هدف ترامپ از تهدید برجام چیست؟

فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر اینکه  از «کنگره می‌خواهم نواقص توافق وحشتناک هسته‌ای با ایران را برطرف کند»،گفت: حرفی که ترامپ در کنگره زد،  یادآوری بیانیه دو هفته پیش است که در آن بیانیه از کنگره خواسته بود 4 اتفاق در رابطه با بحث هسته ای ایران بیفتد.

کارشناس مسائل آمریکا افزود: بعد از این بیانیه، در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا طرح‌هایی ارائه شد که هر 4 مورد ترامپ در آن وجود داشت و اظهارات وی در سخنرانی سالانه هم یادآوری به نمایندگان است که تا طرح‌هایی که ارائه شده رای دهند.

ایزدی با بابیان اینکه  از زمان ریاست جمهوری ترامپ، او همواره احساس کرده برجام فرصتی برای ایران ایجاد کرده که می تواند امتیازهای بیشتری بگیرد، تصریح کرد: از آنجا که برجام را غیر آمریکا چند کشور دیگر هم امضا کرده‌اند، ترامپ به ادبیات تند روی آورده و همواره اعلام کرده اگر مواردی که من می خواهم انجام نشود از برجام خارج می شوم.

کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: در این دو هفته ای که از بیانیه رئیس جمهور آمریکا گذشته، اروپایی ها هم حرف‌هایی زدند که کم و بیش بوی این را می دهد که می‌توانند ترامپ را در حوزه هایی که می خواهد همراهی کنند.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان کنگره آمریکا و اروپایی ها مخاطب های اصلی اظهارات ترامپ در سخنرانی سالانه اش بوده اند، گفت: رئیس جمهور آمریکا انتظار دارد قانونی در کنگره تصویب شود که تحریم هایی که در برجام باید لغو می شدند، را نگه دارد و محدودیت‌هایی که باید برداشته می شد، مادام العمر شوند و بحث های موشکی و منطقه ای هم مورد مذاکره قرار گیرند.

 ایزدی افزود: رئیس جمهور آمریکا تمایل دارد هر چیزی که درباره تحریم ایران است، در کنگره تصویب شود و اروپا هم همراهی کند. بنابراین این پیام باید به طرف مقابل منتقل کنیم که اگر آمریکا از برجام خارج شود، ما هم خارج خواهیم شد و نباید بگوییم اگر آمریکا خارج شود ما این توافق را همراه با اروپایی ها ادامه می‌دهیم.

وی اظهار کرد: اگر آمریکا از برجام خارج شود، ما نه تنها به قبل از برجام بلکه به چند قدم قبل تر از آن بر می‌گردیم و ایران علاوه بر خروج از ان پی تی، به جای 20 درصد غنی سازی، 60 درصد را انجام خواهد داد.

کارشناس مسائل آمریکا تاکید کرد: اینها مواردی است که باید به طرف مقابل منتقل شود تا او بداند خروجش از برجام هزینه دار خواهد بود.