راز سکوت بن سلمان در حوادث اخیر ایران

 هفته نامه 'نیوزویک آمریکا' در گزارشی نوشت: هرچند رسانه های سعودی در صف معترضان بودند، اما بن سلمان که همیشه بر دشمنی با ایران در جنگ طولانی مدت منطقه ای برای نفوذ تاکید داشته بود، خویشتنداری کرد. 
این هفته نامه افزود: با توجه به این که عربستان از ناآرامی ها در ایران سود می برد، سکوت بن سلمان عجیب است.

'آنتونی کردزمن' کارشناس امنیت ملی و متخصص امور خلیج فارس در مرکز پژوهش های راهبردی و بین المللی گفت: به عقیده من سعودی ها منتظر نشسته و از دور نظاره گر هستند. اگر نا آرامی ها در ایران ادامه یابد، شاید عربستان به صف معترضان بپیوندد. 
بن سلمان پیش تر در مصاحبه ای که از شبکه یک تلویزیون عربستان پخش شد، با هشدار نسبت به کشاندن درگیری ها به داخل ایران، گفته بود که سرسختانه در برابر ایران می ایستد.

وی در ادامه تاکید کرده بود: منتظر نمی نشینیم تا درگیری ها به عربستان برسد بلکه کاری خواهیم کرد به ایران انتقال یابد. اما 'توماس لیپمن' پژوهشگر موسسه خاورمیانه که چهار دهه در مورد امور کشوری خلیج فارس مطلب می نویسد، معتقد است: آن ها (سعودی ها) یک هفته هم نمی توانند دوام بیاورند؛ آنها حتی نتوانستند انصار الله را شکست دهند. ضمن آن که کارخانه های آب شیرین کن و تاسیسات نفتی عربستان در امتداد خلیج فارس در تیررس ناوگان دریایی ایران قرار دارد، بنابراین آن ها از طریق دریا به ایران نزدیک نخواهند شد، به صورت زمینی هم مکانی برای درگیری مستقیم بین این دو وجود ندارد.

از سوی دیگر روزنامه 'وال استرت ژورنال' آمریکا واکنش عربستان را به شکل قابل توجهی آرام توصیف کرد و افزود که با توجه به رقابت شدید منطقه ای تهران و ریاض، مقامات عربستانی برخلاف آمریکا و' اسرائیل' سکوت اختیار کردند.

این روزنامه تاکید کرد که سکوت عربستان نشانه آن است که ریاض با وجود تهدیدی که از سوی ایران حس می کند تمایلی به ایفای نقش محرک اعتراض ها در این کشور ندارد زیرا پس از کاهش قیمت نفت، مجبور به اتخاذ تدابیری برای صرفه جویی اقتصادی شد و یارانه های بنزین و برق را کاهش داد.

در همین راستا 'مایکل ستیونز' پژوهشگر موسسه خدمات متحد سلطنتی انگلیس گفت که رهبران عربستان می ترسند مردم این کشور به ریاضت های اقتصادی اعمال شده اعتراض کنند.

ناظران حوادث ایران در داخل عربستان نیز بر این عقیده هستند که حمایت آشکار عربستان از معترضان در ایران نتیجه معکوس خواهد داشت ونشان دهنده این است که این کشور به همراه امریکا و'اسرائیل' محرک آن است.