احتمال جایگزینی قطر و عمان با امارات، به عنوان دومین شریک تجاری ایران

شین‌هوآ در گزارشی نوشت ایران احتمال جایگزینی امارات، به عنوان بزرگترین شریک تجاری این کشور در منطقه خاورمیانه، را با قطر و عمان بررسی می‌کند. در این گزارش به نقل از «فایننشال تریبون» آمده است افزایش تنش‌های سیاسی در روابط تهران-ابوظبی باعث شده است ایران احتمال جایگزینی امارات، دومین شریک تجاری خود، را با قطر و عمان بررسی کند.

در ادامه مطلب آمده است ایران در حال حاضر در تلاش برای محدود کردن تجارت با امارات است؛ زیرا این کشور (عربی) حوزه خلیج فارس از طریق بالا بردن نرخ مالیات بر ارزش افزوده، (سختگیری در) اعطای روادید و اعمال محدودیت های بانکی، فشارها را بر تجار ایرانی افزایش داده است.

این گزارش می افزاید اوایل ماه جاری میلادی، بانک مرکزی ایران با برشمردن موانع ایجادشده توسط بانک های اماراتی برای بازرگانان ایرانی، اعلام کرد تهران به دنبال جایگزین هایی برای امارات در زمینه معاملات بانکی است. از سوی دیگر، روابط میان ایران با قطر و عمان رو به گسترش است و به نقل از حسین یعقوبی، (مدیرکل) امور بین الملل بانک مرکزی ایران، این دو کشور احتمالاً جایگزین امارات، دومین شریک تجاری ایران، شوند. همچنین، عدنان موسی‌پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران-قطر در گفتگو با فایننشال تریبون، تصریح کرد دو کشور عمان و قطر برای تسهیل روابط تجاری ایران با کشورهای جهان از پتانسیل خوبی برخوردار هستند. با وجود این، موسی‌پور می گوید ایران نباید روابط تجاری خود را با امارات قطع کند.

در ادامه گزارش شین‌هوآ آمده است تازه ترین داده های منتشرشده توسط اداره گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که روابط تجاری این کشور با امارات در سال 2017 میلادی به 12.9 میلیارد دلار آمریکا رسید. صادرات ایران به قطر نیز در یازده ماه منتهی به بیستم فوریه، به 215 میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن (با ارزش ارزی 92 میلیون دلار) رشد چشمگیری داشته است. همچنین واردات ایران از قطر در ده ماه منتهی به بیست و یکم ژانویه، رشدی 157 درصدی را تجریه کرد. ارزش کالاهای وارداتی از قطر در این مدت به 21 میلیون دلار رسید. با وجود این، به نظر می رسد همکاری های بانکی میان دو کشور هنوز هم برای تجار ایرانی که قصد فعالیت در قطر را دارند، یکی از موضوعات چالش‌برانگیز باشد.