واکنش سفیر سابق ایران در مکزیک به سخنان نیکی هیلی

محمدحسن قدیری‌ابیانه درباره اظهارات نیکی هیلی مبنی بر اینکه «توافق هسته‌ای، به حد کافی بد است» اظهار داشت: آقای ترامپ یک تاجر است مطابق با روش تجار حتی در پرسودترین معامله اینطور وانمود می‌کند که در برجام ضررکرده یا طرف مقابلش سود کلانی از این توافق برده است.

وی ادامه داد: ایران حتی فراتر از تعهداتش در برجام عمل کرده است اما آمریکا نه تنها به تعهدات خود عمل نکرده است بلکه برخلاف آن عمل کرده  و تا توانسته برای ایران مانع ایجاد کرده است.

قدیری‌ابیانه یادآور شد: اروپا نیز از برجامی دفاع می‌کند که ایران به تعهدات خود پایبند باشد اما نه آمریکا و نه اروپا به تعهدات خود عمل نکنند، اینکه گفته می‌شود ایران به ۱۰۰ میلیارد دلار از اموال خود به صورت نقدی دست پیدا کرده است همه حقیقت نیست کما اینکه ایران در انتقال وجوه متعلق به خود دربانک‌های خارجی کماکان مشکل دارد.

وی یادآور شد: اما بر فرض که ایران به دارایی‌های خود در خارج از کشور دسترسی پیدا کرد و فرضا این ادعا صحت داشته باشد، اصولاً باید گفت آمریکا چه حقی داشته تا اموال ما را بلوکه کند. آن‌ها ناراحت هستند که نتوانستند اموال ملت ایران را غارت کنند. اظهارات اخیر نیکی هیلی همچون گلایه دزدی است که هر چند اموال را سرقت می‌کند، اما از اینکه نتوانسته بیشتر سرقت کند، گلایه می‌کند.

سفیر پیشین ایران در مکزیک و استرالی گفت: یکی از روش‌هایی که معمولاً در سیاست خارجی در پیش می‌گیرند همان سیاست است که به مرگ می‌گیرند تا به تب راضی شوند. آمریکایی‌ها در بسیاری از موارد برای جلب حمایت سایر کشور‌ها اینگونه عنوان می‌کنند که اگر مثلا ایران تحریم نشود گزینه بعدی جنگ است در حالی که خود می‌دانند توان چنین کاری را ندارند.

وی خاطر نشان کرد: اینکه آمریکا می‌گوید اگر توان موشکی، حمایت ایران از مقاومت و مسئله حقوق بشر محور مذاکرات با ایران قرار نگیرد از برجام خارج می‌شود در حقیقت برای این است که به همپیمانان خود امکان توجیه برای عدول از توافقات را بدهد.

قدیری ابیانه در عین حال تصریح کرد: کاری که هم اکنون برخی کشور‌های اروپایی می‌کنند و می‌گویند برای حفظ برجام حاضرند موضوعات دیگر را به مذاکره بگذارند، هر چند دم از حفظ برجام می‌زنند این در حقیقت یک بازی مشترک است که در آن در این صحنه تئاتر هر یک نقشی را بر عهده می‌گیرد.

سفیر پیشین ایران در مکزیک و استرالی افزود: تا زمانی که این نوع بازیگری برای آن‌ها هزینه نداشته باشد آن‌ها بر این بازی ادامه خواهند داد.

وی گفت: ایران به هیچ وجه حاضر نیست در مورد توانایی‌های نظامی خویش با آنان مذاکره کند، اما اگر آن‌ها مایل به دارا بودن جهانی عاری از سلاح‌های کشتار جمعی باشند ما از این امر استقبال خواهیم کرد و معتقدیم آمریکا، انگلیس و فرانسه و دیگران باید کل سلاح‌های کشتارجمعی خود را از بین ببرند.

خواستار جهانی عاری از سلاح هسته‌ای هستیم

قدیری ابیانه اظهار داشت: حاضریم حتی به آن‌ها در این رابطه کمک کنیم. ما خواستار جهانی عاری از سلاح هسته‌ای هستیم و باید این خلع سلاح از آمریکا شروع شود وبه رژیم صهیونیستی برسد و این رژیم هم اجازه بازرسی به آژانس بین المللی انرژی اتمی را بدهد.

داشتن حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد منبعث از قانون جنگل است

سفیر پیشین ایران در مکزیک و استرالی اضافه کرد: متاسفانه شاهدیم حق وتو نیزبه کشور‌هایی داده شده که دارای سلاح هسته‌ای هستند واین امر نیز باید ملغی شود، زیرا داشتن حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد منبعث از قانون جنگل است یعنی کشور‌هایی که قدرت درندگی بیشتری دارند از حق بیشتری برخوردار هستند و یا حق بیشتری برای خود قائل هستند.

اقدامات ترامپ و عملکرد نیکی‌هیلی در سقوط اعتبار و ابهت آمریکا بسیار موثر بوده است

وی در پایان عنوان کرد: اقدامات ترامپ و عملکرد نیکی‌هیلی در سقوط اعتبار و ابهت آمریکا بسیار موثر بوده است و باید خدا را شکر کنیم که دشمنان ما احمق هستند و با حماقت‌های خود کار را بر خود دشوار می‌کنند.