبر معظم انقلاب این اقدام، نشان از عجز آنان دارد و بی تردید این اقدام ترامپ منجر به تسریع بازگشت قدس به وطن جهان اسلام و پیاتخت فلسطینیان خواهد شد.

عراقچی افزود: بیت المقدس یکی از شهرهای تاریخ‌ساز است و هم به لحاظ تاریخی و هم فرهنگی و سیاسی جایگاه بسیار مهمی دارد. وظیفه ما غیر از تلاش برای آزادی قدس شریف، تلاش برای حفظ هویت تاریخی، فرهنگ‌ساز و تمدن‌ساز قدس شریف نیز است.

وی در پایان، با تأکید بر اینکه قدس پایتخت قطعی جهان اسلام و فلسطین است، گفت: نهادهایی چون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی باید مأموریت و اقدامات خود را در راستای حفظ هویت فرهنگی قدس شریف به کارگیرند.