مذاکرات محرمانه صالحی با مونیز و پاسخگویی ظریف در مجلس

گروه سیاسی- حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به سوال خود از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه گفت: محور سوال اینجانب در خصوص مذاکرات محرمانه علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با ارنست مونیز وزیر انرژی سابق آمریکا در چند روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیروزی ترامپ است.

وی افزود: آقای صالحی در یک جلسه محرمانه با مونیز از سه مساله و موضع نظام کوتاه می آید آن هم بعد از توافق برجام. در واقع نتیجه این جلسه محرمانه عقب نشینی دولت روحانی در سه موضوع از مواضع مهم کشوربود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه طبق توافق برجام ایران می توانست 300 کیلوم گرم اورانیوم غنی شده 67/3 داشته باشد، تصریح کرد: دولت آمریکا می گفت این مقدار شامل اورانیوم ته نشین شده و باقی مانده در لوله ها هم است و باید آنها را هم محاسبه و جزو همان 300 کیلو محسوب کرد. 

photo_2018-03-05_22-41-17

حاجی دلیگانی با تاکید بر اینکه این اظهارات مقامات آمریکایی یک نوع زیاده خواهی و  زور گویی بود، افزود: مسئولین کشور زیر بار این تقاضای آمریکا نرفتند اما آقای صالحی در جلسه مذکور این تقاضای آمریکائیها را پذیرفت.

وی افزود: موضوع دوم آن است که علی رغم اینکه در برجام گفته شده ایران همیشه می تواند 130 تن آب سنگین داشته باشد و اضافه تر از آن هم در دسترس ایران باشد، اما در نشست مذکور آقای صالحی پذیرفت که همان مقدار 130 تن آب سنگین کافی است و نیازی به مقدار در دسترس نیست.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: موضوع سوم هم این بوده که آمریکائیها به دنبال این بودند تا بدانند که نوع مواد اولیه که برای ساخت بدنه سانترفیوژها استفاده شده از کجا بدست آوردیم، که در همین زمینه آقای صالحی پذیرفت تا بازرسین آنها به کشور بیایند و بررسی های خود را داشته باشند.

حاجی دلیگانی گفت: آقای ظریف باید پاسخ دهد که بعد از اجرایی شدن برجام، بر اساس کدام مجوز قانونی مسئولی از ایران بصورت محرمانه با نماینده آمریکا مذاکره می کند و این تعهدات را می پذیرد؟.

وی افزود: توضیحات آقای ظریف در جلسه روز یکشنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای اینجانب قانع کننده نبود و وی باید با حضور در صحن مجلس در این زمینه ها توضیح دهد.

به گفته حاجی دلیگانی ظریف در اوئل سال جدید باید با حضور در صحن مجلس پاسخگوی این سوالات باشد.