اجرای CTBT در آمریکا ممنوع ارسال تجهیزات آن به ایران آزاد!

دولت آمریکا درحالی‌که نظارت کاملا سخت‌گیرانه بر صادرات فناوری‌هایی حتی با کاربرد دوگانه به ایران دارد، مجوز صادرات تجهیزات نظارت هسته‌ای به ایران را صادر کرد.
المانیتور در گزارشی نوشت: دولت آمریکا مجوز صدور تجهیزات شبکه‌ای و ماهواره‌ای را که در نظارت هسته‌ای کاربرد دارد، به ایران صادر کرد.
این رسانه افزود: «جان سالیوان» معاون وزیر خارجه آمریکا دستوری را امضا کرده که یک شرکت فناوری آمریکایی را درمورد صادرات تجهیزات شبکه‌ای، ماهواره‌ای و بی‌سیم به ایران برای ایستگاه‌هایی که انفجارهای هسته‌ای را رصد می‌کنند، از تحریم مستثنا می‌کند.
ایالات متحده پس از جنگ تحمیلی صادرات تجهیزات فناوری دومنظوره‌ای را که در برنامه هسته‌ای ایران نیز قابل استفاده باشد، تحریم کرده بود.
به نوشته المانیتور، این تجهیزات ازسوی سازمان پیمان ممنوعیت آزمایش هسته‌ای (سی‌تی‌بی‌تی) سفارش شده است.
با وجود آنکه آمریکا و ایران عضو این پیمان نیستند، این سازمان سه سایت در ایران راه‌اندازی کرده تا داده‌های مربوط به انفجارهای هسته‌ای را به وین ارسال کند.
شرکت «هیوز نتوورک سیستمز» که در ایالت مریلند آمریکا مستقر است، تامین‌کننده تجهیزات لازم برای سایت‌های راستی‌آزمایی در ایران بوده و وظیفه ارسال اطلاعات به دست آمده به آمریکا را دارد.
براساس این گزارش، سازمان پیمان ممنوعیت آزمایش هسته‌ای یک سایت در تهران و دو سایت درکرمان و شوشتر دارد و در حال راه‌اندازی سه سایت دیگر در ایران است.
گفته می‌شود تجهیزات مربوط به سی‌تی‌بی‌تی می‌تواند کاربردهای چندگانه جاسوسی داشته باشد.
یادآور می‌شود کنوانسیون منع جامع آزمایش‌های اتمی موسوم به «سی‌تی‌بی‌تی» در 20 شهریور 1375 مصادف با 10 سپتامبر سال 1996 به عنوان یک معاهده چندجانبه به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید.
تاکنون 183 کشور کنوانسیون «سی‌تی‌بی‌تی» را به امضا رسانده‌اند و 164 کشور نیز آن را از تصویب مجالس قانونگذاری خود گذرانده‌اند تا وارد فرآیند اجرایی شود.
یکی از کشورهایی که با وجود برخورداری از زرادخانه‌های هسته‌ای، هنوز پیمان «سی‌تی‌بی‌تی» را برای عملیاتی شدن از تصویب نهادهای قانونگذار خود نگذرانده است، آمریکاست. در سال 2008 که باراک اوباما کرسی ریاست‌ کاخ سفید را تصاحب کرد، متعهد شد که با اجرای کنوانسیون منع آزمایش‌های اتمی، صلح بیشتری برای جهان به ارمغان بیاورد. اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاد. آمریکا تنها دولتی است که از بمب اتمی استفاده کرد و صدها هزار ژاپنی را نابود کرد.