نمایندگان با قوت پای استیضاح وزیر راه ایستاده اند/ آخوندی باید استعفا دهد قبل از اینکه استیضاحش کنند

گروه سیاسی- سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز در خصوص استیضاح وزیر راه و شهرسازی به دلیل حوادث اخیری که در حوزه مدیرتی وی رخ داده است اظهارداشت: حادثه تصادف قطار مشهد-تبریز، حادثه سقوط هواپیمای آنتونف 141، حادثه سقوط اتوبوس سربازان پادگان صفر پنج کرمان، حادثه اتوبوس دختران نخبه هرمزگانی ، حادثه کشتی سانچی و حادثه اخیر سقوط هواپیمای تهران – یاسوج همه اینها حوادثی بود که در طول دوره مدیریت آقای آخوندی در وزارت راه و شهرسازی بوقوع پیوست ، به جرات می توان گفت دوره تصدی آخوندی در وزارت راه بیشترین تلفات و حوادث را کشور به خود دیده است.

وی بر همین اساس اضافه کرد: مگر جان انسان ها مسئله شوخی برداری است که بخواهیم با یک عذرخواهی ساده در تریبون های مختلف از آن بگذریم، که متاسفانه اقایان یک عذرخواهی خشک و خالی هم از مردم بابت حوادث بوقوع پیوسته نکردند.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمی دانم دلیل عدم عذرخواهی آخوندی از مردم بابت حوادث چیست، عنوان کرد: در کشور های دیگر هرگاه حادثه ای در حوزه مدیریتی وزیر رخ میدهد آن مسئول استعفا می دهد ولی آخوندی نه تنها استعفا نداد بلکه از مردم عذر خواهی هم نکرده است.

مقصودی با در ادامه با اشاره استیضاخ وزیر راه و شهرسازی در مجلس اظهارداشت: بعد از حوادثی که در حوزه مدیریتی اقای اخوندی و وزارت خانه مطبوعش اتفاق افتاد نمایندگان مجلس طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی را در دستور کار خود قرار داده اند و با قوت هم پای استیضاح وزیر راه ایستاده اند و تا اعلام وصول نیز موضوع را با جدیت پیگیری می کنند.

وی در خصوص لابی هایی که در مجلس برای عدم استیضاه وزیر راه و شهرسازی وجود دارد نیز گفت: این موضوع در مجلس وجود ندارد چرا که هر نماینده یک رای دارد و با توجه به اخرین اخباری که از این موضوع در دست داریم اغلب قریب به اتفاق نمایندگان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس هستند و کسی امضای خود پس نخواهد گرفت.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقای لاریجانی هم در این موضوع یک رای دارد گفت: برخی می گویند اقای لاریجانی با کد خدا منشی می خواهد موضوع استیضاح را کان لم یکن بداند اما باید بگویم جان مردم شوخی بردار نیست که درباره مسائل مربوط به ان با کدخدامنشی موضوع را حل و فصل کنیم.

مقصودی ادامه داد: اقای آخوندی در طول این سالها نشان داد که نمی تواند وزارت خانه ای به این عریض و طویلی به نام وزارت مسکن، راه و شهرسازی را اداره کند، در موضوع پلاسکو ، هواپیما، قطار، مسکن دیدیم که اخوندی مرد این میدان نیست باید فرد دیگری را جایگرین وی کنیم.

وی درباره آخرین وضعیت استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز گفت: این استیضاح با امضای ۱۷ نماینده تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده و هیأت رئیسه نیز آن را به کمیسیون عمران ابلاغ کرده؛ ما نیز طبق آئین‌نامه مجلس، آن را در دستور کار قرار می‌دهیم.

 عضو هیات رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی ادامه داد: مجلس هفته آینده نخستین جلسه متقاضیان استیضاح را با حضور وزیر تشکیل می‌دهد و اگر نمایندگان قانع نشدند، گزارش آن را برای طی مراحل قانونی، به هیأت رئیسه مجلس ارسال میشود.

مقصودی در خصوص محور های مهم استیضاح وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: مهم ترین محور های استیضاح وزیر راه و شهر سازی در مجلس عبارتند از «عدم توانایی در مواجهه با بحران‌های موجود در سیستم حمل و نقل کشور»، «عدم نظارت بر سیستم ناوگان هوایی و ریلی و بروز مشکلات در کشور و مرگ تعداد بسیار زیادی از هموطنان عزیز»، «عدم اجرای برنامه‌های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی در نوسازی ناوگان‌های حمل و نقل عمومی»، «بی‌انگیزگی در اداره امور وزارتخانه‌ ذیربط» و نیز «عدم پاسخگویی مناسب به مردم شریف و نمایندگان محترم» که تمام اینها موجب شده است تا استیضاح اقای اخوندی در دستور کار مجلس قرار گیرد.

وی همچنین در ادامه با اشاره بحران های اخیری که به دلیل بارش برف در محور های مواصلاتی به استان تهران ایجاد شده بود نیز گفت: بارش 20 سانتی متر برف که یک نعمت الهی است به دلیل بی کفایتی و بی تدبیری مسئولان و معاونان وزارت راه و شهرسازی به یک بحران در کشور تبدیل شد و تمام راه های مواصلاتی به استان تهران بسته شد و مردم در جاده ها ماندند.

نماینده مردم سبزوار ادامه داد: حتی سیستم های پیشرفته در فرودگاه بین المللی امام خمینی وجود نداشت تا برفی را که در باند فرودگاه نشسته است را بردارد و هواپیماها به پرواز خود ادامه بدهند؛ عدم نظارت بر کرایه های تاکسی از فرودگاه امام خمینی تا تهران که رقم های نجومی را از رسانه ها در این موضوع شنیدیم.

مقصودی افزود: در زمان بارش برف بسیاری از مردم در برف و سرما در جاده ها مانده بودند و بعد از دو روز مسئولان وزارت راه اقدام به بازگشایی راه های مواصلاتی به تهران کردند .

وی در پایان گفت: موضوع استیضاح اقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی موضوع سیاسی و جناحی نیست و باید اقای آخوندی از این سمت استعفا دهد قبل از اینکه نمایندگان در مجلس استیضاحشان کنند.