اتفاق‌نظر روزنامه‌های اصلاح‌طلب درباره سوءمدیریت ارزی دولت

روزنامه آفتاب‌یزد دیروز در تیتر اول خود نوشت «بازار ارز ملتهب است اما دولتمردان توضیح و پاسخی ندارند؛ کُد آشنا - شعار جهانگیری- کلی‌گویی نوبخت - سکوت روحانی». این روزنامه تأکید کرد رویکرد دولت موجب سردرگمی مردم شده است.
 آفتاب‌یزد نوشت: نه جملات شاعرانه و پازل بازی‌های آشنا، نه شعارهای حماسی جهانگیری، نه تاسف‌های نوبخت و نه سکوت روحانی، هیچیک جوابی برای مردم و اتفاقات این روزها نیستند. آنها با این گنگ سخن گفتن‌ها، تنها سوالات مردم را بیش از گذشته کردند.
در همین حال روزنامه اعتماد در گزارشی ضمن اشاره به آشفتگی بازار ارز نوشت: در این میان سیاستگذاران پولی سکوت کردند و به مانند مربی فوتبالی که به یکباره شیرازه تیمش فرومی‌ریزد و در عرض چند دقیقه گل‌های زیادی می‌خورند فقط بازی را نگاه می‌کنند، نظاره‌گر تحولات بازار ارز بودند.
شاید لازم است که تا دیر نشده رئیس‌جمهور با مردم سخن بگوید و از دلایل به وجود آمدن چنین وضعی تحلیل خود را ارایه دهد.
این روزنامه اضافه کرد: اینکه مشاور سیاسی او در توییتی اعلام کند که به زودی ارز ارزان می‌شود و وضعیت کنونی را به افرادی در کردستان عراق و استامبول واگذار کند نمی‌تواند دردی از بازار دوا کند. آنچه در این میان جایش خالی است جسارت رئیس‌جمهور واکنش سریع به موضوع است چرا که بازار ارز از موضوعی اقتصادی به موضوعی سیاسی و بین‌المللی تغییر ماهیت داده است.
به نوشته اعتماد، تا زمانی که دولت و بانک مرکزی راه درست سیاستگذاری را ندانند بحران‌های ارزی و به دنبال آن تورم و افزایش نااطمینانی در سطح اقتصاد همواره وجود خواهد داشت و با یک خبر یا تلنگر بازار آشفته خواهد شد.
روزنامه «مردم‌سالاری» هم در گزارشی دولت را موظف به شفاف‌سازی در خصوص وضعیت ارز دانست و نوشت: واکنش دولت و بانک مرکزی در مقابل شکل‌گیری این تصور خطرناک چه بوده است؟ آنها به جای شفاف‌سازی در مورد دلیل افزایش قیمت ارز، به این اکتفا کرده‌اند که بگویند بازار ارز آرام خواهد شد و کسانی که دلار می‌خرند، خودشان متضرر خواهند شد.
اما آنها که با هجوم به بازار ارز و بیش از همه با رجوع به دلال‌ها دلار می‌خرند، شاهدند که قیمت ارز، برخلاف گفته‌های بانک مرکزی، هر روز افزایش بیشتری را تجربه می‌کند.
این روزنامه افزود: اما حالا نمی‌دانیم امروز که به بیش از 5000 تومان رسیده خاطر رئیس‌جمهور در چه حال است!