ایران تهدیدی دوگانه برای حال و آینده است

عاموس یادلین وابسته نظامی سفارت رژیم صهیونیستی در آمریکا مدعی شد : حضور ایران در سوریه و لبنان و فعالیت‌های هسته‌ای ایران چالش‌های پیش روی اسرائیل است.

به گزارش تلویزیون موسسه مطالعات امنیت ملی رژیم صهیونیستی، عاموس یادلین وابسته نظامی سفارت اسرائیل در آمریکا و از مسئولان ارشد سابق اطلاعات ارتش اسرائیل و از برگزار کنندگان کنفرانس موسسه مطالعات امنیت ملی در تل آویو، در آغاز این کنفرانس گفت: ما در این کنفرانس پنج سئوال اصلی را از سخنرانان پرسیده ایم و از آن‌ها خواسته ایم در سخنان خود به آن‌ها پاسخ دهند. اول اینکه آیا اسرائیل امروز نگرش بنیانگذاران خود را عملی می‌کند، دوم اینکه اگر شما نخست وزیر بودید، اولین گام بزرگی که بر می‌داشتید، چه بود. سوم اینکه شما چگونه با تهدید ایران مقابله می‌کنید. البته باید خاطر نشان کنیم که خطر ایران امروز خطری دوگانه است. اول حضور ایران در سوریه و لبنان است. می‌دانیم که نخست وزیر نتانیاهو در سفر خود به مسکو در این خصوص صحبت کرد. این موضوع مرتب در مطبوعات مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد. این یک چالش ایران است. چالش دیگری که از طرف ایران وجود دارد این است که در پایان تاریخ اعتبار توافق هسته‌ای یا حتی زودتر از آن، ایران می‌تواند به سلاح اتمی دست پیدا کند.

او تصریح کرد: سوال چهارم این است که شما درباره محمود عباس و تشکیلات خودگردان فلسطینی چه کار می‌کنید. در هر حال آن‌ها همسایه ما هستند. برخی می‌گویند عباس شریک ماست و برخی او را به عنوان شریک گفتگو‌های صلح قبول ندارند. در هر حال او در رام الله همسایه ماست و ده تا پانزده کیلومتر از قدس فاصله دارد. شما چه پیشنهادی به عباس می‌دهید و نظر شما درباره گفتگو‌های صلح چیست. سوال آخر این است که فقط تهدیدات و خطرات خارجی مهم نیست بلکه وحدت و همبستگی جامعه اسرائیل برای اسرائیل بسیار مهم است. سوال این است که ما چگونه می‌توانیم وحدت را در جامعه اسرائیل تقویت کنیم و از چنددستگی و تفرقه در جامعه جلوگیری کنیم. کثرت گرایی خوب است، اما وقتی بیش از اندازه شود، استقامت و استحکام کشور را به خطر می‌اندازد.

عاموس یادلین در پایان کنفرانس دو نیم روزه هم گفت: این کنفرانس دو و نیم روزه خیلی موفق بود. این کنفرانس مبتنی بر نتیجه مطالعاتی بود که ما کل سال انجام داده بودیم. ما با چند نتیجه گیری کلی از این کنفرانس خارج می‌شویم. اول اینکه اسرائیل بسیار قوی است و قویتر از هر زمانی در گذشته است. از نظر استراتژیک، جایگاه اسرائیل در زمینه نظامی، اقتصادی و سیاسی بالاتر از هر زمانی است. اما پیش روی ما و افقی که می‌بینیم چالش‌هایی وجود دارد. ایران هسته‌ای و مسئله فلسطینیان از بزرگترین چالش‌های ما هستند. ما به سیاستی فعال نیاز داریم تا بتوانیم به همه اهدافی که در صهیونیسم مشخص شده است، دست پیدا کنیم. ما باید سرنوشتمان را به دستمان بگیریم و کشور را آن طور که می‌خواهیم شکل دهیم. این کنفرانس همچنین مشکلات داخلی را نشان می‌دهد. بیشتر مواقع ما با تهدیدات از خارج روبرو بوده ایم، اما در داخل نیز ما چالش‌هایی داریم. از جمله این چالش‌ها در فرهنگ سیاسی، دموکراسی، گفتگو‌های عمومی و مسئله عجین کردن عرب‌های اسرائیل با بقیه جامعه و همچنین ارتباط با آمریکاست.