تهران میزبان پوتین و اردوغان می‌شود

نشست سران ایران، ترکیه و روسیه درباره سوریه و در راستای روند آستانه امروز (چهارشنبه) با حضور حسن روحانی، رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین در آنکارا برگزار و در پایان این نشست بیانیه‌ای صادر شد.

طرفین توافق کردند که نشست بعدی را در جمهوری اسلامی ایران برگزار کنند.

روسای جمهور 3 کشور ضامن روند آستانه ضمن اعلام رضایت از نتایج نخستین سال نشست‌های آستانه که از ژانویۀ ۲۰۱۷ برگزار شد تأکید کردند که روند آستانه تنها ابتکار بین‌المللی مؤثری بوده است که به کاهش خشونت در سراسر سوریه کمک کرده  و در برقراری صلح و ثبات در سوریه نقش داشته و به منظور یافتن راه‌حل سیاسی پایدار برای بحران سوریه به فرآیند ژنو شتاب داده است.

روحانی، پوتین و اردوغان بر عزم خود مبنی بر ادامۀ همکاری فعال خود درباره سوریه به منظور دستیابی به آتش‌بس پایدار بین طرف‌های درگیر و پیشبرد فرایند سیاسی طبق آنچه در قطعنامۀ ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل ترسیم شده است تأکید کردند.

روسای جمهور 3 کشور پایبندی خود را نسبت به حاکمیت، استقلال، وحدت، تمامیت ارضی و ماهیت غیرقومی سوریه اعلام کردند.

اینکه بحران سوریه هیچ راه‌حل نظامی‌ نداشته و تنها از راه یک فرایند سیاسی همراه با مذاکره می‌توان به آن پایان داد، از دیگر مواردی بود که روسای جمهور سه کشور در این نشست بر آن تأکید کردند.

 روحانی، پوتین و اردوغان بر عزم خود مبنی بر ادامه همکاری برای نابودی نهایی داعش، جبهة النصره و  دیگر افراد، گروه‌ها، تشکل‌ها و موجودیت‌های وابسته به القاعده یا داعش در سوریه که از سوی شورای امنیت سازمان ملل شناسایی شده‌اند، تصریح کردند.

طرفین حاضر در این نشست از قطعنامۀ ۲۴۰۱ شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به وضعیت وخیم انسانی در سرتاسر سوریه، از جمله در غوطۀ شرقی، یرموک، فوعه و کفریا، استان ادلب، شمال استان حماه، رکبان و رقه استقبال کرده و از طرف‌های درگیر خواستند به مفاد قطعنامۀ مذکور پایبند باشند، از جمله اینکه از نقض آتش‌بس اجتناب ورزند.

سران سه کشور از جامعۀ بین‌المللی، به‌ ویژه سازمان ملل و سازمان‌های بشردوستانه آن، خواستند از طریق ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتر، تسهیل مین‌زدایی بشردوستانه، احیای امکانات زیرساختی بنیادی، از جمله امکانات اقتصادی و اجتماعی و حفظ میراث تاریخی، کمک‌های خود به سوریه را افزایش دهد.

طرفین حاضر در این نشست از برگزاری نخستین نشست کارگروه آزادی بازداشت‌شدگان، ربوده‌شدگان و تحویل اجساد و شناسایی مفقودان در تاریخ ۱۵ مارس ۲۰۱۸ در آستانه با مشارکت سه کشور ضامن و سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ استقبال و بر اهمیت عملکرد مؤثر این کارگروه که به ایجاد اعتماد بین طرف‌های درگیر کمک خواهد کرد تأکید کردند.

روسای جمهور سه کشور اول آذر 1396 نیز در چارچوب روند آستانه در سوچی روسیه گردهم آمده بودند.