پر رنگ کردن راه ابریشم می‌تواند توسعه اقتصادی ایجاد کند

سیدحسن خمینی تولیت آستان حرم مطهر امام راحل در آیین اختتامیه بیست و نهمین نشست کمیته دائمی کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی و دومین کنفرانس ویژه راه ابریشم اظهار کرد: حزب اگرچه لازمه مهم دنیای معاصر است اما کارکرد‌های آن در بخش‌های مختلفی از دیرباز در فرهنگ اسلامی ما وجود دارد.

وی افزود: اصل حضور مستمر مردم در قدرت سیاسی به وسیله دو نهاد مهم بیعت و امر به معروف و نهی از منکر جزو ارکان اندیشه اسلامی است. بسیاری از حاکمان در طول تاریخ مطابق اسلام عمل نکردند در حالی که باید با پذیرش عمومی در مسند قدرت می‌نشستند چرا که هیچ قدرتی در طول تصدی حکومت از نظارت عمومی بی نیاز نیست و این نظارت باید از سوی مردم اعمال شود.

سیدحسن خمینی تصریح کرد: تردیدی نیست که امر به معروف و نهی از منکر که یکی از دستورات مهم اسلام است در بسیاری از دوره‌های حکومت اسلامی مغفول مانده است البته بحث توقیف و موقت بودن قدرت اسلامی از اموری است که بعد‌ها به فرهنگ سیاسی احزاب اضافه شده است اما اصل مؤثر بودن رأی مردم در حاکمیت جامعه و اصل پذیرش از سوی مردم از اموری است که همواره مورد تأکید اسلام بوده است.

تولیت آستان مطهر امام راحل افزود: همچنین پس از اینکه حاکم تصدی حکومتی را به دست گرفت وظیفه مردم تمام شده نیست و باید همواره با امر به معروف و نهی از منکر نظارت کنند.

وی اذعان کرد: در گذشته اوضاع جامعه به گونه‌ای بود که یک فرد می‌توانست به تنهایی واقعیت‌های جامعه را بفهمد و بتواند در راستای تغییر جامعه به سمت بهبود اثرگذار باشد اما تردیدی نیست که امروزه در جامعه جهانی با توجه به پیچیدگی‌های حاکم بر جهان شناخت خوب از عهده یک فرد خارج است.

سیدحسن خمینی عنوان کرد: تردیدی نیست که ما در کنار هم می‌توانیم به مراتب قدرمند‌تر باشیم و نتایج بهتری بدست آوریم.

تولیت آستان مطهر امام راحل افزود: شناخت واقعیت‌های امروز، نیازمند شناخت راه صحیح است تا احزاب دور هم بنشینند و به تعامل و هم گرایی بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: به همین جهت قانون اساسی از آرمان‌های اسلام وام گرفته و اصل تحزب را به عنوان واقعیت اسلام پذیرفته به همین جهت در کشور ما از آغاز انقلاب احزاب مختلفی شکل گرفت و انشاالله که تشکل‌های سیاسی بتوانند آینده را به خوبی پیش ببرند.

سیدحسن خمینی بیان کرد: ما در مقیاس بزرگتری در جامعه انسانی محتاجیم که با هم باشیم تا بتوانیم مشکلات بزرگی راکه پیش روی انسان‌ها قرار دارد، حل کنیم.

تولیت آستان مطهر امام راحل تأکید کرد: امروز بشریت از درد‌های بسیاری رنج می‌برد چرا که به دلیل دوری انسان‌ها از معنویت چنین مسائلی پدید آمده است.

وی تصریح کرد: اکنون در بسیاری از نقاط جهان فقر پایه گسترانده شده و برادران و خواهران ما را در بسیاری از نقاط جهان آزار می‌دهد.

سیدحسن خمینی افزود: فقر به دور افتادن از تحصیل و پایین آمدن سطح اندیشه می‌انجامد و در این شرایط افراد جهان دچار درماندگی عمیقی می‌شوند و این چنین است آسیب‌های اجتماعی پدید می‌آید لذا می‌طلبد که بشریت با همتی بلند سعی کند فقر را ریشه‌کن کند.

تولیت آستان مطهر امام راحل اظهار کرد: امروز انسان‌های بسیاری از جنگ و خونریزی رنج می‌برند و ما افراد بسیاری را در نزدیکی خود دیده‌ایم که به دلیل جنگ و خونریزی آواره شده‌اند.

وی ادامه داد: در کشور‌های منطقه هنوز بوی خون جوانان به دلیل اقدامات خبیثانه داعش از مشام مردم نرفته است لذا باید دور هم جمع شدن احزاب را امری مبارک بدانیم چرا که این امر گامی در جهت هم‌افزایی ملت‌های اسلامی است.

سیدحسن خمینی بیان کرد: پررنگ کردن راه ابریشم می‌تواند از تلاش‌های مشترک ما برای کم کردن رنج مردم دنیا باشد، باید بدانیم که جاده ابریشم تنها راه داد و ستد کالا نیست بلکه باید در آن تعامل فرهنگی نیز وجود داشته باشد.

تولیت آستان مطهر امام راحل در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم ایام مبارک دهه فجر به مبارکی بیشتری برای این اجلاس سودمند بینجامد.