هیچ کشوری نمی‌تواند برای ایران تعیین تکلیف کند

علی اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری بعد از دیدار با معاون وزیر خارجه ژاپن در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ملاقات بسیار خوب و سازنده‌ای با وزیر خراجه ژاپن داشتیم، روابط دو کشور ایران و ژاپن طولانی بوده و به یک قرن قبل باز می‌گردد. 

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی رفت و آمد میان دو کشور با سفر وزیر خارجه وقت ژاپن آغاز شد و بعد از آن هم این روابط دوستانه ادامه داشته و دارد. 

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه روابط سیاسی و اقتصادی میان دو کشور قابل قبول است، به تشریح محورهای گفتگو در این دیدار پرداخت و افزود: در این دیدار علاوه بر روابط دو جانبه، موضوعات و همکاریه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی هم مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ ژاپن علاقه‌مند است تا در منطقه ما مسائل تنش زا کاهش یابد اما در عین حال هم نسبت به مسائل شبه جزیره کره حساس است. 

ولایتی تصریح کرد: بنده در این دیدار گفتم که مسائل دو کره باید به صورت صلح آمیز حل شود و آمریکا دخالت نکند، زیرا دخالت این کشور موجب افزایش تنش‌ها شده است. 

عضم مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: معاون وزیر خارجه ژاپن و هیئت همراه از نقش مثبت ایران در منطقه و ایجاد صلح و مبارزه با ترورسیم تشکر و قدردانی کردند. 

ولایتی در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر خارجه فرانسه به کشورمان و اظهارات مداخله جویانه امانوئل مکرون در امور داخلی ایران از جمله در مسائل موشکی، گفت: مواضع ایران را آقای ظریف و مسئولان اجرایی دولت بیان کرده‌اند، موضوع دفاعی ما ربطی به کشورهای خارجی ندارد که به ما بگویند چه نوع موشکی داشته باشیم. 

وی تاکید کرد: مگر ما به فرانسه می‌گوییم چگونه از خودش دفاع کند؛ ایران کشور مستقلی است و هر طور صلاح بداند با موشک و یا با هر وسیله دیگری از خودش دفاع می‌کند.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری بیان کرد: جمهوری اسلامی نمی‌تواند در مقابل تسلیح روز افزون منطقه و جهان بی تفاوت بماند، ایران مهمترین کشور منطقه با بیش از 80 میلیون جمعیت است؛ و خوشبختانه با کشورهای همسایه در صلح به سر می‌بریم.

 ولایتی با تاکید بر اینکه آمادگی دفاعی جزء حقوق اولیه ملت‌ها است، گفت: هیچ کشوری نمی‌تواند برای ما یا کشورهای دیگر تعیین تکلیف کند، اینکه ما برای دفاع از خودمان چه موشکی داشته باشیم در اختیار جمهوری اسلامی است و هرگونه صلاح بدانیم عمل می‌کنیم.

 وی تاکید کرد: ‌فرانسه بی جهت ادعایی نکند که از عهده آن بر‌ نمی‌آید. البته آ‌ن‌ها برای اینکه خودشان را موثر نشان دهند، ادعا می‌کنند اما جمهوری اسلامی در مورد اینکه چه وسیله‌ای برای دفاع از خود از جمله موشک، غیر موشک و یا سلاح‌های کلاسیک داشته باشد به کسی اجازه دخالت نمی‌دهد، فرانسوی‌ها هم قطعا از اینگونه اظهار نظرها بهره‌ای نخواهند برد.

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: اگر سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران برای تحکیم روابط دو کشور است، بهتر است از موضع گیری منفی خودداری کنند.