شیوه رسیدگی به تخلفات باعث وهن مجلس و دیوان محاسبات است

حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل پنجاه و پنجم به قرائت گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره نحوه اجرای بند «ز» تبصره یک قانون بودجه سال ۹۶ اظهار داشت: مطابق اصل ۵۵ قانون اساسی دیوان محاسبات به کلیه حساب های دستگاه ها رسیدگی می کند تا هیچ هزینه ای از اعتبارات مصوب منحرف نشود؛ طبق این گزارش موارد زیادی از تخلفات رخ داده و سوال این است که نتیجه رسیدگی ها چه بوده؟ آیا این مبالغ به بیت المال برگشته؟ تکلیف متخلف یا متخلفان چه شده است؟

وی افزود: همچنین این سوال وجود دارد که آیا این تخلفات باید از حساب شرکت ملی نفت ایران جبران شود؟

این نماینده مجلس ادامه داد: در بخش دیگری از این گزارش به ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تخلف اشاره شده که از سال ۸۹ در حال رسیدگی است، در حالی که عملکرد بودجه سالانه است.

سلیمی تأکید کرد: این شیوه رسیدگی باعث وهن مجلس و دیوان محاسبات است، چون تخلفات سنگین است اما یا از جای دیگری جبران می شود یا متخلف آزادانه می چرخد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال، ضمن قبول آن اظهار داشت: آنچه در این گزارش آمده نشانه عدم رسیدگی نیست و دیوان محاسبات و دادسرای دیوان در حال رسیدگی هستند، در عین حال باید این کار با دقت بیشتری انجام شود.