نگرانی سناتور آمریکایی از ایجاد محور ایرانی-روسی و قدرت حزب‌الله

لیندسی گراهام که با شبکه خبری «سی. بی. اس. نیوز» گفت‌و‌گو می‌کرد، در پاسخ به سئوال «مارگریت برنن» مجری برنامه درباره آخرین فعل و انفعال‌های صورت گرفته در زمینه صلح در غرب آسیا گفت: «اجرای فرایند صلح در منطقه، آخرین موردی است که به آن فکر می‌کنم».

وی در توضیح گفت: «در آستانه نبرد بین اسرائیل و حزب‌الله در جنوب لبنان هستیم. ایران درحال پیروزی و ما درحال بازنده شدن هستیم. من به اردن و اسرائیل سفر کردم. پادشاه اردن در محاصره است زیرا ما به عنوان آمریکا، با توجه به شکل گرفتن محور روسی و ایرانی، سیاستی از خود نداریم».

گراهام در ادامه اظهار داشت: «جنوب لبنان به پایگاه پرتاب راکت علیه اسرائیل مبدل شده و آن‌ها (نیروهای مقاومت حزب‌الله) درحال توسعه ساخت جنگ افزارهای دقیق هدایت شونده هستند و مایلم به جای پیشبرد فرآیند شکست خورده صلح در منطقه، بر "مهار ایران" تمرکز کنم».

سناتور تندروی آمریکایی در خاتمه این گفت‌‌وگو درباره ایران اظهار داشت: «اگر راهبردی را علیه ایران آماده نکنیم، اسرائیل را بزودی با نیروهای حزب الله در جنوب لبنان درگیر جنگ می‌کنیم».

لیندسی گراهام که چندی قبل نیز به همراه هیئتی متشکل از سناتورهای جمهوریخواه و دموکرات به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده بود، بعد از دیدار با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل گفت که آمریکا نه تنها حزب الله لبنان، بلکه باید ایران را مسئول حملات موشکی به اسرائیل از جنوب لبنان برشمرد.

گراهام در این زمینه گفت که «یونیفیل» (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد) در جلوگیری از تروریسم در جنوب لبنان و تقویت توان موشکی حزب‌الله که مبدل به «کابوس» اسرائیل شده، شکست کاملی خورده است.

سناتور جمهوریخواه آمریکایی پس از دیدار با نتانیاهو در نشست مطبوعاتی اظهار داشت که می‌خواهد سیاستی را از آمریکا شاهد باشد که در صورت حمله‌ لبنان علیه اسرائیل یا یک حمله گسترده حزب الله ، ایران مسئول شناخته شود.

وی افزود که سیاست آمریکا در رابطه با ایران باید همانند رویکرد واشنگتن در مقابله با بحران موشکی کوبا در سال 1962 و در دوره ریاست جمهوری «جان. اف.کندی» باشد که بر اساس آن، هر حمله‌ای به آمریکا از سوی کوبا، به عنوان حمله شوروی سابق محسوب می‌شد.

گراهام ادامه داد:«این همان شیوه‌ای است که فکر می‌کنم باید در قبال ایران بکار گیریم . ایران باید بهای سنگین‌تری را بپردازد. آن‌ها در حال محاصره متحدان عرب ما و اسرائیل هستند».