اظهارات توهین‌آمیز بن سلمان علیه ایران: ارتش ایران با رسیدن به برابری با عربستان فاصله دارد

«محمد بن سلمان»، ولی‌عهد عربستان سعودی در اولین مصاحبه تلویزیونی‌اش با یک شبکه خبری آمریکایی، درباره مسائل مختلف اظهار نظر کرده است.

بن‌سلمان در پاسخ به پرسش مجری شبکه خبری سی‌بی‌اس، درباره نقش عربستان سعودی در حمله به برج‌های دو قلوی نیویورک در تاریخ 11 سپتامبر سال 2001 میلادی گفت: «در حملات 11 سپتامبر، اسامه بن لادن (رهبر سابق القاعده) 15 سعودی را در راستای هدفی آشکار به خدمت گرفت. طبق اسناد سیا و تحقیقات کنگره، اسامه بن‌لادن می‌خواست بین خاورمیانه و غرب و بین عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا اختلاف ایجاد کند.»

بن‌سلمان همچنین مدعی شد قوانین سخت‌گیرانه در کشورش، از سال 1979 آغاز شده و نسل او، قربانی این جریان شده است. 

او در جواب مجری که عربستان سعودی قبل از سال 1979 میلادی چگونه بوده گفت: «ما همانند سایر کشورهای خلیج[فارس] زندگی بسیار عادی‌ای داشتیم. زنان رانندگی می‌کردند؛ در عربستان، تئاتر وجود داشت. زنان همه جا کار می‌کردند؛ تا حوادث سال 1979 میلادی، آدم‌هایی عادی بودیم که مانند هر کشور دیگری در دنیا توسعه پیدا می‌کردیم.»

ولی‌عهد سعودی در بخش دیگری از اظهاراتش، درباره دستگیری شمار زیادی از اقتصاددانان، روحانیون و نواندیشان و سرکوب آنها گفت: «عربستان سعودی به موازین حقوق بشر معتقد است. در واقع ما به مفهوم حقوق بشر معتقدیم، اما در نهایت استانداردهای عربستان سعودی همان استانداردهای آمریکا نیست. نمی‌خواهم بگویم کمبودهایی نداریم. حتماً داریم، اما طبیعتاً برای رفع این نقائص کار می‌کنیم.»

بن سلمان همچنین مدعی شد با بازداشت شمار زیادی از شاهزاده‌های ثروتمند توانسته 100 میلیارد دلار از سرمایه‌های سعودی را باز گرداند. 

او در پاسخ به اینکه چه مقدار پول بازگردانده شده است گفت: «رقم آن بالغ بر 100 میلیارد دلار است ولی هدف اصلی ما این رقم یا هیچ رقم دیگری نبود. برنامه ما گرفتن پول نبود، بلکه مجازات فساد بود و ارسال این پیام که هر کسی فساد کند با او طبق قانون برخورد خواهد شد.»

محمد بن سلمان، در خصوص گزارش‌ها درباره اینکه خود او به‌رغم برنامه‌های ادعایی‌اش برای مبارزه با فساد، زندگی اشرافی دارد گفت: «زندگی خصوصی‌ام چیزی است که می‌خواهم آن را برای خودم نگه دارم و نمی‌خواهم توجه دیگران را به آن جلب کنم. اگر بعضی روزنامه‌ها می‌خواهند چیزی درباره آن بگویند به خودشان مربوط می‌شود. درباره هزینه‌کردهای شخصی‌ام هم باید بگویم که من آدم ثروتمندی هستم و فقیر نیستم. گاندی یا ماندلا نیستم. من یکی از اعضای خاندان حاکمیت هستم که صدها سال قبل از بنیان‌گذاری عربستان سعودی، وجود داشته‌اند. ما مالک قطعه زمین‌های بسیار بزرگی هستیم و زندگی شخصی من، همان‌چیزی است که 10 یا 20 سال پیش بود.»

محمد بن‌سلمان بار دیگر ادعاها درباره ایران را هم تکرار کرده و کشورمان را به تلاش برای گسترش نفوذ در یمن متهم کرده است. 

ولی‌عهد عربستان ادعا کرد: «ایدئولوژی ایران به بخش‌هایی از یمن نفوذ کرده بود. در آن زمان، این گروه شبه‌نظامی (انصارالله) در حال برگزاری مانورهای نظامی و استقرار موشک درست در مجاورت مرز ما بودند. فکر نمی‌کنم آمریکا بخواهد روزی شاهد حضور شبه‌نظامیانی در مکزیک باشد که موشک به سمت واشنگتن، نیویورک و لس‌آنجلس شلیک می‌کنند.»

وی که پیش از این نیز، ادعاهای اثبات‌نشده متعددی را علیه کشورمان مطرح کرده است، بار دیگر گفت: «متأسفانه، ایران در حال ایفای نقشی مخرب است. حکومت ایران روی ایدئولوژیِ صِرف بنا شده است. بسیاری از عوامل القاعده در این کشور محافظت می‌شوند و ایران از تحویل آنها به قانون و استرداد آنها به ایالات متحده امتناع می‌کند.»

بن سلمان در پاسخ به اینکه آیا رقابت با ایران بر سر اسلام است گفت: «ایران، رقیب عربستان سعودی نیست. ارتش ایران جزو پنج ارتش برتر در جهان اسلام نیست. اقتصاد ایران از اقتصاد عربستان بزرگتر نیست. ایران با رسیدن به برابری با عربستان سعودی، فاصله دارد.»

ولی‌عهد شاه سعودی در پاسخ به این سؤال که آیا کشورش برای مقابله با ایران به سلاح‌های هسته‌ای نیاز دارد، گفت: «عربستان سعودی خواستار دست‌یابی به سلاح‌های هسته‌ای نیست اما اگر ایران سلاح هسته‌ای تولید کند، ما هم همین کار را خواهیم کرد.»