انتقال کیک زرد تولیدی اردکان به یوسی‌اف اصفهان

 دوازدهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای پیش از ظهر امروز (دوشنبه) با حضور حسن روحانی رئیس جمهوری و جمعی از اعضای هیأت دولت، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و مسئولان کشوری و لشکری در محل سالن اجلاس سران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی طی سخنانی، دستاوردهایی که قرار است امروز با حضور رئیس جمهور رونمایی شود، اعلام کرد و گفت: پروژه‌هایی که امروز توسط روحانی از طریق ویدیو کنفرانس افتتاح می‌شود شامل انتقال اولین محموله کیک زرد تولیدی کارخانه اردکان یزد از سنگ معدن اورانیوم ساغند به یو‌سی‌اف اصفهان، بهره‌برداری از واحد فرآیندی اختلاط در مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن در نطنز، بهره‌برداری از تست لوپ‌های سوخت دو بار و 10 بار در راکتور تحقیقاتی تهران، طراحی، ساخت و بهره‌برداری از مرکز ملی تحقیق و توسعه علوم و مهندسی مواد در مجتمع شهید علیمحمدی در سایت فردو، طراحی و ساخت اولین شتاب دهنده خطی بومی با همکاری پژوهشگاه‌ دانش‌های بنیادی، آغاز عملیات اجرایی ساختمان مربوط به سامانه سنجش فرآیندی و آزمایشگاه‌های وابسته در سایت شهید شهریاری است.

به گزارش فارس، در همین راستا با دستور حسن روحانی رئیس‌ جمهور به صورت ویدیو کنفرانس و با حضور استاندار یزد و مسئولان مربوطه در کارخانه اردکان یزد، اولین محموله کیک زرد تولیدی کارخانه اردکان یزد از سنگ معدن اورانیوم ساغند به UCF اصفهان منتقل شد.

رئیس جمهوری کشورمان قبل از صدور دستور انتقال این محموله، از همه مهندسان و کارگرانی که در زمینه استخراج سنگ اورانیوم از معادن تلاش و سپس در کارخانه اردکان تبدیل به کیک زرد می‌کنند، قدردانی کرد.

واحد فرآیندی اختلاط، انتقال و نمونه‌گیری در مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن نطنز از دیگر پروژه‌هایی بود که با دستور رئیس‌ جمهور و با رمز یا قمربنی‌هاشم افتتاح شد.

 رئیس‌ جمهور امروز همچنین در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای دستور آغاز به کار سامانه تست لوپ‌های سوخت 2بار و 10 بار را صادر کرد.

حسن روحانی قبل از صدور دستور آغاز به کار سامانه مزبور طی سخنانی عنوان کرد: در این دوره اخیر خوشبختانه راکتور تهران به طور کامل بازسازی شده که باید به آقای صالحی و همه مسئولان در راکتور تهران خسته نباشید بگوییم. زیرا سامانه‌ای هم که امروز به بهره‌برداری می‌رسد در زمینه پزشکی به ویژه رادیو داروها مورد استفاده قرار می‌گیرد و این کار بسیار ارزشمندی است.

رئیس‌ جمهور کشورمان امروز همچنین در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای دستور آغاز به کار مرکز ملی تحقیق و توسعه علوم و مهندسی مواد در مجتمع شهید علیمحمدی در سایت فردو را صادر کرد.

به گزارش فارس، رئیس جمهوری کشورمان همچنین دستور طراحی و ساخت اولین شتاب‌دهنده خطی بومی با همکاری پژوهشگاه دانش‌های بنیادی را با رمز علی‌برکت‌الله صادر کرد. وی در این باره ضمن قدردانی از سازمان انرژی اتمی که شتاب‌دهنده خطی را در داخل کشور و با محققان دانشگاهی ساختند، عنوان کرد: این آغازی خواهد بود برای زنجیره صنایع مختلفی که در این زمینه خواهد بود. انشاءالله نسبت به کمکی که باید برای تکمیل چشمه نور، صورت بگیرد، اقدام خواهد شد.

حسن روحانی همچنین دستور آغاز عملیات اجرایی اولین شبیه ساز سنجش فرآیندی و آزمایشگا‌ه‌های وابسته را با رمز علی‌برکت‌الله افتتاح کرد.

به گزارش فارس، حسن روحانی همچنین ضمن قدردانی از صالحی و سازمان انرژی اتمی به خاطر قدم‌های بسیار مهمی که در زمینه پیشران که یک پروژه بسیار مهم و حساس است، برداشتند، گفت: این عملیات اجرایی که امروز آغاز می‌شود یک قدم مهم در راستای قدم‌های فراوانی است که برای ساخت پیشران باید برداشته شود و بسیار سپاسگزارم که در مسئله پیشران به عنوان افتخارات بسیار مهم برای کشور حرکت سریعی انجام می‌شود.

براساس این گزارش، سه دستاورد مهم در محل اجلاس سران توسط روحانی رونمایی شد شامل اولین شبیه ساز سنجش فرآیندی، دستگاه آنالیز ایزوتوپی اسپکتروسکوپی لیزری و دستگاه سانتریفیوژ دکانتر.