بلیت‌فروشی برای نمایش بدون اجرای سوپرمن

روزنامه سازندگی ارگان حزب سازندگی که جهانگیری عضو آن است، ذیل تیتر «بازگشت جهانگیری» طرح تمام صفحه از اسحاق جهانگیری با هیبت سوپرمن منتشر کرد که دلار را به پایین کشیده است!
روزنامه انتخاب هم با انتخاب تیتر و عکس تمام صفحه از جهانگیری تیتر زد: بازگشت اسحاق؛ «اعتماد» از حضور مقتدرانه  جهانگیری برای حل بحران ارزی گزارش می‌دهد.
این روزنامه می‌نویسد: «جهانگیری به متن دولت برگشت و به نظر می‌رسد که ماندنی هم باشد. اعلام سیاست‌های اقتصادی دولت از زبان او طی روزهای گذشته نمایشی از روشن بودن موتورش و پایان بخشیدن به همه اتفاقاتی بود که او را به حاشیه راند. جهانگیری در شرایطی پرچمدار اقتدار دولت و سازماندهی بازار ارز شد که برخی تحلیلگران سیاسی منتظر خروج او از دولت بودند. آنچه جهانگیری دوشنبه شب اعلام کرد صرفا نرخ دلار نبود و روحانی با سپردن این مسئولیت به معاون اول خود تکلیف خیلی مسائل را روشن کرد.
قصه دلخوری و جدایی جهانگیری از دولت همزمان بود با زمزمه‌هایی از اختلاف اسحاق جهانگیری و محمود واعظی در مورد چینش تیم اقتصادی دولت. در حقیقت انتصاب محمد نهاوندیان به عنوان معاون اقتصادی این شائبه را ایجاد کرد که نقش جهانگیری در سیاست‌های اقتصادی دولت کمتر شده است. فرماندهی قرارگاه اقتصاد مقاومتی و ریاست ستاد اقتصاد مقاومتی اما کافی بود تا اصلاح‌طلبان ضمن نگرانی از فرو کاسته شدن نقش جهانگیری در تصمیمات دولت نگران میزان اثرگذاری او در عرصه‌های غیراقتصادی هم باشند.
از اینجا بود که گفته شد جهانگیری به لطف ا‌قدامات محمود واعظی به حاشیه رانده شده و لازم است از این تهدید، فرصت بسازند. برخی اصلاح‌طلبان این ایده را ارائه کردند که باید نماینده خود در دولت را بیرون کشیده و مهیای مصاف 1400 کنند.
به فرض اینکه کدورت‌هایی نیز در میان بوده باشد سلسله اتفاقات اخیر نشان می‌دهد جهانگیری به جایگاه واقعی خود بازگشته است.»
اعتماد همچنین یادداشتی از عبدالله ناصری مشاور خاتمی تحت عنوان «میدان‌داری جهانگیری» منتشر کرد.
اعتماد همچنین از قول عبدالله رمضان‌زاده سخنگوی دولت اصلاحات نوشت: «جهانگیری  با وجود نامهربانی‌ها به کمک دولت آمد. ناهماهنگی اقتصادی دولت، نتیجه کمرنگ شدن نقش جهانگیری بود».
اما بقیه روزنامه‌های حامی دولت، این نگاه سوپرمنی به بازار ارز و جهانگیری نداشتند؛ چنان که روزنامه آفتاب‌یزد تیتر «تجویز مُسکّن» را به اقدامات دولت داد و با تردید پرسید: آیا دلار  4200 تومانی راه‌گشا است؟
آفتاب‌یزد همچنین کاریکاتور جهانگیری در شبکه‌های اجتماعی را منتشر کرده که عکس جهانگیری وسط دلار دیده می‌شود؛ آفتاب یزد ذیل تیتر «دلار جهانگیری نایاب!»، عکسی را از قول تابلوی یک صرافی منتشر کرد که روی آن نوشته شده است: «دلار آمریکایی 6100 تومان، دلار جهانگیری 4200 تومان؛ برای تهیه دلار جهانگیری به میوه‌فروشی سر کوچه شون مراجعه کنید».
روزنامه همشهری نیز ذیل تیتر اول کنایه‌آمیز «در جهت وجود دلار تک نرخی» نوشت: «بازار ارز در نخستین روز پس از یکسان‌سازی نرخ‌ها، شلوغ، امنیتی، پر سر و صدا و البته بی‌معامله بود. پیاده‌روهای راسته صرافان را جمعیتی پر کرده بود که برای خرید دلار ارزان آمده بودند و حاشیه خیابان را مأموران انتظامی، راهور و گشت مشترک تعزیرات بود. گزارش میدانی همشهری از محدوده خیابان فردوسی حاکی از این است که دیروز کم معامله‌ترین روز بازار ارز بوده و جز خرید و فروش اندک ارز توسط دلالان، هیچ بده بستانی در بازار ارز انجام نشده است. دولت در یک تصمیم نسبتا غافلگیرکننده، ارز را  تک نرخی کرده و وعده داده است دلار را به قیمت 4200 تومان به وفور در اختیار متقاضیان واقعی قرار دهد و دیروز همین وعده، جمعیت انبوهی را به پیاده‌روهای راسته صرافان کشاند؛ جمعیتی که البته بسیاری از آنها مشمول قاعده تخصیص ارز نمی‌شدند».
روزنامه شرق در این میان «بست‌نشینی نافرجام برای دلار 4200 تومانی» را براساس گزارش میدانی منتشر کرد.
روزنامه هفت صبح اقدام دولت را «بلیت فروشی برای نمایش بدون اجرا» توصیف کرد و نوشت آنچه روی تابلوی صرافی‌ها برای دلار رخ داد، چندان امیدوار کننده نبود... هیچ‌کس نمی‌داند چه می‌شود.
در همین حال سایت اصلاح‌طلب انصاف‌نیوز دیروز ضمن یک گزارش میدانی نوشت: «بازار ارز تا یکشنبه آینده تعطیل است! گزارش‌های میدانی حاکی است که صرافی بانک‌های ملت و ملی با بستن درب‌های خود عنوان کردند که تاکنون هیچ ارزی در اختیار آنها برای عرضه در بازار قرار نگرفته است و تا روز یکشنبه تعطیل هستند.
مسئولین صرافی بانک‌های ملی و ملت با اظهار بی‌اطلاعی از شرایط نرخ و تحویل ارز، گفتند منتظر اعلام دولت هستند و تاکید داشتند تا یکشنبه صرافی‌های این دو بانک تعطیل خواهند بود و برای تهیه ارز در صورت تامین توسط دولت، از روز یکشنبه اقدام شود.
در حالی که اغلب صرافی‌های خیابان فردوسی به صورت تعطیل و نیمه تعطیل درآمده‌اند، و نیروی انتظامی از ایجاد هرگونه تجمع در جلوی صرافی‌ها جلوگیری می‌کند، دلالان ارز نسبت به فروش آن به صورت آزاد، دلار 5500 تومان، به هر میزان که افراد نیاز داشته باشند اقدام می‌کنند».