کارنامه مدیریت بحران در سال ۹۶ قابل قبول بود

نشست مشترک مدیران کل مدیریت بحران سراسر کشور عصر امروز شنبه ۲۶ اسفندماه با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در محل این وزارتخانه برگزار شد.

رحمانی‌فضلی در این نشست با بیان اینکه در سال ۹۶ با توجه به تعداد بحران‌های طبیعی که با آن روبه‌رو بوده ایم هماهنگی بسیار خوبی با دستگاه‌های متولی بحران صورت گرفت، اظهار کرد: کارنامه مدیریت بحران در سطح استان‌ها و ملی در سال ۹۶ کارنامه قابل قبول بود.

وی با بیان اینکه ایران کشوری مستعد در زمینه بلای طبیعی به شمار می رود که این موارد با خشکسالی، ریزگردها و فرونشست ها روز به روز در حال افزایش است، تصریح کرد: در سال ۹۷ در حوزه مدیریت بحران باید با هماهنگی و آمادگی بیشتر و برنامه ریزی دقیق تر و آموزش موثرتر اقدام کنیم.

وزیر کشور تاکید کرد: عموما کار مدیریت بحران بدین گونه شکل گرفته که بعد از وقوع حادثه اقدام می‌کند که البته در این زمینه تمامی دستگاه‌ها و نهادها، پای کار هستند و هماهنگی خوبی وجود دارد، اما این کار کافی نیست بلکه باید هر وزارتخانه طرح جامعی از مناطق بحرانی با اولویت های کار وزارتخانه خود تهیه و ارائه کند.

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه مدیریت بحران همانطور که از اسمش پیداست دارای خاصیت نظارتی و مدیریتی در زمان بحران است، گفت: مدیریت بحران به عنوان یک نهاد هماهنگ کننده موظف است نسبت به نظارت و مدیریت بحران اقدام کند و نباید وارد فاز اجرایی شود.

وی با ضروری خواندن مسئله اطلاع رسانی در زمان بحران تاکید کرد: تجربه زلزله کرمانشاه نشان داد که کنترل اطلاع‌رسانی از سیستم دولتی خارج شد و به گونه‌ای پیش رفت که صدا و سیما تابع اطلاع رسانی فضای مجازی شد، در حالی که اقدامات بسیار خوبی در زمینه زلزله کرمانشاه صورت گرفت به طوری که طبق گزارش‌ها تاکنون ۲۵ هزار کانکس در مناطق زلزله‌زده توزیع شده است.

وزیر کشور ضمن انتقاد از عدم تشکیل کمیته اطلاع‌رسانی مدیریت بحران گفت: مسئول کمیته اطلاع رسانی مدیریت بحران صدا و سیماست و به عنوان مسئول این کمیته باید جلسات را تشکیل دهد.

رحمانی فضلی در ادامه سخنان خود به موضوع نحوه جمع آوری کمک های مردمی در زلزله کرمانشاه اشاره کرد و افزود: تحت تاثیر فضای مجازی برخی از افراد در زمان زلزله کرمانشاه با اعلام شماره حساب اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی کردند که باید نسبت به هزینه کرد آن به مردم پاسخگو باشند، اما متاسفانه برخی نمی‌خواهند در این زمینه پاسخگو باشند که این کار باعث می‌شود اعتماد مردم از بین برود، در حالی که باید تلاش کنیم در همه ابعاد اعتماد عمومی مردم افزایش یابد زیرا مدیریت افکار عمومی در زمان بحران بسیار مهم و ضروری است.

رحمانی فضلی آموزش ها در مدیریت بحران را کافی ندانست و گفت: آموزش‌های مدیریت بحران باید دقیق تر و با علم روز انجام گیرد در همین زمینه باید از ظرفیت بسیار خوب صدا و سیما در آموزش مدیریت بحران بهره برد و باید کار موثرتر در حوزه آموزش مدیریت بحران در سال ۹۷ انجام بگیرد.

وی تاکید کرد: تمامی دستگاه‌های متولی در مسئله بحران باید برنامه‌های پیشگیری از وقوع بحران را هرچه سریعتر به این ستاد ارائه کنند.

وزیر کشور به افزایش نقش شرکت‌های بیمه گر در زمان وقوع بحران اشاره کرد و گفت : در همه جای دنیا در هنگام وقوع بحران، بیمه ها نقش اول را ایفا می کنند، به طوری که وقتی منازل مردم بیمه شود آنها به دلیل اینکه متحمل هزینه های بیشتری نشوند اقدام به پیشگیری و آموزش های لازم در این رابطه می کنند، بنابراین باید از ظرفیت بیمه ها برای پیشگیری بهترین استفاده را انجام داد و اگر در این رابطه نیاز به قانون جدید وجود دارد حتما لایحه آن را تدوین و ارائه کنید تا در اسرع وقت در دولت بررسی و به مجلس ارائه کنیم.

رحمانی فضلی تشکل های مردمی و سازمانهای مردم نهاد را به ظرفیتی بالقوه برای یاری رساندن به مردم در زمان بحران عنوان کرد و گفت: باید هر استان تشکل‌های مردمی و سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه بحران را شناسایی و نسبت به توانمندسازی و آموزش آنها اقدام کند.

وی بیان کرد: باید اطلس مناطق بحرانی در کل کشور تهیه شود و در این اطلس مشخص شود که نقاط بحرانی در کجا هستند و چه ویژگی هایی دارند تا منابع خود را بر اساس اولویت‌ها توزیع کنیم.

وزیر کشور با بیان اینکه برنامه دولت و رئیس جمهوری نسبت به بازسازی بافت فرسوده در حوزه شهری برنامه بسیار خوبی است، گفت: طرح جامع بازسازی روستایی را هرچه سریعتر تهیه کنید تا آن را تقدیم رئیس جمهور کنیم.