ادبیات انتقاد جایگزین ادبیات پاسخگویی شده است

به گزارش افکار نیوز، دکتر حسن هانی پورکارشناس سیاسی در گفت و گو با افکارنیوز با اشاره به جایگزین شدن ادبیات انتقاد وتخریب به جای پاسخگو بودن گفت :چند سالی است به جای آنکه ادبیات مدیران پاسخگویی به مشکلات مردم باشد ادبیات انتقاد، عذر تراشی و نادیده گرفتن دستاوردهای مدیریت پیشین است. حمله غیر منصفانه به مسوول سابق و ارتباط دادن همه مشکلات به نوع مدیریت وعملکرد وی منجر به ایجاد فضایی مسموم می شود که مسیر نقد سالم را با چالش رو به رو می کند.

وی دراین باره افزود: امکان خطا در هر مسوولیتی وجود دارد وهیچ انسانی غیر از معصومین عاری از خطا نیست اما ادبیات حمله به مدیران پیشین بعداز ترک خدمت موضوعی ناجوانمردانه وغیر قابل تحمل وبسیار غیر منصفانه است.اینکه مدیری مورد حمله شدید قرار بگیرد ودائما مقصر شناخته شود حرکت غیر اخلاقی وغیر دینی است که این روزها به شدت دربین برخی از مسوولین رواج یافته است. مقصر قلمداد کردن مدیران جهادی نه تنها خارج از انصاف است بلکه اعتماد عمومی مردم به نظام را کاهش داده و موجب دلسردی مردم از مسوولین می شود, لذا شاهد تجدید نظر اساسی در دیدگاه های ملی نسبت به خدمتگزاران جمهوری اسلامی می شود.

دکتر هانی زاده با بیان اینکه نقد نیز باید با تقوی همراه باشد تصریح نمود: اظهارات حجت الاسلام حسن خمینی خطاب به شهردار تهران و شفاف سازی فعالیتهای انجام شده در دوران دکتر قالیباف؛ توجه دادن مدیران به رعایت تقوی و انصاف در اخلاق وگفتار است. نقد افراد در جای خود نه تنها مخرب نیست بلکه سازنده است به شرطی که تقوی در آن لحاظ شده باشد.

وی با تاکید بر فرهنگ سازی نقد منصفانه خاطر نشان شد: فرهنگ سازی ونهادینه شدن نقد منصفانه  ونقد علمی پدیده مثبتی است که باید مورد توجه همه مسوولین قرار بگیرد تا از تکرار اشتباهات وتخریب چهره های خادم جلوگیری شود تخریب اشخاص براساس نگرش های سیاسی وجناحی خدمتگزاری به مردم وکشور نیست بلکه کند کردن چرخه خدماتی کشور و همراهی با دشمنان مخالف نظام است. به نظر می رسد نقد افراد باید در تراز شخص قرار بگیرد و صرفا به شکل علمی انجام شود تا از تکرار اشتباهات و بی انصافی جلوگیری شود, درعین حال خدمات مدیری که در پست جدید قرار می گیرد مورد ارزیابی دقیق کارشناسان قرار بگیرد.اظهارات حجت الاسلام حسن خمینی موضوع خوبی جهت فرهنگ سازی مدیریتی برای آن دسته از مدیرانی است که تا مسوولی از پست خود کنار می رود آنها را مورد تخطئه وتخریب قرار می دهند شاید عملکرد ضعیف خود را درهاله ای از ابهام تهمت های ایجاد شده پنهان کنند ازاین رو فرهنگ سازی کلامی؛ اخلاقی واعتقادی در بین برخی از مدیران گویی نیاز امروز ماست.